به دلیل اشباع بازار از پیچ و مهره‌های چینی مطرح شد

به دلیل اشباع بازار از پیچ و مهره‌های چینی مطرح شدReviewed by به دلیل اشباع بازار از پیچ و مهره‌های چینی مطرح شد on Nov 28Rating: 5.0به دلیل اشباع بازار از پیچ و مهره‌های چینی مطرح شدبه دلیل اشباع بازار از پیچ و مهره‌های چینی مطرح شد

به دلیل اشباع بازار از پیچ و مهره‌های چینی مطرح شد:تلفن:02155377092       02155377093    02155378039    09214820235    09121896961    کیمیا صنعت
شل شدن پیچ و مهره‌های صنعت با کارگاه‌های زیرپله‌ای
اکوفارس: واردات پیچ و مهره‌های چینی و حضور کارگاه‌های زیرپله‌ای دیگر رمقی برای فعالیت واحدهای صنعتی پیچ و مهره نگذاشته است. واردات صنعت پیچ و مهره‌های چینی آنقدر وضعیت این صنعت را بحرانی کرده که تولیدکنندگان آن عطای بازار را به لقایش بخشیده‌اند و تنها با صنایع ویژه‌ای همچون خودروسازی، نفت و گاز و… کار می‌کنند. از سوی دیگر در ۳ سال اخیر با واردات ماشین‌آلات دست دوم کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید پیچ و مهره رشد قارچ‌گونه‌ای داشته‌اند و با عرضه تولیدات خود ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار توانسته‌اند توجه صنایع بزرگی همچون خودروسازان را نیز به خود جلب کنند و کورسوی امید واحدهای صنعتی پیچ‌ومهره را از بین ببرند. به گفته صنعتگران این عرصه شاید حداقل کاری که برای نجات این صنعت می‌توان انجام داد الزام شرکت‌های دولتی خودروساز به خرید از واحدهای صنعتی مجوزدار است تا بتوانیم شاهد ادامه حیات واحدهای صنعتی پیچ و مهره باشیم.

به گزارش اکو فارس و به نقل از روزنامه گسترش صمت حامد حمیدین، تولیدکننده پیچ و مهره‌های صنعتی در گفت‌وگو با صمت درباره وضعیت این صنعت گفت: درحال‌حاضر صنعت پیچ و مهره در ایران بیشتر در دست چین بوده و بسیاری از پیچ و مهره‌هایی که در خودروها مصرف می‌شود وارداتی است اما شرکت‌های خودروساز آن را به اسم تولید داخل مصرف می‌کنند؛ به عبارت دیگر صنایع داخلی توان چندانی برای رقابت با محصولات وارداتی ندارند. حمیدین با اشاره به مشکلاتی که برای صنایع پیچ و مهره داخلی وجود دارد افزود: چین و تایوان بزرگترین تولیدکننده‌های پیچ و مهره در دنیا هستند و واحدهای تولیدی به ویژه در محصولات استاندارد توان رقابت ندارند، این ناتوانی رقابت نیز به ظرفیت کم واحدهای تولیدی برمی‌گردد و از آنجایی که پیچ و مهره کالای ارزانی است برای سود در این صنعت باید تولید بسیار انبوه انجام شود اما به دلیل آنکه تقاضای مناسبی نیز وجود ندارد واحدهای تولیدی با ظرفیت کم تولید می‌کنند. وی در ادامه اظهار کرد: میزان واردات در این صنعت به قدری زیاد است که اگر این صنعت در داخل هیچ تولیدی نداشته باشد و جلوی واردات نیز گرفته شود تا ۲ سال با کمبود پیچ و مهره در بازار مواجه نخواهیم بود.
نبود مواد اولیه مرغوب، عامل کاهش کیفیت محصولات داخلی
تولیدکننده پیچ و مهره‌های صنعتی یکی دیگر از مشکلات تولید پیچ و مهره در ایران را نبود مواد اولیه مناسب عنوان کرد و گفت: ذوب‌آهن‌های ایران مفتول‌های پیچ و مهره را تولید نمی‌کنند به همین دلیل با انجام یکسری فرآیندها روی مفتول‌های ساختمانی از این مواد استفاده می‌شود در نتیجه از نظر کیفیت گاهی نمی‌توان رقابت کرد و این در حالی است که در چین، ذوب‌آهن‌ها مفتول‌های پیچ و مهره را تولید کرده و در اختیار صنایع قرار می‌دهند. وی با بیان اینکه برای تولید پیچ‌های با گرید بالا مواد اولیه از خارج وارد می‌شود، تصریح کرد: پیچ و مهره‌های گریددار معمولا در صنعت خودروسازی کاربرد دارند و به دلیل نبود مواد اولیه مناسب نیز مواد مورد نیاز از چین، تایوان، کره و ترکیه وارد می‌شود.
رشد قارچ‌گونه کارگاه‌های زیرپله‌ای
حمیدین مهم‌ترین مشکل صنعت پیچ و مهره را افزایش قارچ‌گونه واحدهای زیرپله‌ای دانست و تصریح کرد: در چند سال اخیر یکسری ماسین‌آلات دست دوم وارد بازار شد که با خرید این ماشین‌آلات از سوی برخی کارگرها شاهد رشد نجومی کارگاه‌های تولیدکننده پیچ و مهره بودیم.تولیدکننده پیچ و مهره‌های صنعتی با تاکید بر اینکه این کارگاه‌ها به هیچ وجه صنعتی نیستند، اظهار کرد: این کارگاه‌ها توسط ۲ تا ۳ کارگر در یک محیط بسیار کوچک اداره می‌شود که به دلیل آنکه مالیات نمی‌پردازند و از تعرفه‌های برق خارج از واحد صنعتی استفاده می‌کنند قیمت تمام شده کمتری نسبت به واحدهای صنعتی دارند. وی با بیان اینکه این کارگاه‌ها به صورت کارمزدی اقدام به تولید می‌کنند، افزود: تولیدات این کارگاه‌ها بیش از ۳۰ درصد ارزان‌تر از محصولات واحدهای صنعتی است و همین امر باعث شد تا در طول ۲، ۳ سال اخیر بسیاری از کارخانه‌ها به ناچار تعطیل شوند. حمیدین با تاکید بر اینکه کیفیت تولیدات کارگاه‌ها نیز ۲۰ درصد کمتر از کیفیت تولیدات واحدهای صنعتی است، افزود: متاسفانه آنچه خسارت ناشی از وجود این کارگاه‌ها را برای صنایع بیشتر می‌کند تمایل مصرف‌کنندگان به خرید از این کارگاه‌هاست. صنعت خودروسازی بیشترین متقاضی این صنعت است اما بیشتر شرکت‌های خودروسازی پیچ و مهره‌های خود را از این کارگاه‌ها تهیه می‌کنند. وی در ادامه گفت: شرکت‌های خصوصی به کیفیت قطعات بیشتر اهمیت می‌دهند و از واحدهای صنعتی خرید می‌کنند اما شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی بیشتر از واحدهای زیرپله‌ای و کارگاه‌ها خرید انجام می‌دهند.
لزوم اجبار برای خرید شرکت‌های خودروساز از واحدهای صنعتی مجوزدار
تولیدکننده پیچ و مهره‌های صنعتی درباره وجود محصولات قاچاق در این صنعت نیز اظهار کرد: به دلیل ارزش پایین این محصولات، قاچاق کالا صرفه اقتصادی ندارد و بیشتر واردات‌کنندگان سعی می‌کنند از راه‌های مختلف با تعرفه‌های پایین‌تر پیچ ومهره‌ها را وارد کنند. وی درباره صادرات پیچ و مهره نیز اظهار کرد: صادرات چندانی در این صنعت به دلیل مشکلاتی که عنوان شد وجود ندارد اما بیشتر به صورت چمدانی و محدود به کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان و… صادرات انجام می‌شود. چند شرکت نیز به دلیل شرایط ویژه به چند کشور اروپایی صادرات محدودی دارند. حمیدین با اشاره به اینکه صنعت پیچ و مهره یکی از صنایع بزرگ و بااهمیت است گفت: برخلاف آنکه این صنعت به چشم نمی‌آید اما نبود ۴ تا پیچ می‌تواند یک خط مونتاژ خودرو را متوقف کند. وی راه‌حل خروج از این بحران را الزام شرکت‌های دولتی خودروساز به خرید پیچ و مهره‌های صنعتی عنوان و بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت حداقل کاری که برای نجات این صنعت می‌تواند انجام دهد این است که شرکت‌های دولتی را ملزم کند تا از واحدهای تولیدی که مالیات می‌پردازند خرید انجام دهند چرا که معیوب بودن چرخه تولید باعث شده تا هر روز از واحدهای صنعتی پیچ و مهره کاسته شود.
تعدیل نیرو به دلیل پرداخت نشدن بدهی‌های خودروسازان
محمدرضا مددی، یکی دیگر از تولیدکنندگان صنعت پیچ و مهره نیز در گفت‌وگو با با اشاره به مشکلات این صنعت گفت: از آنجایی که کالاهای چینی با تعرفه‌های گمرکی بسیار پایین وارد کشور می‌شود واحدهای تولیدی داخل توان عرضه محصول به بازار را ندارند به نحوی که امروز قیمت پیچ از مواد اولیه واحدهای تولیدی ارزان‌تر است. وی با بیان اینکه ۱۰۰درصد بازار در دست چین است، گفت: به همین دلیل واحدهای صنعتی نمی‌توانند برای بازار تولید کنند و تنها به صورت سفارشی برای صنایع مختلفی همچون خودروسازی و… تولید انجام می‌دهند. مددی با بیان اینکه مشکل همکاری با صنایع خودروسازی نیز پرداخت نکردن معوقات است گفت: درحال‌حاضر ۱۷ ماه است که شرکت‌های خودروسازی بدهی‌های خود را به واحدهای صنعتی پرداخت نکردند.وی با اشاره به اینکه واردات ۴ تاجر با نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر باعث بیکاری ۳هزار کارگر در این صنعت می‌شود افزود: به دلیل پرداخت نشدن بدهی خودروساز به صنعت و اشباع بازار با کالای چینی در ماه گذشته مجبور به تعدیل نیروی ۶۰ نفر از کارگران بخش تولید شدیم.
توان تامین ۱۰۰ درصدی نیاز بازار با تولیدات داخل
تولیدکننده پیچ و مهره‌های صنعتی با بیان اینکه کیفیت محصولات ایرانی از پیچ و مهره‌های چینی بهتر است گفت: به همین دلیل صنایع خودروسازی و نفت و گاز از تولیدات داخل استفاده می‌کنند البته صنعت ساختمانی نیز مصرف بالایی در زمینه پیچ و مهره دارد اما متاسفانه کالای چینی در این بازار هم رخنه کرده است به‌طور مثال در گذشته پیچ و مهره‌های پروژه ساختمان‌های اتوبان شهید خرازی از ما خریداری می‌شد اما درحال‌حاضر از محصولات چینی استفاده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه توان تامین ۱۰۰ درصدی نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، افزود: اگر جلوی واردات کالای چینی گرفته شود و تولیدکنندگان بتوانند در بازار رقابت کنند به‌طور قطع توان تامین نیاز ۱۰۰ درصدی بازار وجود دارد. درحال‌حاضر تعداد محدودی واحد صنعتی فعال در این صنعت وجود دارد که فقط با ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت در حال تولید هستند و مابقی محصولات از سوی کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید می‌شود.بنا بر این گزارش، با وجود اشباع بازار از پیچ و مهره‌های چینی اما توجه به تهیه مواد اولیه مرغوب و خرید صنایع بزرگ از واحدهای صنعتی مجوزدار به‌طور قطع می‌تواند به این صنعت حیات دوباره ببخشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *