پیچ ومهره سازی صنعتی

روش های (فرآیند) تولید پیچ و مهره

روش های (فرآیند) تولید پیچ و مهرهReviewed by روش های (فرآیند) تولید پیچ و مهره on Oct 30Rating: 5.0روش های (فرآیند) تولید پیچ و مهرهروش های (فرآیند) تولید پیچ و مهره

روش های (فرآیند) تولید پیچ و مهره

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ مهندسی مکانیک 2,786 بازدید
نام مقاله : روش های (فرآیند) تولید پیچ و مهره
گردآوری کننده :احسان امینی
دانشگاه فناوری های نوین قوچان
روش های (فرآیند) تولید پیچ و مهره

پیچ:
اساس شکل پیچ عبارتست ازیک منحنی حلزونی که ازگردش خطی مانند تحت زاویه برروی استوانه ای به شعاع R . گردش این خط می تواند از راست به چپ ویا از چپ به راست باشد. نوع اول راپیچ راست گرد و نوع دوم را پیچ چپ گرد می گویند.به عبارت دیگر اگر یک مثلث قائم الزاویه را به گونه ای دور یک استوانه بپیچیم که ضلع مجاور به گوشه قائم باکف استوانه موازی باشد،قطرآن روی استوانه نمایشی از پیچ خواهد داشت.لازم به توضیح است که قاعده این مثلث برابر با محیط قاعده استوانه است.
انواع دنده ها( رزوه ها):
۱-پیچ دنده مثلثی ۶۰ درجه
۲-پیچ دنده تخت
۳-پیچ دنده یونیفاید
۴-پیچ دنده مربعی
۵-پیچ دنده ذوزنقه ای
۶-پیچ دنده ویت ورث
۷-پیچ دنده مارپیچ
۸-پیچ دنده گرد
۹-پیچ دنده اره ای
رزوه یا دنده به دودسته تقسیم می شود:
الف)دنده درشت((coarse
ب)دنده ریز(fine)
مزایای دنده ریزها:
الف) نسبت به دندانه درشت ها (البته با قطرمساوی ) به دلیل سطح مقطع تنش بیشتر((As وقطر ریشه (minor diameter) بزرگ تر، استحکام مکانیکی بیشتری دارند.
ب) به علت کوتاه تر بودن طول دامنه و دارا بودن سطح تماس بیشتر، تمایل به لقی کمتری دارند بنابراین می توان ازآنها در بارهای دینامیک نیز استفاده نمود.
ج) به دلیل طول گام کمتر، امکان انجام تنظیمات دقیق تری را در تجهیزات حساس فراهم می کنند.
د) نسبت به دنده درشت ها ،گشتاورکمتری نیاز دارند تا به پیش تنیدگی معینی برسند.
ه) ایجاد رزوه های ریز (tapping) ازآلیاژهای با سختی بالا،آسانتر می باشد.
معایب دنده ریزها:
الف) آسیب پذیری بیشتری دارند.
ب) طول درگیری رزوه دردندانه های ریز باید بیشتر باشد.
ج) برای نصب ومونتا ژهایی با سرعت بالامناسب نیستند.
د) تولید دشوار و هزینه زیادی دارند.
ه) مقاومت به خستگی کمتری نسبت به دندانه درشت ها دارند.
و) درمقابل کچل شدن رزوه ها (stripping) مقاومت کمتری ازخود نشان می دهند درشرایط عادی، استفاده ازپیچ دنده درشت ترجیح داده می شود، مگر اینکه درطراحی، استفاده ازپیچ دنده ریز ذکرشود.

کلاس لقی یامحکم بودن پیچ ها:
پیچ هایا اینچی (unified) هستند یا متریک (iso) و رزوه های پیچ ها بر اساس تلرانس ابعادی ومیزان لقی، به کلاس ها یا دسته های متفاوتی تقسیم میشوند. درسیستم اینچی، سه دسته یاکلاس لقی ۱ و ۲و ۳ تعریف میشودکه درآنها به ترتیب، میزان لقی کاهش یافته و میزان تلرانس ها، ظریف ودقیق ترمیشود. بعد از ارقام فوق، حروف A یاB می آید.
A نشانگر رزوه خارجی (پیچ) و B نشانگر رزوه داخلی (مهره ) است بنابراین ۶ دسته کلاس لقی درسیستم اینچی تعریف میشود باعناوین:۳B،۳A،۲B،۲A،۱B،۱A درموردپیچ های متریک، نامگذاری کمی پیچیده تراست.اولین رقم وحرف (۶g) ، معرف لقی طول رزوه یا قطرموثرو دومین رقم وحرف (۷g) معرف لقی عمق رزوه یا همان قطر بزرگ می باشد.
البته به دلیل اینکه پیچ ومهره همواره همراه هم هستند،کلاس آنها را با هم بیان می کنیم مثلا”۶H/ 5h که عبارت قبل ازاعشارمربوط به پیچ و بعد از اعشار مربوط به مهره می باشد.
انواع سر پیچ ها:
یکی از انواع اتصالات راپیچ ها تشکیل می دهند، دامنه کاربردپیچ ها درصنایع مختلف بسیاروسیع بوده و بیشترین اتصالات بوسیله آنها صورت می گیرند.پیچ ها از نظرمقاومت، محل کاربرد، شکل ظاهری وآچارخورشان به انواع مختلف تقسیم می شوند که عبارتند از:
۱- پیچ های شش گوش
۲- پیچ های چهارگوش
۳- پیچ های گرد (سرساچمه ای)
۴- پیچ های سرتخت
۵- پیچ های آلن
۶- پیچ های دوسر

۷- پیچ های چوب
۸- پیچ های متفرقه : این نوع پیچ ها بستگی به مقاومت، شکل ظاهری، نوع کاربرد و محل اتصال دارند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *