انواع پیچ ومهره

به صنایع پیچ و مهره اهمیت بدهید

به صنایع پیچ و مهره اهمیت بدهیدReviewed by به صنایع پیچ و مهره اهمیت بدهید on Feb 6Rating: 5.0به صنایع پیچ و مهره اهمیت بدهیدبه صنایع پیچ و مهره اهمیت بدهید

به صنایع پیچ و مهره  اهمیت بدهید۲۰۱۶۰۲۰۲_۱۸۵۰۳۶
اکو ویژن: تمامی صنایع نیازمند صنعت پیچ و مهره هستند. از کوچکترین تراشه کامپیوتر تا عروسک‌سازی، موتورسازی، ماشین‌سازی، لوازم خانگی، در و پنجره‌سازی، صنعت الکترونیک و… همگی نیازمند این صنعت هستند.۲۰۱۶۰۲۰۲_۱۸۵۲۳۷

به گزارش اکو ویژن و به نقل از روزنامه گسترش صمت ممکن است افراد فکر کنند پیچ و مهره‌سازی کار کوچک و بی‌اهمیتی است اما اگر این صنعت مادر نباشد چرخه صنایع به طور کلی زمین زده می‌شود. به عنوان نمونه در یک خودرو نزدیک به ۱۲۰ نوع پیچ و مهره استفاده می‌شود.
با این حال به صنعت پیچ و مهره بها نمی‌دهند و به زیرساخت‌های آن توجه نمی‌شود در حالی که اگر پیچ و مهره‌های دستگاه‌ها شل شود دیگر کاربرد نخواهند داشت؛ چراکه یکی از پایه‌های صنایع کشور است.
به عبارتی، صنعتی سبک به عنوان شالوده صنایع سنگین است اما به دلیل کم‌اهمیتی بخشی از کارخانه‌ها این صنعت تعطیل شده است.
صنعت پیچ و مهره در گروه اتصالات قرار می‌گیرد و نزدیک به ۶ تا ۷ هزار نوع پیچ و مهره وجود دارد.
حدود ۱۰ سال پیش نزدیک به ۱۱۷ کارخانه پیچ و مهره فعال در کشور وجود داشت اما هم‌اکنون این کارخانه‌ها به ۲۵ عدد رسیده‌اند در حالی که اگر به این صنعت اهمیت داده می‌شد به طور قطع رونق بیشتری داشت.
متاسفانه ۷۵ درصد از پیچ و مهره‌های ما وارداتی شده و تنها ۲۵ درصد از آنها در ایران تولید می‌شوند و این تعداد نیز در بازار توزیع نمی‌شود بلکه در صنایع خودروسازی استفاده می‌شود. دلیل آن هم این است که برخی از تولیدکنندگان به سودکم راضی نیستند چون مواد اولیه تولید برای آنها گران تمام می‌شود. به علاوه اینکه قابل رقابت با رقبای چینی و تایوانی نیستند.
نکته دیگر اینکه پیچ و مهره‌های تولید داخل کیفیت و استانداردهای لازم را دارند.
حتی صنایع خودروسازی پیچ و مهره تایوانی را قبول ندارند و از پیچ و مهره تولید داخل استفاده می‌کنند.
اگر این تعداد تولیدکننده میزان و ظرفیت تولید خود را بالا ببرند ما هم اجازه نمی‌دهیم تولیدات تایوانی و چینی به کشور بیاید.
البته تولیدکنندگان هم مشکلات خود را دارند و امکان رقابت با تولیدکنندکان چینی را ندارند.
در مقاله‌ای که به تازگی می‌خواندم آورده شده بود که کشور چین برای ۱۰ سال آینده تولید خود، مواد اولیه را پیش‌خرید کرده است در حالی که در داخل امکان تولید مفتول کم است.
به‌تازگی هم میزان تعرفه واردات مفتول بالا رفته است. البته در شهرهای یزد، کاشان و فولاد مبارکه اصفهان مواد اولیه تامین می‌شود و بخش زیادی از آن هم از کشورهای کره و تایوان وارد می‌شود.
با این حال مشکل اصلی بر سر تعرفه‌هایی است گمرکی که ۱۰۰ درصد بالا رفته است؛ چراکه نه‌تنها برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد می‌کند بلکه باعث ازدیاد قاچاق می‌شود.
مشکلی که در صنعت پیچ و مهره وجود دارد، این است که درصد انگشت‌شماری از تولیدکنندگان به سود کم قانع نیستند.
از این‌رو تمایل دارند تعرفه پیچ و مهره آنقدر بالا رود که بازار مصرف نتواند نیازش را از خارج تامین کند.
اما به حمایت از مصرف‌کننده توجه نمی‌شود در حالی که اگر ما فقط به تولید اندک داخل منوط باشیم و نظارت دولتی هم وجود نداشته باشد قیمت پیچ و مهره بالا می‌رود.
رقابت در همه جای دنیا هست. قرار نیست که با وجود حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی رقابت از میان برداشته شود. اگر این‌گونه شود ما فلج می‌شویم. هر چند ما دوست نداریم واردکننده باشیم اما تولیدکنندگان هم باید بازار را درک کنند.
قانون کسب و کار در تولید، توزیع و مصرف است اما در ایران این قاعده رعایت نمی‌شود.
نکته دیگر اینکه مسئولان صنعت کشور و رسانه‌ها به‌ویژه ملی باید به صنعت پیچ و مهره اهمیت بدهند و به‌راحتی از این صنعت مهم و مادر کشور نگذرند. به موازات مطرح کردن مشکلات صنایع باید چالش‌های این صنعت نیز بررسی و درک شود.
اگر روزی پیچ و مهره‌ای تولید نشود تمامی خط تولیدات صنایع بزرگ و کوچک کشور تعطیل می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *