اسلینگ چیست و کاربرد آن در جابجایی بار؟

اسلینگ چیست و کاربرد آن در جابجایی بار؟Reviewed by پیچ ومهره کیمیا صنعت on Dec 15Rating: 5.0اسلینگ چیست و کاربرد آن در جابجایی بار؟اسلینگ چیست و کاربرد آن در جابجایی بار؟

اسلینگ چیست

 

اسلینگ اسلینگ چیست و کاربرد آن در جابجایی بار اسلینگ چیست و کاربرد آن در جابجایی بار؟ 25355 Chain Sling 4 Leg 2t 2M 1

اسلینگ چیست و کاربرد آن در جابجایی بار؟

اسلینگ چیست و چه کاربردی در جابجایی بار دارد ؟
امروزه سعی میشود تا حد ممکن ضمن رعایت اصول جابجایی دستی بار ، از تجهیزات مکانیکی و وسایل ماشینی برای جابجایی بار استفاده شود.برای جابجایی سریعتر و ایمن تر بار از وسایل و تجهیزات خاصی که برای این منظور طراحی شده است استفاده میشود . انواع جرثقیل ها ، بالابرهای دستی و مکانیکی و نوار نقاله ها ، تجهیزاتی هستند که از آنها برای جابجایی اجسام و بار استفاده میشود . برای جابجایی بار به کمک جرثقیل ها و بالابرها به تجهیزات دیگری به نام اسلینگ (Slings) و اتصالات و متعلقات باربرداری (Rigging Accessories )نیاز است که در اینجا فقط به اسلینگ ( Slings) اشاره خواهد شد .
تجهیزات اسلینگ شامل سه بخش میباشد :
1 – سیم بکسل فولادی یا طناب فولادی ( Steel wire rope slings or wire rope slings )
2 – زنجیر ( Chain Slings)
3 – تسمه مصنوعی ( Synthetic web slings)
هر کدام از اسلینگ های بالا ، به بخشهای مختلف دیگری تقسیم میشوند که با توجه به اندازه بار ، وزن بار، نوع بار، شکل بار, دمای محیط کار ، و حساسیت مواد مورد جابجایی و حساسیت بار و حتی ارزش ریالی بار میتوانند به بخشهای مختلف دیگری بخش بندی گردند .
همان طور که می دانید اسلینگ ها حلقه ی ارتباطی بین بار و جرثقیل هستند . درام بالابر جرثقیل با استفاده از سیستم چرخش و کشندگی کار می کند و سیم بکسل از طرف بار کشیده می شود . سیم بکسل باقیمانده ، دور درام بالابر به صورت پیچیده شده باقی می ماند . سیستم ترمز بین سیستم های گردنده (درام بالابر) و سیستم مولد نیرو (موتور) به عنوان مکانیزم کنترل کننده عمل می کند . سیم بکسل پیچیده شده به دور درام پس از عبور از قرقره های راهنما که روی بوم (Boom) جرثقیل نصب شده ، به قرقره های اصلی انتهای بوم وارد شده و پس از عبور از شیار قرقره به قلاب جرثقیل اتصال می یابد .
کاربران برای استفاده ی بهینه از اسلینگ باید از تجربه ، دانش و هوشیاری کامل برخوردار باشند . اسلینگ ها زمانی حداکثر کارایی را دارند که متناسب با وزن ، ابعاد ، جنس بار و شرایط محیط عملیات ، انتخاب و استفاده شوند . کاربران آموزش دیده با رعایت مواردی مانند سرعت مناسب هنگام کار ، پرهیز از حرکات ناگهانی و دقت در تعمیر و نگهداری تجهیزات ، نقش مؤثری در افزایش راندمان و طول عمر این گونه وسایل دارند .
ویژگی های فنی تجهیزات باربرداری با توجه به اجزای تشکیل دهنده ی آنها تعیین می شود. برای مثال ، مقاومت یک سیم بکسل در برابر فشار و کشش ، رابطه ی مستقیمی با مقاومت تارها و رشته های سیمی تشکیل دهنده ی آن دارد .
به طور کلی ، سه خطر اصلی و عمده ی کار با اسلینگ ها عبارتند از:
1 – انتخاب نادرست اسلینگ
2 – استفاده ی نادرست اسلینگ
3 – انبارداری و نگهداری نامناسب اسلینگ
برای انجام عملیات ایمن و بدون حادثه ، شرکت ها باید برنامه ی ارزیابی و شناسایی خطرات را انجام داده و بر پایه ی این ارزیابی ها ، دستورالعمل های کار ایمن با تجهیزات باربرداری را تدوین نمایند . رعایت این دستورالعمل ها ، آموزش مداوم پرسنل و نظارت مستمر در کاهش حوادث مؤثر و مفید می باشد .
,

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *