: بورس مسکن به سود بازار است يا به ضرر آن

: بورس مسکن به سود بازار است يا به ضرر آنReviewed by رحمان غفاری on Oct 27Rating:

موضوع مقاله : بورس مسکن به سود بازار است يا به ضرر آن! :

شرح :
چند هفته از اعلام خبر راه اندازي بورس مسکن مي گذرد. در حالي که بعضي ناظران مخالف و بعضي موافق راه‌اندازي بورس مسکن هستند، برخي مسئولان درباره راه‌اندازي اين بورس اظهاراتي داشتند و برخي مسئولان نسبت به موضوع اظهار بي‌اطلاعي کرده‌اند.
به گزارش اقتصادنيوز، هفته گذشته يکي از اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس، به راه‌اندازي بازار سرمايه‌اي مسکن همچون بورس مسکن اشاره کرده است.

به گفته محمدرضا پورابراهيمي، ايجاد اين بازار سرمايه اي مي‌تواند هم شفافيت قيمت را در پي داشته باشد و هم تعادل عرضه و تقاضاي مسکن را مديريت کند؛ اما از آنجايي که مسکن کالايي منحصر به فرد و يگانه است، احتمالا ايجاد چنين بازاري تا حدودي سخت است.

وي با بيان اينکه ايجاد بورس مسکن با هدف تشکيل بازار سرمايه رسمي براي حذف بازار غير رسمي فعلي مسکن در دستور کار قرار دارد، اعلام کرده که طراحي مکانيزم بورس مسکن در آينده نزديک عملياتي خواهد شد.

اين درحالي است که معاون وزير راه و شهرسازي از راه اندازي بورس مسکن و اين خبر اظهار بي اطلاعي کرده است. به گفته حامد مظاهريان در مورد بورس مسکن مشورتي با وزارت راه و شهرسازي نشده است. او در خصوص موضوع راه‌اندازي بورس مسکن که به تازگي از سوي برخي نمايندگان مجلس و مسئولان بورس کالا مطرح شده، گفته است که ما هم در جريان اين طرح نيستيم و ظاهرا موضوعي است که از سوي نمايندگان مجلس مطرح شده است.

وي با تاکيد بر اينکه اجراي بورس مسکن نياز به کار کارشناسي دارد، گفته که فعلا اين طرح در حد يک ايده است و مشورتي هم با وزارت راه و شهرسازي نشده است؛ اما بايد با يک کار کارشناسي و بررسي، اين طرح به اجرا برسد تا دچار مشکل نشود.

در اين باره دبير انجمن انبوه سازان نيز گفته است که به نظرش بورس، تجربه ورود به بخش مسکن را ندارد و در واقع ساختار بورس ورود به توليد نيست.

عليرضا قهاري بر اين باور است: اينکه بورس درگير ساخت و ساز شود شبيه زماني مي شود که پزشکان وارد ساخت و ساز مي شوند. ممکن است در شرايطي گفته شود سرمايه اين افراد در حال گردش ساخت و ساز است، اما بايد بدانيم که ورود آن ها به ساخت و ساز اصولي نيست و بهتر است که هرکسي کار خود را انجام دهد.

وي در پاسخ به اينکه آيا راه اندازي بورس مسکن کمکي به خروج از رکود مسکن مي کند يا خير، اظهار کرد: شايد راه اندازي بورس مسکن در بخش سرمايه اي بتواند به خروج از رکود کمک کند، اما اينکه کار ساخت و ساز و معاملات به عهده بورس گذاشته شود کار درستي نيست.

به گفته قهاري، در اين شرايط ورود مسکن در بورس مي تواند به صورت صندوق هاي سرمايه‌اي باشد. البته اگر صندوق و منابع پولي وارد بورس شود بهتر است. اين فرقي ندارد که اين صندوق ها مسکن را عرضه کنند يا پتروشيمي. هدف ورود به بورس است و به ماهيت کالا ارتباطي ندارد.

وي افزود: بايد شرايط راه اندازي بورس مسکن به گونه اي باشد که ساخت و ساز به صورت مستقيم وارد ماهيت بورس نشود و به صورت صندوق سرمايه اي ورود کند.

دبير انجمن انبوه سازان مسکن تاکيد کرد: بهتر است اين صندوق هاي سرمايه اي به بورس عرضه شوند تا اينکه خود مسکن وارد عرضه و تقاضا و توليد شود. چراکه اين کار نه عملي است و نه شدني.

قهاري افزود: البته اين مشخص است که بايد ابتدا سازمان هاي پولي وارد بورس شوند و اين سازمان ها در بورس، بازار را به کار اندازند و اين عملکرد همانند مابقي سازمان ها خواهد شد که نظارت و کنترل دارد اما خودش به توليد و ماهيت آن کالا کاري ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *