پیچ آهنی چیست؟

پیچ آهنی چیست؟

پیچ آهنی نیم دنده1500485431369

09121896961پیچ های آهنی,پیچ هایی هستند که دارای سر شش گوش هستند ویک استوانه ی مارپیچ که به صورت استوانه ای دنده شده است البته به صورت دنده درشت هم وجود دارد که امروزه نوع دنده درشت آن تقریبا منسوخ شده است.
پیچ های آهنی در گرید 5.8 تولید می شوند این پیچ ها را از مفتول پیچ و مهره ای می سازند به این گونه که پس از کشش کردن مفتول و سخت کاری آن قالب گیری شده و در سایز های مختلف تولید می شوند.55377092
پیچ های آهنی به صورت نیم دنده و تمام دنده تولید می شوند که نوع تمام دنده ی آن بسیار پر مصرف تر می باشد.
عموما پیچ های آهنی پر مصرف ترین نوع پیچ ها می باشد و به دلیل قیمت مناسبی که دارند بیشتر مورد توجه صنعتگران است.
پیچ های آهنی نسبت به پیچ های خشکه دارای استحکام و مقاومت کمتری هستند و به همین دلیل نمی توان از این پیچ ها در جاهای حساس مثل ساختمان سازی و سد سازی و جاهایی که نیاز به استحکام بالا دارند استفاده کرد.
امروزه معمولا پیچ های آهنی را به صورت گالوانیزه مصرف می کنند البته نوع خودرنگ آن هم مصرف دارد گالوانیزه ی این نوع پیچ ها به صورت گالوانیزه سرد و گرم و داکرومات می باشد و نوع سرد آن به صورت معمولی است و قیمت پایین تری هم دارد ولی گالوانیزه گرم دارای کیفیت بالاتر هستند و تحت هیچ شرایطی زنگ نمی زنند و اما نوع داکرومات از هر دو نوع گالوانیزه سرد و گرم بهتر بوده و علاوه بر جلوگیری از زنگ زدن دارای ظاهر زیبایی هم هستند.
از پیچ های آهنی در مصارفی همچون ساخت انواع قطعات استفاده می شود.

پیچ آهنی کیمیاصنعت

پیچ آهنی کیمیاصنعت

پیچ های آهنی چه نوع پیچ هایی هستند؟ پیچ های آهنی نوعی از پیچ ها هستند که در گرید های 5.6 و5.8 تولید می شوند و همچنین این پیچ ها در دنده های مختلفی تولید می شوند که هر کدام کاربرد های خاص و متوعی در صنایع مختلف دارند.
نحوه ی تولید پیچ های آهنی بدین گونه می باشد که ابتدا مفتول مخصوص تولید پیچ را کشش کرده و سپس بعد از کشش مفتول در دستگاه های مخصوص تولید پیچ قالب گیری شده و فرم اولیه ی پیچ تولید می شود و سپس بعد از این مرحله نوبت به مرحله ی دنده کاری می رسد که این مرحله مهم ترین قسمت تولید هر پیچی می باشد زیرا اگر کمی کم دقتی شود کل پیچ خراب شده و دیگر قابل استفاده نمی باشد و ضایعات محسوب می شود زیرا دیگر مهره در آن بسته نخواهد شد.
پیچ های آهنی را در دنده های مختلفی تولید می کنند که هر کدام کاربرد خاصی دارند .انواع دنده کاری های پیچ های آهنی نوع دنده ی میلیمتر و دنده ی درشت و همچنین دنده ی ریز می باشد که در بین این ها نوع دنده ی میلیمتر پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین نوع دنده کاری ها می باشد و بیشتر صنعتگران از این نوع دنده استفاده می کنند اما از دو نوع دنده کاری دیگر نیز در صنایع خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.
پیچ های آهنی را در گذشته به دو صورت نیم دنده و تمام دنده تولید می کردند که امروزه دیگر این گونه نیست و پیچ های نیم دنده تقریبا منسوخ شده است و دیگر استفاده نمی شود و فقط از نوع تمام دنده ی پیچ های آهنی استفاده می شود.
پیچ های آهنی را به صورت خودرنگ یاگالوانیزه سرد و گرم و داکرومات مورد استفاده قرار می دهند و به دلیل قیمت پایینی که نسبت به سایر پیچ ها دارند بیشتر مورد توجه مردم و صنعتگران قرار گرفته است.09121896961

پیچ و مهره آهنی 6*5

پیچ و مهره آهنی 6*5

پیچ یک استوانه است كه شيارهاي مارپيچ در اطراف آن ایجاد گردیده است. شکل و طراحی این شيار پيچ ها براي بريدن مواد نرم تر و سخت تر متغیر بوده و شيارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نيم دايره روي سطح جانبي بدنه ايجاد مي شود.

براي شناخت پيچ ها وتعريف پيچ ها به 4 مشخصه نيازمنديم :

الف ) قطر پيچ ب) طول پيچ ج ) نوع كله پيچ د ) نوع دنده وگام پيچ فاصله قله دو نخ رزوه كنار هم
مقاومت پيچ:

مقاومت در پيچ‌ها بر اساس استاندارد DIN با سه عدد ۸٫۸، ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹تعريف شده است .

بیشترین كاربرد پيچ براي نگه داري اشيا و قطعات به يكديگر مي باشند. بخش استوانه اي از قسمت انتها تا نوك پيچ را پاي پيچ گويند كه ممكن است كل يا بخشي از آن رزوه شده باشد. به فاصله ميان هر شيار با شيار ديگر گام پيچ گفته مي شود.
پيچ هاي قدرت كه گاهي محرك هاي خطي يا پيچ هاي انتقال نيز ناميده مي شوند، براي تبديل حركت دوراني مهره يا پيچ به حركت خطي نسبتا آهسته در امتداد محور پيچ به كار مي روند. هدف بسياري از آن ها اخذ مزيت مكانيكي بيشتر است، مانند جك ها و پرس ها و هدف برخي حصول به جا به جايي دقيق حركت محوري است.

جنس پيچ ها
جنس پيچ ها ميتواند از فلز، چوب، پلاستيك باشد. پر مصرف ترين مواد در توليد اين نوع اتصالات فولاد ميباشد و نوع آن فولادهاي كم كربن و كربن متوسط ميباشد. ولي استفاده كردن از فولادهاي با كربن بالا، فولاد زنگ نزن(استنلس استيل )(صنايع دريايي -صنايع غذايي -مكانهاي مرطوب )، آلومينيوم (ظروف تفلون)، مس، برنج نيز معمول ميباشد.
يكي از مهمترين نكاتي كه در توليد اين گونه اتصالات مانند پيچ ومهره و پرچ بايد توجه داشت نوع و جنس مواد اوليه ميباشد. جنس و نوع مواد اوليه نه تنها در كيفيت اين نوع اتصالات تاثير دارد در قيمت تمام شده آنها نيز تاثير زيادي دارد. نوع مفتول فولادي كه در توليد پيچ و پرچ و مهره ها استفاده ميشود بايد قابليت و فرم پذيري سرد را داشته باشد( Cold heading quality (CHQ. اين نوع فولادها معمولا از فولاد ساختماني و معمولي گرانتر هستند و دليل آن اين ميباشد كه در فولاد هاي با قابليت CHQ سعي ميشود تا حبابهاب ريز هوا به حداقل برسد و سطح و مقطع مفتول به صورت يكنواخت تر و همگن تر باشد تا در هنگام توليد سطح قطعات توليدي ترك نخورد وترك نداشته باشد.

پیچ و مهره آهنی

پیچ و مهره آهنی
پیچ و مهره آهنیReviewed by پیچ و مهره آهنی on Jun 23Rating: 5.0پیچ و مهره آهنی پیچ و مهره آهنی
عموما پیچ و مهره از پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین نوع اقلام صنعتی می باشند که از صنایع کوچک گرفته و تا صنایع بزرگ کاربرد دارند.
پیچ و مهره ها در انواع و اقسام مختلفی و در جنس های مختلفی تولید می شوند که معروف ترین و پرکاربرد ترین نوع آن پیچ و مهره آهنی می باشد که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.
پیچ آهنی
پیچ های آهنی در گرید 5.6 و 5.8 تولید می شوند که نوع دوم آن کاربرد های بیشتری دارد. پیچ های آهنی به دو شکل کارخانه ای و پرس تولید می شود که امروزه نوع پرسی آن تقریبا منسوخ شده است و به غیر از استفاده در مصارف خاص دیگر مصرفی ندارند بیشتر از نوع کارخانه ای این پیچ ها استفاده می شود که ظاهر زیباتر و شکیل تری هم دارند.
پیچ های آهنی به پیچ های شش گوش هم معروف هستند و بعضی ها این پیچ ها را با این نام می شناسند.
پیچ های آهنی را معمولا به صورت نیم دنده تولید نمی کنند و اکثر آن ها را به صورت تمام دنده تولید می کنند و همچنین بیشترین مصرف آن از نوع دنده میلیمتر می باشد.پیچ های آهنی را به صورت خود رنگ و گالوانیزه سرد و گرم و داکرومات استفاده می کنند.
مهره آهنی
مهره های آهنی,مهره هایی هستند که از جنس آهن تولید می شوند و معمولا به صورت شش گوش تولید می شوند و همچنین در وسط مهره ها سوراخ هایی وجود دارد که در دنده های مختلف می شود و به صورت خود رنگ و گالوانیزه سرد و گرم و داکرومات استفاده می شود.
پیچ و مهره کیمیاصنعت_شماره تماس:02155377092_09121896961

 

پيچ هاي ساختماني

پيچ هاي ساختماني

انواع پيچ، مهره، واشرهاي فولادي با قابليت كشش بالا دراستانداردهاي Din6916/HV- Din6914/HV – Din6915/HV درگريد 10/9 جهت پيچ ها و گريد10 براي مهره، مورد استفاده در ساختارهاي فولادي، ساخت پل، انواع داربست و چوب بست چهارچورب هاي ساختماني و بپج هاي مختلف مطابق استاندارد و گريدها :

ASTMA325/A325M

ASTMA490/A490M

پيچ هاي صنايع خودروسازي

پيچ و مهره و واشرهاي مخصوص صنايع خودروسازي كه شامل انواع پيچ هاي خودكار و خاص مي باشد

پيچ هاي صنايع نفت، گاز، پتروشيمي، صنايع دريايي

ASTM A193 – A194 – L7 – B7 – B7M – L7M – 2H – A4_80( 316) – A2_70 (304)
مطابق استانداردها و گريدهاي مختلف

شرح اجزاء مختلف پيچ و طريقه تراشيدن آنها:

قبل ازاينكه به تراش پيچ ها اقدام نمائيم لازم است كه اجزاء مختلف آنرا بشناسيم براي اين منظور بطور خلاصه بشرح هر يك بصورت زير مي پردازيم.

۱- قطر خارجي Mujor D – بزرگنرين قطر پيچ و يا مهره را قطر خارجي آن گويند كه عبارت است از اندازه سر دندانه تا سر دندانه مقابل كه آنرا با حرف OD نمايش مي دهند.

۲- ارتفاع يا گودي دندانه Depth of T – ارتفاع دندانه عبارت است ازفاصله قائم ميان سر دندانه تا ته دندانه پيچ كه آنرا با علامت h مشخص مي نمايند.

۳- قطر داخلي Minor D كه كوچكترين قطر پيچ و يا مهره را قطر داخلي گويند كه اندازه آن عبارت است از فاصله ته دندانه تا ته دندانه مقابل آن يا به عبارت ديگر برابر است با تفاضل قطر بزرگ دو برابر ارتفاع دندانه كه با حرف I نشان ميدهند.

۴- تعداد دندانه Nimber of T. – تعداد دندانه عبارت استاز تعداد دندانه در يك اينچ روي محيط در طول پيچ كه براي تعيين آن خط كش يا كليس را روي پيچ قرار داده و سپس دندانه هاي بين يك اينچ را ميشماريم كه معمولاًآنرا با حرف N نمايش ميدهيم. علاوه بر آن ميتوان با طرق مختلف ديگري آنرا اندازه گيري نمود كه عبارت از استفاده از شابلن به اين ترتيب كه شابلن مورد نظر را رويدندانه ها قرار داده و در صورتيكه نوري از بين دندانه ها مشاهده نشد تعداد دندانه هائيكه روي شابلن نوشته شده است همان تعداد دندانه پيچ خواهد بود.

۵- گام يا تقسيم دندانه Pitch – فاصله نوك يك دنده تا دنده مجاور و يا فاصله يك نقطه از ته دنده تا نقطه مشابه از ته دنده ديگر را گام يا تقسيم دنده گويند كه با علامت P مشخص ميكنند.

۶- تارك يا پهناي سر دنده Crest – سر دندانه پيچ هاي يكنواخت ملي داراي سطح باريكي است كه طرفين يك دندانه را بهم متصل ميسازد با f علامت گذاري شده است.

۷- پهناي ته دندانه root – كف شيتر بين دو دندانه محور كه طرفين آنها را بهم متصل ميسازدپهناي ته دندانه گويند كه با علامت C يا R نمايش ميدهند.

۸- قطر متوسط (قطر ميانه) پيچ Pitch D. – قطر ميانه عبارت است از استوانه فرضي كه دنده هاي پيچ را درمحلي قطع ميكند كه در آن قسمت هر دندانه مساوي پهناي شيار مجاور آنست و يا بعبارت ديگر عبارت است از تفاضل قطر بزرگ و ارتفاع دنده كه با علامت DP و يا E نمايش داده ميشود.

۹- گام محوري پيچ Lead – گام محوري پيچ عبارت است از فاصله اي كه پيچ در داخل مهره يامهره روي پيچ در يك دور گردش اين گام درست شبيه گام دندانه مي باشد. گامهاي محوريمتعددي را نشان ميدهد. قسمت بالا يك نوع پيچ يك راهه كه داراي يك گام ميباشد معرفي مينمايد.
تراش پيچها اصولاً دو روش درنظر گرفته شده كه عبارتند از:

۱- پيچ رتاشي با دور معكوس

۲- پيچ تراشي بكمك ساعت پيچ بري

تراشيدن پيچ هاي داخلي (مهره ها)

پيچ هاي داخلي كه همان مهره ها مي باشند از نظر دندانه بستگي بنوع دندانه پيچ خارجي داردكه شرح انواع آنها قبلاً داده شده است اكنون ميپردازيم بشرح تراشيدن پيچ هاي داخلي

براي اينكه مهره اي جهت پيچ مشخصي بسازيم لازم است كه ابتدا آن را باندازه معيني با مته سوراخ نموده و يا با تراش آنرا داخلي تراشي نمائيم براي اين منظور بايستي قطر مته يا اندازه داخلي مهره را محاسبه نموده سپس به همان اندازه با مته سوراخ و يا داخل تراشي نمائيم اصولا براي اينكه مهره ساخته شده روي پيچ بخوبي حركت نمايد بايد ميان قطر داخلي پيچ و قطر داخلي مهره فضاي آزادي بنام لقي Clearance پيش بيني شود يعني مهره را بامته اي كه قطرش از قطر داخلي پيچ بزرگتر است سوراخ نمائيم درنتيجه مهره ميتواندآزادانه بدون لقي روي پيچ حركت كند و همچنين اين عمل از شكستن قلاويز ضمن قلاويزكاري جلوگيري خواهند نمود.

مقدارفضاي آزاد يعني اضافه اندازه قطر داخلي سوراخ مهره از قطر داخلي پيچ بستگي به جنس مهره دارد و اين مقدار براي فلزات معمولي مانند فولاد كم كربن و بسياري ازآلياژهاي مس در حدود گودي دنده يعني انتخاب ميشود ولي براي فلزات سخت اين مقدار فضاي آزاد از هر طرف برابر درنظر گرفته شده است اگر قطر داخلي مهره را با T نشان دهيم ميتوان اندازه قطر مته را از رابطه زير بدست آورد.