اعتراض بزرگترين وام گيرنده توليدي

اعتراض بزرگترين وام گيرنده توليدي
مجمع واردات: در حالي مجموعه بانك‌ها در 11 ماهه ابتدايي سال گذشته نزديك به 292 هزار ميليارد تومان تسهيلات به بخش هاي مختلف اقتصادي پرداخته اند كه با وجود اختصاص بيش از 31 درصد آن تنها به بخش صنعت و معدن، وزير مربوطه همچنان نسبت به تسهيلات اعطايي بانكها به حوزه متبوعش ناراضي بوده و از آنها گله مند است.
مجمع واردات:
به گزارش خبرنگار ايسنا، پرداخت تسهيلات از سوي بانكها در سال گذشته نسبت به چند دوره اخير از رونق بيشتري برخوردار بوده و با توجه به هدفگذاري دولت براي تقويت توليد و خروج از ركورد همچنين حركت در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي ميزان وام دهي شبكه بانكي نيز رشد قابل توجهي داشت.

اگرچه بنا بر اعلام رييس كل بانك مركزي حدود نيمي از تسهيلات پرداختي بانكها براي استمهال وام هاي قبلي و نيمي ديگر وام هاي جديد است؛ اما اكنون در آخرين آمار اعلامي بانك مركزي مجموع تسهيلات اعطايي بانكها در 11 ماهه اول سال 1393 از 292 هزار ميليارد تومان گذشت كه البته با توجه به اينكه بانك مركزي در خوشبينانه ترين حالت پرداخت رقمي حدود 280 هزار ميليارد تومان را براي كل سال پيش بيني كرده بود آمار بانكها در پايان بهمن ماه بيانگر روند مناسبي در اعطاي تسهيلات است. هر چند كه مقامات بانك مركزي گاها نسبت به رويه پيش روي بانكها در تسهيلات دهي با توجه به بدهكار شدن حسابهايشان و اثر منفي بر تورم تاكيد كرده اند.

اما بررسي آمار منتشره از جزييات تسهيلات دهي بانكها نشان مي دهد كه حدود 292 هزار ميليارد وام پرداختي تا بهمن ماه سال قبل نسبت به حدود 216 هزار ميليارد سال 1392 نزديك به 75 هزار ميليارد و نسبت به 175 هزار ميليارد تومان همين دوره در سال 1391 حدود 120 هزار ميليارد تومان افزايش دارد.

صنعت و معدن در صدر توليدي ها ايستاد

اما جزييات اين آمار حاكي از آن است كه تا پايان بهمن ماه سال گذشته بيش از 90 هزار ميليارد تومان از مجموع 292 هزار ميلياردي تسهيلات پرداختي به حساب صنعت و معدن واريز شده كه در مجموع با 31 درصد بعد از خدمات بالاترين سهم دريافتي را در بين ساير گروههاي اقتصادي به خود اختصاص داده است. رقمي كه در بين بخش هاي توليدي اقتصادي بالاترين ميزان خواهد بود. اين در حالي است كه بعد از اين گروه بخش بازرگاني با 13.1 درصد بيشترين تسهيلات دريافتي را داراست.

ادامه گله هاي نعمت زاده

با اين حال نعمت زاده-وزير صنعت و معدن و تجارت- همواره نسبت به عملكرده شبكه بانكي در تسهيلات دهي به بخش هاي توليدي گله مند بوده و در آخرين اظهاراتش عنوان كرده كه تنها 40 درصد بخش صنعت موفق به دريافت تسهيلات شده كه 50 درصد منابع دريافتي هم براي استمهال وام هاي قبلي بوده است.

در حالي سهم صنعت و معدن و بازرگاني از تسهيلات 292 هزار ميلياردي از 120 هزار ميليارد تومان مي گذرد كه سهم صنعت و معدن نسبت به دو دوره قبل كه حدود 64 و 55 هزار ميليارد تومان بوده رشد يافته و حتي سهم از كل آن نيز گاها افزايشي است.

اما بررسي جزئيات بيشتر نشان مي دهد كه حدود 81 درصد منابع دريافتي در بخش صنعت و معدن و بالغ بر 60 درصد تسهيلات بازرگاني براي تامين سرمايه در گردش هزينه شده است.

سهم 80 درصدي سرمايه در گردش از تسهيلات صنعت

بنا براين گزارش، از 90 هزار ميليارد تومان وام اعطا شده به بخش صنعت و معدن در 11 ماهه اول سال گذشته، 73 هزار و 300 ميليار براي سرمايه در گردش، 7500(8.3 درصد) ايجاد، 120 ميليارد (0.1 درصد) تعمير، 4270 ميليارد(4.7 درصد) توسعه، 2445 ميليارد(2.7 درصد)خريد كالاي شخصي،335 ميليارد(0.4 درصد) خريد مسكن و 2403 ميليارد تومان معادل 2.6 درصد از كل تسهيلات پرداختي به بخش صنعت و معدن در ساير حوزه هاي اين گروه هزينه شده است.

در بخش بازرگاني هم كه حدود 38 هزار ميليارد تومان يعني 13 درصد از كل تسهيلات شبكه بانكي در 11 ماه اول سال گذشته به آن اختصاص داشته60 درصد منابع به سرمايه در گردش تعلق داشته است.

سهم كشاورزي از كل تسهيلات كاهش يافت

اما اگرچه مبلغ دريافتي بخش كشاورزي از ابتدا تا بهمن سال قبل نسبت به همين دوره ها در سال 1391 و 1392 افزايش يافته اما سهم از كل اين بخش در مقايسه با اين دوره ها با كاهش مواجه است.

بر اين اساس در حالي كشاورزي در 11 ماه اول سال 1393 حدود 21.5 هزار ميليارد تومان معادل 7.1 درصد از تسهيلات پرداختي بانكها را بدست آورده كه در دو دوره قبل 9.1 درصد از كل تسهيلات پرداختي متعلق به اين بخش بوده است.

اين در حالي است كه در دوره مورد بررسي در سال گذشته 13.8 هزار ميليارد تومان يعني حدود 64 درصد از منابع پرداخت شده به بخش كشاورزي به تامين سرمايه در گردش اختصاص داشت.

سهم مسكن و ساختمان افت كرد

13.2، 12.7 و 11.6 درصد شيب نزولي سهم بخش مسكن و ساختمان از كل تسهيلات پرداختي بانكها در 11 ماهه ابتدايي از سال 1391 تا 1393 است.

اين در حالي است كه با وجود كاهش سهم اين بخش از كل وام دريافتي، با توجه به افزايش مجموع تسهيلات دهي بانكها در اين سال ها، از نظر مقداري با رشد همراه بوده و از سال 1391 تا سال قبل به ترتيب بالغ بر 21،27 و 38 هزار ميليارد تومان وام بانكي دريافت كرده است.

خدمات رو به رشد ادامه داد

اما بخش خدمات در مقابل حوزه هاي توليدي، نزديك به 36.6 درصد كل تسهيلات بانكي را در 11 ماهه ال سال گذشته داشته است.

بنا بر اين گزارش،106 هزار ميليارد تومان از 292 هزار ميليارد كل در بخش خدمات صرف شده كه از اين مبلغ كه نسبت به دوره هاي مشابه سال هاي قبل افزايش دارد حدود 54.3 درصد به سرمايه در گردش تعلق گرفته است.

گزارش بانك مركزي همچنين حاكي از آن است كه حدود 690 ميليارد تومان يعني نزديك به دو درصد كل تسهيلات پرداخت شده از سوي شبكه بانكي به بخش هاي متفرقه اختصاص يافته است كه نسبت به 11 ماهه هاي ابتدايي سالهاي گذشته با افزايش همراه است

بازگشت پول نفت ایران با مشارکت

بازگشت پول نفت ایران با مشارکت ۸ بانک ایرانی/ تحریم قطعات هواپیما برداشته شد
خبرگزاری تسنیم: عضو ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای در بیان جزئیات کاملی از لغو تحریم‌ها، از بازگشت پول نفت ایران با مشارکت ۸ بانک ایرانی شامل دو بانک دولتی و بانک‌های خصوصی که در لیست تحریم نیستند، خبر داد و گفت: تحریم قطعات هواپیما برداشته شد.

printنسخه قابل چاپ
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای امروز در جلسه هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان “طی توافقنامه ژنو با کشورهای 1+5 برای اجرای یک برنامه اقدامی مشترک به توافق رسیدیم و بر اساس آن یک هدف مشترکی را طی خواهیم کرد” اظهار داشت: با توجه به اینکه قرار است در این توافقات دو طرف برای دستیابی به آن به‌صورت گام به گام حرکت کنند، برای گام نخست در همان‌جا تصمیم مورد نظر اتخاذ شد و مشخصات گام نهایی نیز تعریف شد. هدف مشترک این توافق این بود که ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را انجام دهد و در مقابل همه تحریم‌ها برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه کشورهای گروه 1+5 به‌دنبال حصول اطمینان نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بودند، گفت:‌ با توجه به اینکه ایران هیچ‌وقت به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده آمادگی کامل را داریم که این اطمینان را به آنها بدهیم که هیچ‌وقت دنبال سلاح ضدبشری نبوده‌ایم. زیرا بر اساس فتوای مقام معظم رهبری نیز تولید و نگهداری چنین سلاح‌هایی حرام است.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: در مقابل کشورهای 1+5 نیز باید گام به گام تحریم‌ها را بردارند. اما در گام نخست توافق شده که طی 6 ماه مجموعه اقداماتی توسط هر دو طرف انجام شود و نکته مهم از سوی ایران در این توافق این بود که وقتی در مورد شروع گام نخست صحبت می‌کنیم باید شرایط را برای گام آخر بدانیم و مشخصات آن نیز مشخص شود.
عراقچی در مورد توافقاتی که در گام نهایی موافقتنامه ژنو باید انجام شود، خاطرنشان کرد: گام نهایی یا راه‌حل جامع دارای یک دوره زمانی مشخص است و قرار نیست توافقاتی که انجام می‌شود در مورد روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا ابد ادامه داشته باشد بنابراین یک محدوده زمانی در گام نهایی مشخص خواهد شد. بنابراین باید تأکید کنم که نه‌تنها ایران به غنی‌سازی خود ادامه می‌دهد بلکه در مرحله نهایی نیز این اقدام ادامه خواهد داشت و هدف اصلی ما نیز از این توافق همین موضوع بود.
وی ادامه داد: زمانی صحبت از تعلیق برنامه هسته‌ای ایران بود ولی در حال حاضر با توجه به این توافق آنها پذیرفتند که فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ادامه داشته باشد. همچنین در گام نهایی هیچ تحریمی باقی نخواهد ماند و تمام تحریم‌هایی که به‌دلیل مسائل هسته‌ای برای ایران ایجاد شده بود مرتفع خواهد شد و گروه 1+5 اجازه افزایش هیچ تحریمی را در این زمینه ندارد.
معاون وزیر امور خارجه از شروع مذاکرات برای گام آخر توافقنامه ژنو از حدود 3 هفته آینده خبر داد و گفت: طی این مذاکره تکلیف همه‌چیز مشخص خواهد شد و دوره زمانی که ایران باید به این توافقنامه در مورد فعالیت هسته‌ای پایبند باشد نیز تعیین خواهد شد. با توجه به اینکه اجرای گام نخست توافقنامه از 30 دی ماه شروع شد 2 اتفاق در این گام رخ خواهد داد، نخست اینکه هر دو طرف توافق کردند که در همان‌جایی که هستند بایستند به این معنی که تحریم‌هایی علیه ایران اضافه نشود و برنامه هسته‌ای ایران نیز از نظر کمی افزایش پیدا نکند ولی از نظر کیفی مشکلی وجود ندارد، یعنی سانتریفیوژهای جدید یا مراکز جدیدی توسط ایران نصب نخواهد شد اما این به این منظور نیست که چیزی برچیده می‌شود و یا متوقف خواهد شد بلکه همه‌چیز در همین حالت فعلی به کار خود ادامه خواهد داد.
وی با تأکید بر اینکه در صنعت هسته‌ای و چرخه سوخت ایران به آنچه خواسته رسیده است و زمان برای شروع مذاکره فرا رسیده بود، گفت: در این توافقنامه همه کارهایی که نباید انجام شود ذکر شده و چیزی در مورد توقف فعالیتی اشاره نشده است اما دومین اتفاقی که در گام نخست توافقنامه رخ خواهد داد این است که هر دو طرف نه‌تنها جلوتر از وضعیت فعلی خود نمی‌روند بلکه یک مقدار نیز به عقب برخواهند گشت که برخی این موضوع را توقف غنی‌سازی 20 درصد تلقی می‌کنند. در این گام مواد و تولیدات 20درصدی ایران به اکسید یا مواد اولیه (3.5 درصد) برخواهد گشت که برخی این را توقف و یا بازگشت به عقب اعلام می‌کنند.
عراقچی با اشاره به “450 کیلو مواد غنی‌سازی 20 درصد تولید کرده‌ایم که 250 کیلوی آن را قبل از توافقنامه ژنو به سوخت برگرداندیم” گفت: مابقی مواد تولیدی 20درصدی را قرار است 100 کیلوی آن را به سوخت و 100 کیلوی آن را به ماده اولیه طی گام‌های متفاوت برگردانیم. اما در مقابل گروه 1+5 در 8 زمینه باید به عقب بازگردند که نخستین مرحله توقف قانونی بود که خریداران نفت ایران را موظف می‌کرد هر 6 ماه خرید خود را 20 درصد کاهش دهند و به همین دلیل فروش نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه به 1.5 میلیون بشکه رسیده است. بنابراین نخستین موضوع در حل تحریم‌ها علیه ایران توقف این قانون است. البته این به این معنی نیست که سطح فروش نفت ایران به روال سابق برمی‌گردد بلکه در همین حالت فعلی که حدود یک میلیون بشکه است باقی خواهد ماند.
معاون وزیر امور خارجه گفت: صادرات محصولات پتروشیمی بر اساس این توافقنامه آزاد خواهد شد و واردات این محصولات نیز آنها مدعی هستند هیچ‌وقت تحریم نبوده اما صادرات تجهیزات پتروشیمی همچنان پابرجا خواهد بود. یکی از نتایج توافقنامه ژنو این بود که بار روانی تحریم‌ها به‌تدریج از روی ایران برداشته خواهد شد زیرا در بسیاری از موارد تحریمی علیه ایران وجود نداشت اما برخی کشورها به‌دلیل اینکه معامله با ایران دارای ریسک بود و ممکن بود با واکنش آمریکا مواجه شوند، ترجیح دادند معامله‌ای با ایران نداشته باشند بنابراین با توجه به این توافقنامه این مشکلات نیز حل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بیمه، حمل و نقل و نقل و انتقال مالی برای محصولات پتروشیمی نیز تحریم‌های آن برداشته خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه در گذشته 20 میلیارد دلار صادرات در این زمینه انجام می‌شد امکان افزایش این صادرات و بازگشت این رقم ایجاد خواهد شد. همچنین در مورد نرخ ارز بازگشتی حاصل از صادرات نیز با توجه به اینکه اختیار آن در دست دولت است با آقای نهاوندیان صحبت‌هایی انجام شده که حاکی از این است که ارز حاصل از صادرات با قیمت آزاد به فروش خواهد رسید.
عراقچی با اشاره به اینکه صادرات و واردات فلزات گرانبها و خدمات مربوط به آن نیز آزاد خواهد شد، بیان کرد: تحریم خودرو که مربوط به قطعات خودرو است برداشته خواهد شد که البته این تحریم بیشتر از سوی آمریکا انجام می‌شد ولی برخی کشورها نیز خود از صادرات خودرو به ایران خودداری می‌کردند در حالی که تحریم‌ها تنها مربوط به قطعات بود که در نهایت بر اساس این توافقنامه این مشکل نیز حل خواهد شد. همچنین برخی از این پرداخت‌ها در زمینه خودرو می‌تواند از طریق درآمدهای نفتی ایران به دست آید که از جمله کشورهای کره و ژاپن می‌توانند از این طریق و توسط صادرات خودرو درآمدهای نفتی ایران را بازگردانند.
معاون وزیر امور خارجه در مورد تحریم‌های مالی و بانکی که مهمترین بخش این توافقنامه است، گفت: گروه 1+5 مدعی بود که به اقلام بشردوستانه از جمله مواد دارویی و غذایی تحریمی اعمال نمی‌شود اما در عمل چنین نبود، بر همین اساس برای اینکه این موضوع حل شود قرار است یک کانال بانکی تعیین و دولت‌های غربی و آمریکا به این شبکه بانکی مصونیت لازم را برای مبادله با ایران انجام دهند تا بر اساس توافقنامه ژنو کارهای بانکی ایران در این زمینه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه با بانک‌هایی در ژاپن، کره و سوئیس صحبت شده که بتوانند مبادلات بانکی ایران در این زمینه را انجام دهند ولی هنوز نهایی نشده است، گفت:‌ واردات ما سالانه در زمینه غذایی و دارویی 17 میلیارد دلار است که این کار می‌تواند از محل درآمدهای نفتی انجام شود. بنابراین 9 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران می‌تواند از طریق خرید دارو و مواد غذایی پرداخت شود که البته الزامی برای اینکه این رقم 9 میلیارد دلار باشد وجود ندارد. همچنین با وزارت صنعت، کشاورزی، بهداشت و بانک مرکزی صحبت‌هایی شده که پیگیری تسریع در این کانال بانکی انجام شود.
عراقچی تصریح کرد: بر اساس توافقنامه ژنو هزینه درمان ایرانیان در خارج از کشور نیز قرار است از طریق این کانال بانکی انجام شود و همچنین شهریه دانشجویان تا سقف 400 میلیون دلار طی 6 ماه نیز می‌تواند از طریق این کانال بانکی محقق شود. بنابراین در 6 ماه آینده خریدهای مواد غذایی، دارویی، درمان ایرانیان خارج از کشور و شهریه دانشجویان تا سقف 400 میلیون دلار که مجموعاً حدود 10.5 میلیارد دلار است می‌تواند از طریق درآمدهای نفتی قابل وصول باشد. همچنین 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ما نیز آزاد خواهد شد و مستقیماً به حساب بانک مرکزی منتقل می‌شود که البته این رقم در 8 نوبت پرداخت خواهد شد.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ایران نیز بازگشت 20 درصد از تولیدات مواد غنی‌سازی 20درصدی را در نوبت‌های متوالی انجام خواهد داد، گفت:‌ نخستین قسط 4.2 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی ایران در اول فوریه، دومین قسط در 15 فوریه و سومین قسط نیز در 7 مارس به حساب ایران واریز خواهد شد و به‌نوعی می‌توان گفت تا نیمه اسفند ماه یک میلیارد و 550 میلیون دلار پول درآمدهای نفتی ایران به حساب دولت واریز خواهد شد. بنابراین به‌خلاف ادعاهای آقای اوباما که معتقدند ساختار تحریم‌ها حفظ می‌شود باید بگویم چنین چیزی وجود ندارد و شکاف عمیقی در زمینه تحریم‌ها ایجاد خواهد شد و در نهایت طی 6 ماه آینده حدود 14 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران قابل وصول خواهد بود و صحبت‌های آمریکایی‌ها تنها یک تبلیغ است و علاوه بر همه این مسائل بعد روانی تحریم‌ها نیز از روی ایران برداشته خواهد شد.
وی در پایان گفت: نکته این است که ایران در جنگ رسانه‌ای با کشورهای غربی و آمریکا عقب ماند و همین موضوع باعث شد برخی در ایران نسبت به این توافق دید مثبتی نداشته باشند ولی باید بگویم که در 6 قطعنامه قبلی گروه 1+5 اعلام می‌کرد که باید برنامه هسته‌ای ایران تعلیق شود اما در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که ما می‌توانیم به برنامه صلح‌آمیز خود ادامه دهیم و چیزی تعلیق نخواهد شد.

خودورسازها؛ 10درصدهم گران میشود

مجلس؛خودرو 30درصد ارزان شود- خودورسازها؛ 10درصدهم گران میشود/

سعید کوشافر: از دوشنبه هفته قبل عملا تحریمهای بخش خودرو به پایان رسید وبهانه های خودروسازان برای تولید بیشتر وکاهش قیمت نیز پایان یافت , این درحالی است که مقاومت خودروسازها در برابر کاهش قیمت که یکی از انتظارات مردم است هم چنان ادامه دارد.

این همه درحالی است که سیر نزولی کاهش قیمت ارزهای خارجی هم طی روزهای اخیر مضاف برعلت شده وتنها برگ برنده خودرو سازان برای افزایش قیمت را خنثی کند , اما انها حتی در این شرایط نیز حاضر به تسلیم دربرابر بازار نیستند و نه تنها به ثبات قیمت تن نمیدهند که خواستار افزایش قیمت بیشتر هم میشوند. آنها می‌گویند در دو سال گذشته حدود 5 هزار و500 میلیارد تومان ضرر داده‌اند و حالا باید این ضرر را جبران کنند. از طرف دیگر خبر می‌رسد که قیمت خودروهای وارداتی در حال کاهش است. بحث‌های جسته و گریخته‌ای هم درمورد کاهش تعرفه واردات خودرو مطرح شده که خودروسازان داخلی را به زحمت خواهد انداخت.

از طرف دیگر همان‌طور که از محتوای حرف‌های رضا شیوا رئیس جدید شورای رقابت برمی‌آید این شورا هم در مقابل خودروسازها به نوعی تسلیم شده است. در حالی که قبلا این شورا به ریاست جمشید پژویان مدام از لزوم کاهش قیمت‌ها بعد از کاهش نرخ ارز حرف می‌زد حالا شیوا از بررسی فرمول تعیین قیمت خودرو در این شورا خبرمی‌دهد و می‌گوید: شورای رقابت با انجام کار کارشناسی در حال اصلاح فرمول قبلی است. او با تاکید بر اینکه قیمت خودرو تا پایان سال‌جاری افزایش نمی‌یابد، می‌افزاید: فرمول تعیین دستورالعمل خودرو دارای متغیرهایی است که اگر این متغیرها با رشد قیمت مواجه شوند قیمت‌ها در بازار خودرو افزایش خواهد یافت اما اگر متغیرها با کاهش قیمت مواجه شوند باید منتظر کاهش قیمت باشیم.

***وارداتی ها ارزان شدند

درحالی که مرغ قیمت خودروهای تولید داخل همچنان یک پادارد , خودروهای وارداتی به تبعیت از قیمت ارز به سوی کاهش قیمت گام برداشته اند و چینی ها که درقیمت و امکانات رقیب اصلی پرتیراژهای داخلی هستند حسابی جولان میدهند. مصطفی ممقانی کارشناس صنعت خودرو دراین خصوص می‌گوید: ‌با لغو تحریم صنعت خودرو پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای وارداتی کاهش یابد. تاکنون به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، واردکنندگان خودروها را به جای تولیدکنندگان اصلی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد می‌کردند. با لغو تحریم صنعت خودرو واردکنندگان می‌توانند محصولات را از کشورهای اصلی تولیدکننده وارد کنند، این موضوع کاهش هزینه‌های واردات خودرو به کشور را به‌دنبال خواهد داشت. این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: علاوه بر آن با لغو تحریم صنعت خودرو و با توجه به شرایط مثبت ایجاد شده پیش‌بینی می‌شود که نرخ ارز نیز به‌تدریج کاهش یابد.بنابراین به‌تدریج هزینه‌های واردات خودرو به کشور از دو ناحیه واردات مستقیم از کشورهای اصلی تولیدکننده و همچنین افت نرخ ارز، کاهش خواهد یافت.ممقانی با بیان اینکه با رسیدن نرخ ارز به 2850تومان قیمت خودروهای وارداتی باید حداقل پنج درصد کاهش یابد، می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی کاهش قیمت خودروهای وارداتی قطعی خواهد بود.

*** کمبود نقدیندگی داریم

در این میان خودروسازها یک برگ دیگر رو کرده‌اند. آنها با وجود اینکه قبل از این علت افزایش قیمت‌ها را گران شدن ارز و تحریم‌ها اعلام می‌کردند حالا مشکل تامین نقدینگی را یکی از عوامل مهم افزایش قیمت می‌دانند.

داوود میرخانی‌رشتی مشاور انجمن خودروسازان در این زمینه به تهران پرس گفته: «کمبود نقدینگی به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان این صنعت کماکان به قوت خود باقی است‏. بر همین اساس با وجود لغو تحریم‌ صنعت خودرو به‌دنبال مذاکرات ژنو هم نمی‌توان منتظر کاهش سریع قیمت خودرو حداقل ظرف 6 ماه آینده بود.» او گفته: «به‌دنبال این تصمیم در سطح بین‌الملل بخشی از هزینه‌های حمل‌ونقل برای واردات قطعات کاهش خواهدیافت اما باید توجه داشت که مشکل اصلی فعالان این صنعت تامین نقدینگی است که کماکان به قوت خود باقی است و مردم منتظر کاهش قیمت نباشند»برخی فعالان اقتصادی این اظهارنظر میرخانی را به معنی باج‌خواهی خودروسازان از دولت تعبیر کرده‌اند و می‌گویند: این گفته‌ها یعنی اینکه خودروسازها می‌خواهند در ازای کاهش قیمت وام‌های ارزان‌قیمت یا حتی بلا عوض بگیرند.

***ارزان هم میفروشیم

اما حالا که وزیر عقب نشینی کرده , شورای رقابت هم پا پس کشیده ؛ این خودروسازها هستند که بهانه های مختلف میتراشند و بر طبل گران کردن میکوبند. اول از نقدینگی شروع کرده وسپس به فرمول شورای رقابت متوسل میشوند تا ثابت کنند تا امروز 10 درصد زیر قیمت میفروخته اندو باید انرا گران کنند تا ضرر نکنند. دبیر انجمن خودروسازان معتقد است: مبنای کنونی قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، تنها به زیان ده شدن خودروسازان کمک می کند چرا که مبنای قیمت گذاری این شورا نادرست و اشتباه است.

احمد نعمت بخش ، گفت: مبنای قیمت گذاری شورای رقابت مربوط به فروردین ماه سال 91 است که آن هم حدود 10 درصد زیر قیمت واقعی قرار داشت. وی افزود: در دولت گذشته، تصور بر این بود که گران شدن خودرو، سبب تشدید تورم در جامعه می شود لذا سیاست آنها این بود که خودرو گران نشود به همین علت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آن زمان نیز قیمت های پایین تر از رقم پیشنهادی خودروسازان را ارایه می کرد.

نعمت بخش اضافه کرد: این قیمت گذاری باعث شده بود که سال گذشته خودروسازان حدود 4 هزار میلیارد تومان زیان دهند. وی با بیان اینکه مبنای قیمت گذاری شورای رقابت دارای دو اشکال اساسی است، اظهار داشت: مبنای قیمت گذاری شورای رقابت مربوط به فروردین ماه 91 بود که همچنان مبنای قیمت گذاری شرایط کنونی شده و باید اصلاح شود.

نعمت بخش سپس در خصوص ایراد دوم مبنای قیمت گذاری شورای رقابت، گفت: نرخ ارز مورد محاسبه در شورای رقابت 2500 تومان است در حالی که خودروسازان ارز مبادله ای دریافت نمی کنند و از ارز آزاد استفاده می کنند.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه خودروسازان داخلی از ارز آزاد برای تامین نیازهای خود استفاده می کنند، تصریح کرد: اگرچه نرخ ارز کاهش یافته اما همچنان بیش از 2500 تومان است و براین اساس امکان کاهش قیمت خودرو هنوز وجود ندارد.

وی سپس از نامه نگاری برای اصلاح مبنای قیمت گذاری خودروها خبر داد و گفت: به این واقعیت که براساس قیمت های فروردین 91، حق خودروسازان ضایع شده، اهمیت داده نمی شود. نعمت بخش با بیان اینکه خودروهای موجود با قیمت های تفاهم شده شورای رقابت، با زیان فروخته می شود، اظهار داشت: برخی که اطلاعات کافی ندارند با اظهارات خود تنها به تشدید تشویش جامعه کمک می کنند مثلا در سال گذشته برخی اشخاص مردم را به نخریدن خودرو تشویق کردند چرا که می گفتند قیمت انواع خودرو 40 درصد کاهش خواهد یافت، اما ملاحظه شد این پیش بینی عملی نشد.

وی انتظار ارزان شدن خودرو را غیرعملی دانست و گفت: با وجودی که قیمت اقلام تشکیل دهنده خودرو نظیر ورق آلومینیوم، مواد پلیمری، سرب و روی و نظایر آنها طی یک سال گذشته چهار برابر افزایش داشته، خودرو در این مدت تنها 2.2 برابر شده است.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، خودرو نسبت به سایر کالاها خیلی گران نشده و برای همین موضوع است که خودروسازان این همه زیان داده اند. نعمت بخش سپس تصریح کرد: برخی با سخنان نسنجیده خود مردم را سرگردان می کنند و به دنبال زمین گیر کردن صنعت خورو و بازکردن درهای واردات هستند اما این اتفاق نخواهد افتاد، چون امکانات ارزی برای واردات خودرو مورد نیاز کل کشور وجود ندارد.

***مجلس دربرابر گرانی خودرو

درحالی که هنوز استیضاح وزیر صنعت به طور کامل منتفی نشده وبه قول برخی از نمایندگان فعلا از دستور کار کنار رفته است , و اظهارات عجیب وغریبی از تحقیق وتفحص خودروسازی به گوش میرسد , مشخص میشود که مجلس قصد ندارد چشم بر افزایش قیمت خودرو این کالای انحصاری درکشور ببندد و مجدانه پیگیر کاهش قیمت هاست .

دراین راستا یک عضو کمیسیون صنیایع، معادن مجلس،گفت: لغو تحریم صنعت خودرو بهانه افزایش قیمت را از خودروسازان می گیرد و باعث کاهش قیمت خودرو در بازار می شود.

سید هادی حسینی گفت: لغو تحریم خودروها عملکرد صحیح و کارشناسانه ای است به طوری که برداشتن تحریم خودرو بی شک برروی قیمت اثر مثبتی می گذارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهار داشت:تعلیق تحریم صنعت خودروسازی زمانی باعث کاهش قیمت می شود که خودورسازان دوباره با بهانه های جدید به دروغ به افزایش قیمت خودرو نپردازند. درهیمن راستا ، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت از احتمال ورود مستقیم شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو خبر داد و گفت: با توجه به متغیرهای دستورالعمل قیمت گذاری خودرو از جمله نرخ ارز، این دستورالعمل برای سال آینده باید تجدید نظر می‌شود.

عیسی امامی ادامه داد: نظر شورای رقابت این است که اگر نوسانی در نرخ ارز و تورم بخشی رخ دهد اثر آن باید در قیمت خودرو نمایان شود، به طوری که طی چند ماه گذشته نرخ ارز به شدت کاهش یافته است اما خودروسازان همچنان ناراضی هستند.

دیگر عضو ناظر شورای رقابت هم با بیان این‌که احتمال کاهش قیمت خودرو وجود دارد، اظهار کرد: در صورت ایجاد رقابت در این بازار و همچنین بالا بردن انضباط مالی خودروسازان می‌توان انتظار داشت قیمت خودرو تا حد زیادی کاهش یابد.

نادر قاضی‌پور، درباره بحث‌های مطرح شده درباره احتمال کاهش قیمت خودرو در بازارهای داخلی نیز عنوان کرد: در صورتی که بتوان در این بازار شرایط رقابتی به وجود آورد و هزینه‌های اضافی را کاهش داد قطعا می توان انتظار داشت با توجه به کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز پایین بیاید.

قاضی پور با بیان این‌که انضباط مالی اصلی‌ترین نکته‌ای است که خودروسازان باید آن را مدنظر قرار دهند، گفت: متاسفانه می‌بینیم که در طول سال‌های گذشته برخی از خودروسازان از سرمایه‌های خود در حوزه‌های دیگر استفاده کرده‌اند و این مساله به این صنعت ضرر رساند.حال با توجه به تغییر شرایط بازار ارز می‌توان انتظار داشت با فراهم نمودن شرایط انضباط مالی در بین خودروسازان بزرگ قیمت خودرو نیز تغییر کند.

وی درپایان تاکید کرد:درصورتی که سرمایه خودروسازان به خرید کالاهای اولیه مورد نیاز اختصاص یابد این مبادلات نقدا صورت می‌گیرد و به این ترتیب اجناس برای آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود. در صورتی که این شرایط به وجود آید می‌توان انتظار داشت قیمت خودرو حتی تا 30 درصد نیز کاهش پیدا کند.

اسکلتهای پیچ و مهره ای

اسکلتهای پیچ و مهره ای

اسکلتهایی که در محوطه پروژه های ساختمانی تولید می شوند بخاطر محدودیت در تامین برق مکفی و بکار گیری دستگاه های جوش مدرن ( با نرخ نفوذ بالا و استاندارد ) ، عدم وجود ابزار صنعتی سنگین ، تیم های مجرب ، رنگ آمیزی و زنگ زدایی صحیح و … نه تنها فاقد کیفیت هستند بلکه کاملاً دست و پاگیر و دارای پروسه ای زمان بر هستند که بلاشک منجر به ایجاد ترافیک در معبر و تزاحم همسایگان میشود . روش سنتی ساخت اسکلت در محل از لحاظ اتصال و برپایی نیز علاوه بر موارد ذکر شده هزینه بالایی از بابت جرثقیل دارد . با توجه به زلزله خیز بودن کشور ما و حوادث ناگواری که در سالهای گذشته خصوصاً در بم صورت گرفت رویکرد و نگرشی جدید به تولید صنعتی و استاندارد اسکلتهای ساختمانی پدید آمده است ، زیرا این نوع ساختمانها با طراحی خاص و اجرا بصورت صنعتی و مدرن ، مقاومت شایانی در مقایسه با اسکلتهای سنتی دارند . نکته دیگر اقتصادی و پایین تر بودن هزینه تولید و نصب نسبت به روش سنتی معمول در کل است که در مواقع کمبود عرضه و افزایش قیمت تیرآهن درصدی قابل توجه میگردد . با توجه به گستره طراحی در تیر ورقها و سازه های پیش ساخته ، محاسبات ، فضا سازی و بارگذاری نیز با آزادی عمل بالایی صورت میپذیرد .
جدول مقایسه ای اسکلت پیش ساخته پیچ و مهره ای با روش ساخت و نصب بصورت جوشی و در محل اجرای ساختمان به شرح ذیل آمده است

چرا پیچ و مهره

چرا پیچ و مهره

یکی از مهم ترین اجزای سازه های فولادی که وظیفه ی انتقال نیروهای اعضا به یکدیگر و به تکیه گاه ها را بر عهده دارد، اتصالات میان اعضا می باشند. اتصالات پیچی به دلیل سرعت بسیار بالا در اجرا و اطمینان از رفتار آن ها به گونه ی مورد انتظار و شکل صنعتی مطلوب ساخت سازه ای، از بهترین انواع اتصال در سازه های فولادی بوده که در سال های اخیر مورد توجه طراحان قرار گرفته است. اما، در روند ساخت این نوع سازه ها، با توجه به تکنولوژی تولید و ساخت در کشور ما، مواردی از عدم اجرای درست و اصولی دیده می شود.

اتصالات در همه ی سازه ها از جمله سازه های فولادی یکی از اجزای سازه بوده و عامل اصلی یکپارچگی سیستم های سازه ای می باشد. به طور کلی تعریف نوع قاب نیز بر اساس نوع و رفتار اتصال صورت می گیرد. یک اتصال ضعیف و نامناسب می تواند منجر به یک سری روال های پی در پی و بنیادی در سازه ی فولادی گردد. از آن جا که زوال دیگر اعضای سازه ای خیلی کم اتفاق می افتد، بسیاری از روال های سازه ای ناشی از طراحی ضعیف اتصالات و یا ضعف در جرئیات اجرایی می باشد که با اندکی دقت در نحوه ی شکست بیشتر سازه های فولادی تحت بارگذاری های گوناگون، قابل مشاهده است که ضعف اتصال چگونه می تواند عاملی بسیار تعیین کننده در خرابی سازه های فولادی باشد.

بازرسی ظاهری مهره ها

بازرسی ظاهری مهره ها:

از آنجایی که بازرسی ظاهری، میتواند موجب کاهش سایر هزینه های بازرسی نظیر آزمون های مخرب و غیر مخرب شود، بنابر این از اهمیت خاصی برخوردار است. هرگاه مطابق استاندارد، پیچ یا مهره ای به دلیل وجود عیوب ظاهری مردود اعلام شود، دیگر نیازی به تستهای بعدی نیست و از طرفی، تنها بازرسی ظاهری (Visually) برای تایید پیچ و مهره کفایت نمیکند. نکته قابل توجه اینکه، ابعاد و نوع برخی از عیوب ظاهری بصورت شفاف در استانداردها مشخص شده اند و تجربه و مهارت بازرس در این هنگام بسیار ضروری است، در ضمن انجام تست های مخرب در این موارد میتواند کارساز باشد.

همواره تعداد نمونه های ارسالی برای تست های غیر مخرب مانند بازرسی چشمی، بیشتر از نمونه های تست مخرب است و از این تعداد، نمونه های مشکوک برای انجام آزمون های مکانیکی جدا، و تست میشوند.

عیوبی که در بازرسی چشمی مهره ها قابل تشخیص است به شرح زیر میباشد:

  1. ترک ها
  2. شکاف ها
  3. درزها
  4. چین خوردگی یا پلیسه
  5. حفره ها
  6. نشان ابزار
  7. آسیب دیدگی ها

 

عیوب ترک:

ترک نوعی گسیختگی است که در طول مرز دانه ها یا از میان آنها عبور نموده و یا در پی ناخالصی ها حرکت میکند. ترک ها اغلب بر اثر تنش بیش از حد، در حین پرس گرم یا دیکر عملیات شکل دهی و یا در خلال عملیات حرارتی به وجو آمده و یا اصلا در مواد اولیه وجود دارند.

ترک های آبدهی:

ترک های آبدهی اغلب دارای طول زیاد، شکاف غیر منظم، و کج و معوجی بوده که ممکن است بر هر سطحی از مهره پدیدار شوند. در هر شرایطی، وجود این نوع ترک باعث رد نمونه خواهد شد.

ترک آبدارترک های پس گرم:

ترک های پرس گرم یا ترک های ناخالصی، بر روی سطوح بالایی و پایینی مهره ایجاد میشوند. در ضمن ممکن است بین سطح بالایی و ضلع کناری مهره نیز پدید آیند. ترک های ناخالصی به طور ذاتی در مواد اولیه موجود بوده و ناشی از عملیات تولید نمیباشد. ترک های موجود بر سطوح بالایی و زیرین مجاز هستند به شرطی که:

بیش از دو ترک بر تمام سطح تحمل کننده بارعبور نکرده و عمقی بیش از ۰/۰۵ قطر اسمی رزوه نداشته باشد (در مورد مهره های فلنجی، وجود ترک در محدوده میان سطح تحمل کننده بار و کناره های مهره مجاز نمیباشد). ترک در سطح رزوه شده از حد اولین رزوه کامل (گام) به سمت رزوه های بعدی عبور نکرده باشد، و میزان پیشروی ترک در سطح اولین رزوه کامل، بیش از نصف ارتفاع رزوه نباشد.

ترک پس گرمترک در قسمت قفل کننده مهره نوع:

این نوع ترک، ممکن است بر سطح خارجی قسمت قفل کننده مخروطی یا سطح داخلی آن اتفاق بیفتد. وجود ترک مذکور بلامانع است به شرطی که:

نیازمندی های مکانیکی و کاربردی بر آورده شود، بیش از دو ترک (که از تمامی عرض دایره تاجی بالای مهره عبور کرده و یا عمقی بیش از ۰/۰۵ قطر اسمی رزوه داشته باشد) وجود نداشته باشد، ترک در سطح رزوه شده از قله اولین رزوه عبور نکرده باشد و میزان پیشرفت ترک در سطح اولین رزوه کامل، از عمق ۰/۵ برابر ارتفاع رزوه بیشتر نباشد.

 

شکاف ها:

عیوب شکاف در مرز بین دو ضلع مهره رخ خواهد داد، شکافی که در مرز بین یکی از سطوح بالایی یا پایینی و یکی از اضلاع قرار گرفته، نباید عرضی بیشتر از ۰/۲۵ میلی متر یا ۰/۰۲ عرض تخت مهره داشته باشد. در مورد مهره های فلنجی،‌ شکاف نباید به قطر داخلی فلنج راه یافته و عرض شکاف بیش از ۰/۰۸ قطر فلنج باشد.

— شــکاف هـــای برشی یا زاویـه دار:
این نوع باز شدگی اگر به سطح تحمل کننده بار مهره یا دایره تاجی شکل مهره فلنج دار راه پیدا کرده باشد، مردود است. شکاف هایی که در مرز مشترک دو ضلع مهره قرار دارند، به شرطی قابل قبول هستند که عرض گوشه ای مهره به کمتر از حد استاندارد نرسیده باشد. شکاف های موجود بر محیط فلنج مهره های فلنج دار، به شرطی مورد تایید هستند که به قطر داخلی سطح تحمل کننده بار راه پیدا نکرده باشند.

شکاف های برشیدرزهــــا:
درزها به شرطی قابل قبول هستند که عمق آنها بیشتر از ۰/۰۵ قطر اسمی رزوه نباشد.

درزهاچیــن خوردگــی یا پلیــسه:
چین خوردگی ها قابل قبول هستند مگر در مورد مهره های فلنج دار که چین خوردگی نباید در مرز بین محیط بیرونی فلنج و سطح تحمل کننده بار باشد. در ضمن چین خوردگی نباید بر سطح تحمل کننده بار راه یابد.

چین خوردگی یا پلیسهحفره هــــا:
عمق حفره ها نباید بیشتر از ۰/۰۲ قطر اسمی رزوه، بلکه حداکثر ۰/۲۵ میلیمتر باشد. برای رزوه های با قطری تا ۲۴ میلیمتر، مجموع سطح حفره ها نباید بیشتر از ۰/۰۵ مساحت سطح تحمل کننده بار باشد. برای قطر رزوه های بیشتر از ۲۴ میلیمتر مجموع سطح حفره ها نباید بیشتر از ۰/۱۰ مساحت سطح تحمل کننده بار باشد.

حفره های پیچ و مهرهنـــشان ابــزار:
علائم باقی مانده ناشی از ابزار تولید بر مهره ها، نباید زبری سطحی بیش از ۳/۲ میکرومتر داشته باشد، در غیر این صورت نمونه مذکور مردود میباشد.

عیب نشان ابزار پیچ و مهره

مشخصات پیچ و مهره طبق استاندارد

پیچ و مهره

مهره های هواپیماها واشرها

مهره ها:

مهره های هواپیماها معمولاً دارای علائم معرفی نمیباشند ولی دارای جنسی مشابه با پیچ های مهره دار هستند. بخاطر گستره زیاد ارتعاشات ایجاد شده در اسکلت هواپیما و موتورشان، مهره ها میبایست قدری شبیه وسایل قفل کننده باشند تا بتوانند آنها را در جای خود نگه دارند. از روشهای معمول برای ایجاد حالت قفل کنندگی استفاده از پین های برشی در مهره های چاکدار، استفاده از اینسرت های فیبری، واشرهای قفل کن و سیم های ایمن میباشند. مهره های چاکدار (با استاندارد AN 310) همراه با پیچ هایی بکار میروند که تحت بارهای کششی قرار میگیرند. مهره های برشی ریختگی چاکدار (با استاندارد AN 320) تنها برای مواردی که تنها تنش های برشی قرار میگیرند بکار میروند. مهره های ساده (با استاندارد AN 315, AN 335) نیازمند یک وسیله قفل کنندگی مانند مهره پشت گیر (استاندار AN 316) یا سیم ایمن در این حالت دارند.

این وسایل میتوانند در برابر بارگذاری های کششی بالا ایستادگی کنند. مهره های شش گوش سبک (با استاندارد AN 340, AN 345) نیز به وسایل قفل کننده به هنگام کاربردشان نیاز دارند و تنها برای کارهای غیرساختاری بکار میروند

واشرها:

واشرهای معمول مورد استفاده در صنایع هوافضا با استاندارد AN 960, AN 970 مشخص میشوند. هدف اصلی یک واشر تخت از بکارگیری آن در نصبیات هواپیماها، ایجاد یک حالت شیم مانند به هنگام مورد نیاز است. در این حالت واشر به صورت یک سطح تکیه گاهی عمل کرده و وضعیت مهره های چاکدار را نسبت به سوراخ مته کاری شده جهت بکار بستن مهره تنظیم مینماید. به هنگام بکار بستن واشرهای قفل کن، به منظور جلوگیری از آسیب دیدن سطح فلز میبایست از واشرهای ساده استفاده کرد. واشرهای با استاندارد AN 960 از واشرهای معمول مورد استفاده میباشند. این واشرها در ضخامت های معمول و ضخامتهای نازک (حدود نصف ضخامت واشرهای با ضخامت معمول) ساخته میشوند. اعداد بکار رفته در استاندارد AN 960 نشان دهنده اندازه پیچ برای کارهایی است که مورد استفاده قرار میگیرند.

بازرسی پیچ و مهره

متن زیر از کتاب مفید و پربار بازرسی پیچ و مهره نوشته جناب مهندس نیما جاویدان میباشد. پیچ های مهره دار مورد استفاده در صنایع هوایی از جنس های فولادهای آلیا‍‍ژی، فولادهای ضد زنگ یا مقاوم در برابر خوردگی، آلیاژهای آلومینیوم و تیتیانیوم بوده و در جاهایی بکار میروند که به استحکام بالایی نیاز باشد و در مواردی که به استحکام بالایی نیاز نباشد بجای پیچ های مهره دار میتوان پیچ ها را جایگزین ساخت. پیچ های مهره دار به کار گرفته در صنایع هوایی، همواره دارای علامتی بر روی سر خود میباشند، در صورتیکه هیچ علامتی بروی سر پیچ های مهره دار مشاهده نشود، احتمالا این پیچ های مهره دار از نوع تجاری میباشند. این علائم یاد شده بسته به تولید کننده آنها متفاوت می باشد.

پیچ های مهره دار NAS دارای استحکام تسلیم بالایی بوده و با سر فنجانی شکل خود مشخص میشوند. پیچ های مهره دار با تلرانس بسته، با دقت بیشتری نسبت به پیچهای مهره دار همه کاره، ماشین کاری شده و در مواردی به کار میروند که نیاز به انطباق خیلی سفتی باشد. پیچ های مهره دار با تلرانس میتوانند از هر دو نوع استاندارد AN یا NAS بوده و معمولاً دارای سری با علامتی مثلثی شکل برجسته یا تو رفته میباشند.

پیچ های مهره دار با استاندارد به کار رفته شده در ساختمان هواپیماها، پیچ هایی با استاندارد AN3 تا AN20 میباشند. طول پیچ بایستی به انداره ای باشد که اطمینان حاصل شود بیشتر از یک رزوه در سوراخ پیچ قرار نخواهد گرفت. این طول، طول گیر (Grip Length) پیچ مهره دار نام داشته و از بخش غیر رزوه سر پیچ تا ابتدای قسمت رزوه شده اندازه گرفته میشود. طول گیر بایستی کمی بزرگتر از ضخامت ماده ای که بایستی پیچ را در آن بکاربست باشد.

پیچ و مهره ها هم عاشق می شوند!

پیچ و مهره ها هم عاشق می شوند!!
.

انواع پیچ:
تنوع در نوع بسیار گسترده است که با توجه به قطر ،نوع رزوه ، شکل سر پیچ وکاربرد دارای زیر مجموعه های مختلفی هستند .اما بطور کلی انواع پرکاربرد آنها به شرح زیر می باشند: پیچ شش گوش( hex head bolts)، استاد بولت(threaded rods)، پیچ یو بولت،پیچ کرپی ، پیچ خودکار(self tapping screw)، پیچ سرمته ای(self tapping screw) پیچ آلن(Allen) پیچ تی(T Bolt) پیچ خشکه پیچ فولادی HV پیچ 8.8 و…

مهره چیست؟
مهره جسمی است حلقه‌ای شکل، گرد یا چندضلعی که داخل سوراخ آن رزوه شده است. مهره‌ها، یراقی کمکی برای پیچ‌ها هستند تا به واسطه آنها پیچ‌ها سفت تر در مسیر چرخش خود بسته شوند. پیچ و مهره اصطلاحاً با حالت مادگی و نری درون هم چفت می‌گردند. رزوه و شیار مهره‌ها با رزوه و شیار پیچ‌ها باید دارای تناسب خاص برای چرخش صحیح باشد. همچنین جنس پیچ و مهره باید با هم تطابق داشته باشد.

انواع مهره:
مهره شش گوش- مهره چهار گوش –مهره کاسه نمدی- مهره سر بسته- مهره خروسکی – مهره آجدار و مهره آهنی …

واشر چیست؟
واشر واسطه بين مهره و بدنه بوده و حلقه‌ای است از جنس فلز و یا گاه لاستیک. واشرها معمولا جهت توزیع بار پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شوند.

رزوه چیست؟
شیارهای مارپیچ شکل درون مهره و روی پیچ رزوه می‌گویند. انواع رزوه یا دنده(کلمات متداول در بازار): دنده میلیمتری-دنده درشت-دنده ریز- دنده ریز آلمان-دنده ژاپنی-و…. کاربرد دنده پیچ در میزان لقی پیچ به نسبت جاییکه پیچ بسته میشود است.مثلا در مورد پیچ و مهره های شش گوش هر چه رزوه ها ریزتر باشند برای قطعاتی که لرزش بیشتری دارند مناسب تر هستند.در مورد پیچ های خودکار هر چه جنس قطعات نرم تر باشد دنده های درشت تر لقی کمتری خواهند داشت(مثل دیوار گچی). همچنین مقدار رزوه ها بر اساس استانداردهای مختلف متفاوت است(نیم رزوه ،تمام رزوه درمورد پیچ)

انواع واشر:
واشر تخت HV- واشر تخت آهنی- فنری- خورشیدی- بشقابی و…

کاربردپیچ و مهره:
مهمترین کاربرد پیچ و مهره در صنعت ساختمان شامل اسکلت فلزی ,پیچ و مهره ای ,سازه فضایی، ,سازه فولادی,، سازه فلزی ،, سوله ،, سازه های سبک ، ,درب و پنجره دو جداره(UPVC) ، بولت های صفحه ستون ،درب و پنجره ام دی اف و … میباشد.در صنعت نفت و گاز, و پتروشیمی ،, صنعت ماشین سازی, و ادوات کشاورزی ، ,خودرو سازی, همچنین برق و مخابرات ,نیز کاربرد دارد.
اسکلت فلزی:
آنچه در طراحی پیچ و مهره اسکلت فلزی باید مد نظر قرار داد مبحث دهم مقررات ملی ساختمان سه نوع پیچ را برای به کار گرفتن در اسکلت فلزی تعریف کرده است ، پیچهای معمولی ،پیچهای پر مقاومت و پیچهای مقاومت متوسط که به ترتیب رده مقاومتی 5.6 و4.6 برای پیچهای معمولی یا آهنی پیچهای پر مقاومت 10.9 و پیچهای فولادی با مقاومت متوسط با گرید 8.8 در اسکلت فلزی می باشد. این اعداد معرف مقدار تنش جاری شدن و تنش گسیختگی پیچ می باشد. به عنوان مثال در گرید 8.8 در اسکلت فلزی پیچ و مهره منظور از 8 اول حداقل مقاومت نهایی پیچ برابر 8000 کیلو گرم و منظور از 8 دوم تنش جاری شدن پیچ در اسکلت فلزی برابر 8000 می باشد که معادل 6400 کیلوگرم بر سانتیمتر میباشد.X0.08 استانداردdin بر ابعاد پیچ تمرکز دارد که din931 پیچ نیم رزوه و din933 پیچ تمام رزوه در پیچ و مهره های اسکلت فلزی می باشد که این پیچها می تواند با گرید 5.6 و 8.8 و 10.9 تهیه شوند و برای اتصالات اتکایی در اسکلت فلزی مناسب می باشد. مهره ای که در اسکلت فلزی استفاده می شود با din934 شناخته می شود اما din6914 تنها با گرید 10.9 تولید می شود که استحکام کششی این پیچها 10000 kg/cm و تنش کششی آنها 9000 kg/cm است که از مقاومت بالایی در اسکلت فلزی برخوردار است و در اتصالات اصطکاکی به کار گرفته می شود. باید در نظر داشت که این پیچها رزوه کمتر و گل بزرگتری دارند یعنی آچاگیر آنها بزرگتر است. مهره مجاز برای این سازه های فولا

متن زیر از کتاب مفید و پربار بازرسی پیچ و مهره نوشته جناب مهندس نیما جاویدان میباشد. پیچ های مهره دار مورد استفاده در صنایع هوایی از جنس های فولادهای آلیا‍‍ژی، فولادهای ضد زنگ یا مقاوم در برابر خوردگی، آلیاژهای آلومینیوم و تیتیانیوم بوده و در جاهایی بکار میروند که به استحکام بالایی نیاز باشد و در مواردی که به استحکام بالایی نیاز نباشد بجای پیچ های مهره دار میتوان پیچ ها را جایگزین ساخت. پیچ های مهره دار به کار گرفته در صنایع هوایی، همواره دارای علامتی بر روی سر خود میباشند، در صورتیکه هیچ علامتی بروی سر پیچ های مهره دار مشاهده نشود، احتمالا این پیچ های مهره دار از نوع تجاری میباشند. این علائم یاد شده بسته به تولید کننده آنها متفاوت می باشد.

پیچ های مهره دار NAS دارای استحکام تسلیم بالایی بوده و با سر فنجانی شکل خود مشخص میشوند. پیچ های مهره دار با تلرانس بسته، با دقت بیشتری نسبت به پیچهای مهره دار همه کاره، ماشین کاری شده و در مواردی به کار میروند که نیاز به انطباق خیلی سفتی باشد. پیچ های مهره دار با تلرانس میتوانند از هر دو نوع استاندارد AN یا NAS بوده و معمولاً دارای سری با علامتی مثلثی شکل برجسته یا تو رفته میباشند.

پیچ های مهره دار با استاندارد به کار رفته شده در ساختمان هواپیماها، پیچ هایی با استاندارد AN3 تا AN20 میباشند. طول پیچ بایستی به انداره ای باشد که اطمینان حاصل شود بیشتر از یک رزوه در سوراخ پیچ قرار نخواهد گرفت. این طول، طول گیر

آشنايي با ساختمان پيچ و تعاريف و استاندارد

آشنايي با ساختمان پيچ و تعاريف و استاندارد هاي آن

نقل قول:

نقش اتصالات در صنعت يك نقش انكار نشدني و حساس هست.در صنعت دو نوع اتصالات داريم.
يكي دايم و جدانشدني مثل جوش كاري ها و ديگري غير دايم و جداشدني مثل پيچ و مهره .
در اينجا سعي ميشود تا با بررسي عملكرد پيچ و مهره و نوع طراحي و ساخت آنها هم آشنا شويم.علاوه بر اين با كاربردي كردن اطلاعاتي كه در آزمايشگاه ها و يا توسط رابطه ها و فرمول ها بدست مي آیند ٬ بتوانيم ديد بهتري از پيچ و مهرهنسبت به قبل پيدا كنيم.

آشنايي با ساختمان پيچ و تعاريف و استاندارد هاي آن

در شكل زير شما گام دنده ٬ پخ و قطر بزرگ پيچ رو مشاهده مي كنيد:

گام به معناي فاصله دو دنده متوالي هست .كه هم در چرخ دنده ها و هم در پيچ ها كار برد دارد.
اين گام برابر پيشروي فاصله اي هست كه به اندازه يك دور چرخيدن پيچ در جهت موازي با محور جا بجا ميشود.

در پيچ هاي متريك ما دو نوع گام ريز و گام درشت داريم.بطوري كه در دنده ريز ها در هر 2.5 سانتي متر 18 دنده و در دنده درشت ها در هر 2.5 سانتي متر 11 دنده داريم.
ولي كاربرد دنده درشت ها عموما بيشتر هست.
در سيستم متريك نوع پيچ رو اينطوري نشون ميدن:مثلا
M12*1.75

M : يعني متريك
12: قطر بزرگ اسمي پيچ
1.75 : گام پيچ هست.

در سيستم آمريكايي يا اينچي نحوه نام گذاري پيچ ها به اينصورت هست.
دنده درشت ها با UNC و دنده ريز ها با UNF مثلا:
8/5″-18 UNF
عدد 18 نشان دهنده تعداد 18 دنده در يك اينچ از پيچ هست.

نحوه طراحي اتصالات پيچ و مهره:

در يك اتصال پيچ و مهره ٬ نيرويي كه به پيچ وارد ميشه ميتونه در جهت طول پيچ باشه (نيروي كششي) و يا در جهت عمود بر پيچ (تنش برشي) .در تنش هاي برشي نيرو در مقطع پيچ كه همون قطر پيچ هست وارد ميشه ولي در تنش هاي كششي اين نيرو در رزوه ها تمركز پيدا مي كنه.
اما اين كه در بكار بردن انواع اقسام پيچ ها (دنده ريز و دنده درشت .پايه بلند و كوتاه و انواع اقسام سايز ها ) چه طراحي هايي لازم هست بحثيه كه در ادامه دربارش مي نويسم.
اول از همه اينكه طول مناسب پيچ بايد به اندازه اي باشه كه پس از سفت كردن مهره حداكثر يك با دو دنده از اون بيرون بزنه.

اگر جايي رو سوراخ كرديد و قرار هست پيچ ومهره بشه چون لبه اين سوراخ ها ممكنه تيز و پليسه دار باشه بهتره كه از واشر استفاده بشه.چون فرورفتن اين لبه هاي تيز به سر پيچ باعث افزايش تمركز تنش ميشه.واشر ها هم لازمه كه فولادي باشن.

نكته بعدي اينه كه در زمان بستن و سفت كردن يك پيچ ٬ نيرويي به پيچ وارد ميشه كه باعث كشيدگي اون ميشه و يك پيش بار يا نيروي گيرش در پيچ ذخيره ميشه كه با Fi نمايش داده ميشه.اگر در زمان اعمال بار بر روي قطعه ٬ نيروي بار اعمال شده و نيرويي كه قبلا به عنوان گيرش ذخيره شده از حد الاستيك پيچ بيشتر باشه سبب بريدن و شكستگي پيچ خواهد شد.

زمان سفت كردن پيچ هم بهرته كه پيچ ثابت باشه ومهره چرخانده بشه تا از اعمال گشتاور پيچشي اي كه ناشي از اصطكاك هست به پيچ وارد نشه.

اما خوبه كه بدنيم اصلا سفت كردن پيچ چه تاثيري در اتصال داره.
ببينيد ما زماني كه پيچي رو سفت مي كنيم در حقيقت داريم نيروي هايي كه تحت بار به پيچ وارد ميشن رو به سطح مورد اتصال انتقال ميديم.ميشه با رابطه هاي رياضي ثابت كرد كه هر چه پيچ سفت تر باشه ٬ نيروي بار بر روي پيچ كمتر و در سطوح بيشتر منتقل ميشه.ولي در عوض نيروي پيش تنيده بيشتري در پيچ ذخيره ميشه كه باعث كشيدگي بيشتر خواهد شد.

رابطه نيرو هاي وارد بر پيچ اين هست:
Fb =Fi +Cp

C در اينجا به معناي ثابت اتصال هست.اين پابت هر چه كمتر باشه به پيچ نيروي كمتري اعمال ميشه.اين ثابت از رابطه اي بين ضرايب فنريت پيچ و واشر ها بدست مياد.از اينجا به اهميت وجود واشر پي ميبريم.
اما براي اينكه نيروي مجاز بر پيچ رو بدست بياريم لازمه كه يك ضريب اطمينان هم داشته باشيم.اين ضريب اطمينان در ثابت اتصال ضرب ميشه تا نهايتا در طراحي ها نيروي كمتري براي وارد شدن بر پيچ مورد نظر در نظر گرفته بشه.نيروي مجاز با Fpr نمايش داده ميشه.به اين حداكثر بار مجاز ٬ بار گواه گفته ميشه.

اما نكته فوق العاده مهمي كه از اين رابطه ها بدست مياد ٬‌ميزان نيروي وارده به پيچ در هنگام بستن اون هست.
تورك متر چيزيه كه كمتر در تعمير گاه ها استفاده ميشه و متاسفانه كمتر مكانيكي دانش و سواد استفاده از تورك متر رو داره.براي پي بردن به اهميت تورك متر ادامه بحث رو بخونين.

ببينيد ما دونوع اتصال پيچ و مهره داريم .يكي يكبار مصرف و ديگري چند بار مصرف.
اگر پيچ رو انقدر سفت كنيم كه تا به عدد Fpr0.9 برسه ٬ كشيدگي در پيچ به حدي خواهد بود كه اگر اين پيچ رو باز كنيم ديگه قابل استفاده نخواهد بود .البته ميزان كشيدگي در پيچ ممكنه به اندازه اي نباشه كه با چشم مسلح ديده بشه.حتي ممكنه بار ها وبار ها از اين پيچ استفاده بشه. ولي در شرايط سخت وبارگذاري شديد اين پيچ به هيچ عنوان قابل اعتماد نيست و احتمال شكستگي در اون بسيار زياد هست.

براي همين هم توصيه ميشه اگر قصد استفاده مجدد از پيچ رو داريد حداكثر تا Fpr 0.75 به اون نيرو وارد كنيد و بديهي هست كه استفاده از آچار تورك متر چقدر لازم و ضروري هست.

اين قضيه در پيچ هايي كه تحت نواسانات شديد دمايي هستن (مثل پيچ سر سيلندر ) ويا در تحت بار هاي متناوب هستن كه باعث بروز پديده خستگي ميشه ٬‌بيشتر و حساس تر هست.

تعریف پیچ:

یک میله ی استوانه ای فلزی یا غیر فلزی است که روی محیط آن دندانه ایجاد شده است.

تعریف گام پیچ:

به فاصله ی دو نقطه ی مشابه ازدو دندانه مجاور گام پیچ گویند.

انواع پیچ:

1-پیچ متریک : زوایه ی دهانه ی آن 60 درجه می باشد

2- اینچی(ویتورت) : زوایه ی دهانه ی آن 55 درجه می باشد.

3- ذوزنقه Tr : زوایه ی دهانه ی آن 30 در جه می باشد و برای انتقال قدرت استفاده می شود.

جنس پیچ ها:

جنس پیچ ها بر حسب انواع استفاده ای است که از آن ها خواهیم داشت.

1- فولادی

2- مس – برنج

3- غیر فلزی

St60 یعنی یک میلیمتر مربع از این پیچ 60 کیلوگرم را تحمل می کند.

در موارد زیر از پرچکاری استفاده می شود:

1-نازک بودن ورق ها

2-دشوار بودن جوشکاری

3-تغییر شکل قطعات ورق بر اثر تنش حرارتی ناشی از جوشکاری

در جنس میخ پرچ ها از فلزاتی استفاده می شود که قابلیت فرم گرفتن داشته باشند.

مهمترین خطاهای پرچکاری :

1- بریدن میخ پرچ ها به علت عدم اندازه گیری دقیق و تطبیق نداشتن سوراخ ها

2- آب بندی نشدئن مخازن به علت فاصله ی بین ورق ها

3- لق شدن اتصالات در صورت محاسبه نشدن طول میخ پرچ و سالم نبودن ابزارپیچ های صنایع خودروسازی

پیچ و مهره و واشرهای مخصوص صنایع خودروسازی که شامل انواع پیچ های خودکار و خاص می باشد

پیچ های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی

ASTM A193 – A194 – L7 – B7 – B7M – L7M – 2H – A4_80( 316) – A2_70 (304)

مطابق استانداردها و گریدهای مختلف