انواع پیچ و واشر

انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره

انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهرهReviewed by انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره on Sep 28Rating: 5.0پيچ و مهره کیمیاصنعتانواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره

انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره

پوشش گالوانیزه سرد (Zinc Plating or Electro Galvanizing)

اعمال پوشش به روش الکتریکی یا گالوانیزه الکتریکی در این روش با اعمال جریان مستقیم الکتریکی با فرآیند الکترولیز پوشش روی بر سطح قطعه کار که کاتد می باشد اعمال می گردد.

پوشش های گالوانیزه سرد کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند که یکی از مهم ترین آنها تولید ورق گالوانیزه می باشد. پیچ و مهره های نیز می توانند به روش گالوانیزه سرد و با رنگ های مختلفی مانند زرد رنگ که یکی از پر مصرف ترین آنها در صنعت پیچ و مهره می باشد اعمال شوند.

گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم (Hot Ddip Galvanizing) یک روش گالوانیزه‌کردن است و اغلی برای گالوانیزه‌کردن آهن و فولاد بکار می‌رود. این روش بوسیله غوطه‌ور کردن فلز در حمام روی مذاب در دمای حدود ۴۶۰ °C انجام می‌شود. پس از خارج کردن نمونه از حمام، روی نخست با اکسیژن و سپس با کربن سطح فولاد واکنش داده و لایه مقاوم به خوردگی ZnCO3 را ایجاد می‌کند. این روش بیشتر برای جلوگیری از زنگ‌زدگی استفاده می‌شود.فرآیند
این نوع گالوانیزه باعث ایجاد پیوند بین آهن و روی در فولاد می‌شود. این فولاد حاصل دارای قابلیت جوشکاری است و برای کاربرد در دماهای تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد مناسب است. گاهی به حمام روی، سرب افزوده می‌شود. هدف از این کار افزایش سیالیت روی است که مصرف آن را کاهش می‌دهد و همچنین سرباره را نیز قابل بازیافت می‌نماید. امروزه روش‌های پیشرفته‌تری جایگزین برخی کاربردهای گالوانیزه‌کردن گرم شده‌است. یکی از این روش‌ها آب‌کاری است که در آن لایه‌ای از روی بوسیله الکترولیز از محلول آبی برروی فلز می‌نشیند.
امروزه استفاده پوشش گالوانیزه بعنوان یک پوشش مقاوم و مطمئن در اکثر صنایع هنوز در حال استفاده است.
گروه صنعتی کیمیا بسیاری از درخواست های پیچ و مهره گالوانیزه گرم را تا کنون پاسخ داده است اما بدلیل کاهش خواص مکانیکی قطعات سختکاری شده حین عملیات گالوانیزه گرم، این پوشش تنها با دستور و تقاضای مشتری اعمال می شود و عواقب ناشی از آن نیز به عهده خود مشتری است مگر از قبل توافق شده باشد.

فسفات کرومات:

این پوشش ،پوشش ترمیمی نامیده می شود ،پوشش هایی که از خود فلز تولید ایجاد می کنند فسفات کروماتهای نامحلول هستند. با استفاده از محلول های معینی مثل اسید سولفوریک با مقدار معینی از نمک های فسفات قسمت سطحی قطعات فلزی را تبدیل به فسفات یا کرومات آن فلز می کنند و در نتیجه به سطح قطعه فلز چسبیده و به عنوان پوشش محافظ در محیط خنثی می تواند کارایی داشته باشد.

نیکل کروم:

نیکل سفید شبیه به نقره متمایل به زرد/کروم سفید شبیه نقره متمایل به آبی

نیکل رسانا بوده زنگ نمی زند و خاصیت مغناطیسی دارد و جوش می پذیرد.

بعد از آن با کروم به منظور ایجاد سطح صیقلی ،خوب و مقاوم در برابر خوردگی ایجاد می شود .کروم زنگ نمی زند جوش و نقاشی نمی پذیرد و در برابر اسید های هالوژن دار تاثیر می پذیرد اما در برابر گازهاو محلول های قلیایی و نمکی مقاوم است.

تفلنp.t.f.f

پوشش p.t.f.fدر رنگ هایی مانند سبز و آبی و زرد و مشکی و توسی و… میباشد.

این پوشش در برابر خوردگی و سایش مقاوم است.این پوشش توان تحمل دمای ۲۰۰ تا ۳۵۰ درجه سانتی گراد را دارد.همچنین عایق الکترونیکی و ضد آب بوده و در برابر اسید و باز و نمک ایستایی دارد

پوشش های دیگر عبارت است از طلا و نقره و … که از توضیح آن می پرهیزیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *