کاربرد پیچ و مهره درنفت گاز پتروشیمی

کاربرد پیچ و مهره درنفت گاز پتروشیمی

پیچ و مهره در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از کاربرد فراوانی برخوردار می باشد که با نام پیچ و مهره های شرکت نفتی شناخته شده اند . پیچ و مهره های پر کاربرد در صنعت نفت و گاز و پترو شیمی شامل استاد بولت با استاندارد A193 گریدهای B8 – B8M – B7 – B7M- L7 – L7M و … می باشد که به همراه مهره با استاندارد A194 در گرید 2H و 2HMو مهره گرید است که در تجهیزات خطوط لوله و شیرآلات و لوله و اتصالات سر چاهی مورد استفاده میشود . مهره و واشر های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از ارتفاع بلندتر نسبت به مهره های معمولی برخوردار می باشند . این پیچ و مهره ها با نوع پوشش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . که شامل پوشش گالوانیزه گرم و پوشش روی نیکل و پوشش تفلون و … کاربرد دارد . هر یک از این پوشش ها مقاومت پیچ و مهره را در مقابل سرما و گرما و رطوبت و حرارت بالا میبرد و از اهمیت بالایی برخوردار می باشند . شرکت آماد پیچ با استفاده از پرسنل با تجربه ، توانایی تولید پیچ و مهره های شرکت نفتی را بر اساس تقاضای کارفرمایان محترم را دارد .

بی شک پر استفاده ترین پیچهای این صنعت انواع استاد بولت ها هستند که در خطوط لوله انتقال نفت و گاز استفاده می شوند . صنایع وابسته نیز همچون شیرآلات ، تجهیزات سرچاهی و …به وفور از این استاد بولتها استفاده می کنند . پیچ های سر شش گوش و یوبولت در رده های بعدی مصرف قرار دارند . در این میان استاد بولت گرید B7 با مهره 2H به مهره های شرکت نفتی معروفند . در میان پوشش هایی که برای این صنعت بکار میروند غالباً کادمیوم کرومات و یا PTFE رایج هستند . که البته در بسیاری از موارد علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی هیدروژنی ، خوردگی اسیدی و مقاومت حرارتی مدنظر قرار میگیرد .

آماد پیچ تولید کننده پیچ و مهره و وارد کننده پیچ و مهره شرکن نفتی

مشخصات ومراحل اجراي اسکلت پيچ ومهره

مشخصات ومراحل اجراي اسکلت پيچ ومهره و مزاياي آن نسبت به ديگر انواع اسلکت ساختمان چيست؟

1-1-طراحي سازه و تهيه نقشه هاي استراکچر

1-2- ساخت کامل اسکلت فلزي پيچ و مهره اي

1-3- اجراي فونداسيون و نصب اسکلت فلزي پيچ و مهره اي

1-4- مقايسه سازه هاي پيچ و مهره اي با سازه هاي جوشي

1-5- مزاياي اسکلت فلزي پيچ و مهره اي نسبت به ساير اسکلت ها

1-1- محاسبه و طراحي سازه هاي پيچ و مهره اي

1- محاسبه و طراحي سازه هاي پيچ و مهره اي براي کليه ساختمان ها با کاربري هاي مسکوني ، تجاري و صنعتي زير نظر مهندسين مجرب و مورد تاييد سازمان نظام مهندسي

2- مشاوره رايگان در خصوص شرايط ، مراحل ساخت و مقايسه فني و ريالي سازه هاي پيچ و مهره اي با ساير اسکلت ها

3- تهيه نقشه هاي شاپ به منظور توليد و اجراي دقيق سازه ي پيچ مهره اي

4- نظارت دقيق و مستمر کارشناسان فني بر عمليات نصب اسکلت فلزي پيچ و مهره اي

1-2- ساخت کامل اسکلت فلزي پيچ و مهره اي

– عمليات ساخت اسکلت فلزي پيچ و مهره اي شامل مراحل برش پروفيل ها و يا ورق ها با دستگاه گيوتين ، جوش کاري قطعات و اتصالات با روش جوشکاري زير پودري و در نهايت مونتاژ قطعات مربوط به هر ستون

– عمليات تست هاي جوش غير مخرب متناسب با نوع سازه و پيشنهاد خريدار

1-3- اجراي فونداسيون و نصب اسکلت فلزي پيچ و مهره اي

– اجراي فونداسيون پروژه مطابق نقشه هاي طراحي شده و مصوب سازمان نظام مهندسي ( پيشنهاد اين شرکت سپردن اجراي فونداسيون به شرکت سازنده اسکلت فلزي پيچ و مهره اي مي باشد تا از کمترين خطا و ايجاد اشکال در اجراي دقيق پروژه اجتناب گردد.)

1-4 -مقايسه سازه هاي پيچ و مهره اي با سازه هاي جوشي

اسکلت هاي فلزي که در محوطه اجراي ساختمان ، عمليات ساخت و نصب آن انجام مي گيرد به خاطر محدوديت در فضاي کار ، انتقال قطعات به روش غير اصولي ، تامين برق مکفي و عدم استفاده از دستگاه هاي جوش با نرخ نفوذ لازم و استاندارد، کارگران ماهر و داراي گواهينامه ي فني معتبر ، رنگ آميزي و زنگ زدائي صحيح و … نه تنها از کيفيت لازم برخوردار نمي باشند ، بلکه مخاطرات زيادي را در ارتباط با ساختمان هاي مجاور که معمولا با سازه هاي نگهبان استاندارد محافظت نمي گردند بوجودآورده و موجبات آزار و اذيت و اعتراض همسايگان را فراهم مي نمايند.

از طرفي سازه هاي جوشي که به روش سنتي در محل اجراي پروژه و توسط کارگران غير ماهر و فاقد صلاحيت هاي حرفه اي لازم ساخته شده و نصب مي گردند به لحاظ زلزله خيز بودن کشور ما مخاطرات و خسارات جاني و مالي فراوان و غير قابل جبراني را به صاحبان آن و هدر رفتن سرمايه هاي ملي را به همراه دارد.

بهترين گزينه اجراي سازه هاي فلزي، طراحي و ساخت استراکچر به صورت صنعتي و در کارگاه هاي مجهز به تجهيزات و دستگاه آلات مدرن مي باشد.

1-5 -مزاياي اسکلت فلزي پيچ و مهره اي نسبت به ساير اسکلت ها

– سرعت اجراي بالا

– سرعت نصب اتصالات پيچ و مهره نسبت به اتصالات جوشي

– همزماني ساخت اسکلت فلزي پيچ و مهره اي در کارخانه با اجراي فونداسيون و ساير مراحل آماده سازي پروژه و حتي قبل از شروع عمليات اجراي ساختمان

– پرت پايين آهن آلات با توجه به قيمت هاي روز

– ايمني و پايداري سازه در مقابله با خسارات مخرب زلزله

– مقاومت بالاتر در برابر آتش سوزي

– عدم نياز به فضاي عمليات ساخت و حصول رضايت همسايگان

– فقدان خوردگي در سازه هاي پيچ و مهره اي به جهت استفاده از دستگاه هاي سند بلاست و کيفيت رنگ آميزي قطعات.

: بورس مسکن به سود بازار است يا به ضرر آن

موضوع مقاله : بورس مسکن به سود بازار است يا به ضرر آن! :

شرح :
چند هفته از اعلام خبر راه اندازي بورس مسکن مي گذرد. در حالي که بعضي ناظران مخالف و بعضي موافق راه‌اندازي بورس مسکن هستند، برخي مسئولان درباره راه‌اندازي اين بورس اظهاراتي داشتند و برخي مسئولان نسبت به موضوع اظهار بي‌اطلاعي کرده‌اند.
به گزارش اقتصادنيوز، هفته گذشته يکي از اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس، به راه‌اندازي بازار سرمايه‌اي مسکن همچون بورس مسکن اشاره کرده است.

به گفته محمدرضا پورابراهيمي، ايجاد اين بازار سرمايه اي مي‌تواند هم شفافيت قيمت را در پي داشته باشد و هم تعادل عرضه و تقاضاي مسکن را مديريت کند؛ اما از آنجايي که مسکن کالايي منحصر به فرد و يگانه است، احتمالا ايجاد چنين بازاري تا حدودي سخت است.

وي با بيان اينکه ايجاد بورس مسکن با هدف تشکيل بازار سرمايه رسمي براي حذف بازار غير رسمي فعلي مسکن در دستور کار قرار دارد، اعلام کرده که طراحي مکانيزم بورس مسکن در آينده نزديک عملياتي خواهد شد.

اين درحالي است که معاون وزير راه و شهرسازي از راه اندازي بورس مسکن و اين خبر اظهار بي اطلاعي کرده است. به گفته حامد مظاهريان در مورد بورس مسکن مشورتي با وزارت راه و شهرسازي نشده است. او در خصوص موضوع راه‌اندازي بورس مسکن که به تازگي از سوي برخي نمايندگان مجلس و مسئولان بورس کالا مطرح شده، گفته است که ما هم در جريان اين طرح نيستيم و ظاهرا موضوعي است که از سوي نمايندگان مجلس مطرح شده است.

وي با تاکيد بر اينکه اجراي بورس مسکن نياز به کار کارشناسي دارد، گفته که فعلا اين طرح در حد يک ايده است و مشورتي هم با وزارت راه و شهرسازي نشده است؛ اما بايد با يک کار کارشناسي و بررسي، اين طرح به اجرا برسد تا دچار مشکل نشود.

در اين باره دبير انجمن انبوه سازان نيز گفته است که به نظرش بورس، تجربه ورود به بخش مسکن را ندارد و در واقع ساختار بورس ورود به توليد نيست.

عليرضا قهاري بر اين باور است: اينکه بورس درگير ساخت و ساز شود شبيه زماني مي شود که پزشکان وارد ساخت و ساز مي شوند. ممکن است در شرايطي گفته شود سرمايه اين افراد در حال گردش ساخت و ساز است، اما بايد بدانيم که ورود آن ها به ساخت و ساز اصولي نيست و بهتر است که هرکسي کار خود را انجام دهد.

وي در پاسخ به اينکه آيا راه اندازي بورس مسکن کمکي به خروج از رکود مسکن مي کند يا خير، اظهار کرد: شايد راه اندازي بورس مسکن در بخش سرمايه اي بتواند به خروج از رکود کمک کند، اما اينکه کار ساخت و ساز و معاملات به عهده بورس گذاشته شود کار درستي نيست.

به گفته قهاري، در اين شرايط ورود مسکن در بورس مي تواند به صورت صندوق هاي سرمايه‌اي باشد. البته اگر صندوق و منابع پولي وارد بورس شود بهتر است. اين فرقي ندارد که اين صندوق ها مسکن را عرضه کنند يا پتروشيمي. هدف ورود به بورس است و به ماهيت کالا ارتباطي ندارد.

وي افزود: بايد شرايط راه اندازي بورس مسکن به گونه اي باشد که ساخت و ساز به صورت مستقيم وارد ماهيت بورس نشود و به صورت صندوق سرمايه اي ورود کند.

دبير انجمن انبوه سازان مسکن تاکيد کرد: بهتر است اين صندوق هاي سرمايه اي به بورس عرضه شوند تا اينکه خود مسکن وارد عرضه و تقاضا و توليد شود. چراکه اين کار نه عملي است و نه شدني.

قهاري افزود: البته اين مشخص است که بايد ابتدا سازمان هاي پولي وارد بورس شوند و اين سازمان ها در بورس، بازار را به کار اندازند و اين عملکرد همانند مابقي سازمان ها خواهد شد که نظارت و کنترل دارد اما خودش به توليد و ماهيت آن کالا کاري ندارد.

اگررکود مسکن ادامه يابد احتمالاً شاهد

موضوع مقاله : اگررکود مسکن ادامه يابد احتمالاً شاهد جهش قيمتها خواهيم بود :

شرح : رئيس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اينکه ادامه رکود مسکن احتمال جهش قيمت مسکن را به دنبال دارد، گفت: مصالح ساختماني در انبارها انباشته شده و کارگران بيکار شده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، حسن محتشم در نشستي خبري در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اينکه رکود مسکن تا چه زماني ادامه دارد و احتمال افزايش قيمت وجود دارد يا نه؟ گفت: ادامه اين وضعيت امکان پذير نيست و نهايت رکود بايد تا پايان سال 93 به پايان مي رسيد، زيرا موجب انباشت کالا و مصالح ساختماني در انبارها شده و ضريب اشتغال پايين آمده است.
وي با بيان اينکه دولت بايد فکري براي حل اين مشکل کند، بيان کرد: ادامه اين وضعيت موجب کاهش عرضه مسکن و افزايش تقاضا مي شود که در نهايت موجب افزايش اجاره نشيني و بالا رفتن اجاره بها مي شود.
رئيس انجمن انبوه سازان استان تهران افزود: افزايش اجاره نشيني و اجاره بها موجب ورود متقاضيان به بازار خريد مسکن خواهد شد که همين موضوع افزايش قيمت‌ها را به دنبال دارد و بالاخره اين موضوع خود را نشان مي دهد.
محتشم در خصوص اينکه قيمت مصالح ساختماني کاهش داشته است يا نه؟ افزود: در سال 93، 20 درصد تورم عمومي در کشور داشتيم اما مصالح ساختماني کمتر از تورم رشد قيمت داشت، همچنين بخش مسکن هم 5 تا 6 درصد تورم را تجربه کرد.
وي با بيان اينکه در سال گذشته شاهد رکود سنگين و بي سابقه اي در بخش مسکن بوديم، افزود: انباشت آپارتمان‌هاي نوساز در سال گذشته و کاهش قيمت از عواملي بود که رکود بازار ايجاد کرد.
نايب رئيس کانون سراسري انبوه سازان کشور با اشاره به اينکه مسکن هميشه در کشور ما با فراز و فرود قيمت‌ها مواجه بوده است، گفت: از ابتداي انقلاب تاکنون در دوره هايي مسکن جهش قيمت داشت که با اندکي کاهش مسير افقي را طي مي کرد و با رشد خزنده کمتر از تورم ادامه مي يافت که پس از دو تا سه سال مجددا با جهش قيمت‌ها روبرو مي شد.
وي افزود: تفاوت سال 93 با سال‌هاي قبل در اين بود که در آن سال‌ها يک رونق بالا را در بخش مسکن شاهد بوديم و قيمت‌ها با افزايش 80 درصدي به عنوان مثال در سال 87 روبرو شد اما در سال 93 به دليل سياست ضد تورمي دولت همچنان بازار با رکود مواجه بود.
محتشم به کنترل تورم از طريق سياست‌هاي انقباضي و کنترل گردش نقدينگي از سوي دولت اشاره کرد و گفت: مسکن به عنوان پيشران اقتصاد کشور متاثر از رکود سال 92 با کاهش ساخت و ساز و خريد و فروش مواجه شده است و سازندگان و انبوه سازان به دليل عدم فروش واحدهاي خود قادر به شروع کار جديد نشدند.
وي تصريح کرد: در نيمه اول سال 93 نسبت به نيمه اول سال پيش از آن بيش از 50 درصد کاهش در تعداد آپارتمان‌ها و سرمايه گذاري ها داشتيم و در نيمه دوم سال هم اين رقم با کاهش 70 درصدي مواجه شد.
رئيس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اينکه آثار رکود به شرکت‌هاي توليد کننده مصالح ساختماني و يا مرتبط با اين صنعت سرايت کرده است، افزود: به نظر مي آيد دولت در سال 94 تصميم دارد تا سياست انقباضي خود را تغيير دهد، البته در سال گذشته هم دولت چند طرح را اجرايي کرد که مي تواند به رونق مسکن کمک کند.
وي افزود: فعال کردن صندوق زمين و ساختمان نکته مثبتي براي بخش مسکن بود، همچنين افزايش وام بافت فرسوده و وام خريد مسکن از جمله عواملي بود که در نيمه دوم سال گذشته توانست بخش مسکن را با رونق نسبي مواجه کند.
محتشم به افزايش وام مسکن مهر از 25 به 30 ميليون تومان اشاره کرد و افزود: در نيمه دوم زمستان سال گذشته به دليل افزايش وام خريد مسکن، واحدهاي بين 100 ميليون تا 170 ميليون تومان و با مساحت بين 50 تا 80 متر مربع، بيشترين فروش را داشتند.
وي با اشاره به اينکه 10 درصد از ساخت و ساز کل کشور در شهر تهران انجام مي گيرد، بيان کرد: در مذاکراتي که با بانک‌ها داشتيم، عنوان مي کردند که منابع کافي را براي پرداخت وام ندارند اما مي بينيم که در سال جديد يک بانک در پرديس زميني را به قيمت يکهزار ميليارد تومان خريداري کرده و اين پول را در مدت 12 ماه به شرکت عمران پرديس بابت تامين تاسيسات مسکن مهر مي پردازد.
محتشم تصريح کرد: اگر بانک‌ها منابع در اختيار ندارند چطور مي توانند چنين پولي را بابت خريد زمين بپردازند، در شرايطي که 92 درصد ساخت و ساز از سوي بخش خصوصي انجام مي شود و 3 درصد را دولت انجام مي دهد.
وي با انتقاد از اينکه بانک مسکن به انبوه سازان وامي نمي‌پردازد، گفت: تنها وام بافت فرسوده به انبوه سازان پرداخت مي شود که انبوه سازان با مشکل تملک در پلاک‌ها روبرو هستند.
محتشم به افزايش عوارض صدور پروانه ساختماني بين 25 تا 37 درصد از سوي شهرداري اشاره کرد و گفت: اين موضوع منجر به افزايش قيمت مسکن مي شود، زيرا شهرداري يکجا از سازنده آن را دريافت مي کند در صورتي که دولت مي تواند با مذاکره با شهرداري، اقدامي انجام دهد تا اين پول در طول ساخت دريافت شود.

پیچ های شش گوش پیچ های ماشینی

پیچ های شش گوش پیچ های ماشینی

بست های رزوه دار و واشر های مورد استفاده در کشورهای انگلستان/ آمریکا

پیچ مهره دار چهار گوش ، پيچ های شش گوش استاندارد ملی آمریکا ANSI/ASME B18.2.

مهرهاي شش گوش استاندارد ملی آمریکا ANSI/ASME B18.2.2

پیچ های آلن استاندارد ملی آمریکا ANSI/ASME B18.3

پیچ های مهره دار سر گرد، پیچ مهره دار خزینه دار و پیچ های مهره دار با شکل سر مخصوص استاندارد ملی آمریکا ANSI/ASME B18.5

پیچ های با سر کلاهکدار چاکدار و پیچ های تنظیم با سر چاکدار و با سر مربعی استاندارد ملی آمریکا ANSI/ASME B18.6.2

پیچ های ماشینی و مهره های پیچ های ماشینی استاندارد ملي آمریکا ANSI/ASME B18.6.3

پیچ های خودکار و پیچ های محرک فلزی استاندارد آمریکا ANSI/ASME B18.6.4

پیچ و مهره های خروسکی و پیچ های پروانه ای استاندارد ملی آمریکاANSI B18.17

واشر های قفل کن استاندارد ملی آمریکا ANSI/ASME B18.21.1

واشر های ساده استاندارد ملی آمریکاANSI/ASME B18.22.1

بست ها و واشر ها در واحد متریک

پیچ های شش گوش متریک ANSI B18.2.3.M

پیچ های شش گوش ISO/DIN 4017,DIN 933

پیچ های شش گوش ISO/ DIN 4018, DIN 558

پیچ های شش گوش با رزوه های ریز ISO8676, DIN962

پیچ های شش گوش فلانج دار ANSI B18.2.3.4.M

پیچ مهره دار شش گوش فلنج دارISO 8100 /04 , DIN6921

پیچ های مهره دار شش گوش متریک ANSI B18.2.3.5.M

پیچ های مهره دار سر شش گوش ISO/DIN 4014 , DIN931

پیچ مهره دار با سر شش گوشISO/DIN 4016 , DIN 601

پیچ مهره دار با سر شش گوش با رزوه های ریز ISO 8765, DIN960

پیچ مهره دار ساختاری شش گوش سنگین متریک ANSI B18.2.3.7.M

پیچ مهره دار شش گوش برای بکار بردن در پیچ کاری های ساختاری با کشش بالا DIN 6914

پیچ های بستره شش گوش متریک ANSI B18.2.3.8.M

پیچ های آلن متریک ANSI B18.3.1.M

پیچ های آلن ISO 4762 , DIN 912

مهره های شش گوش متریک ANSI B18.2.4.1.M ,B18.2.4.2.M

مهره شش گوش نوع1 ISO/DIN 4032, DIN 934

مهره های شش گوش ISO/DIN 4034 , DIN 555

مهره های شش گوش چاکدار متریک ANSI B18.2.4.3.M

مهره اشپیل خور شش گوش DIN 935

مهره اشپیل خور باریک شش گوش DIN 979

مهره های فلنج دار شش گوش متریک ANSI B18.2.4.4.M

مهره های فلنج دار شش گوش ISO 4261 , DIN 6923

مهره های پشت گیر شش گوش متریک و مهره های شش گوش سنگینANSI B19.2.4.5.M ,2.4.6.M

پیچ های آلن شولدر دار متریکANSI B18.3.3.M

پیچ های آلن شولدر دار ISO 7379 , DIN 9841

پیچ های آلن سر پهن متریکANSI B18.3.4.M

پیچ های آلن سر تخت متریکANSI B18.3.5.M

پیچ آلن خزینه دار شش گوشDIN 7991

پیچ های تنظیم آلن متریک ANSI B18.3.6.M

پیچ های تنظیم آلن ISO 4026,4027,4028,4029 , DIN 913,914,915

پیچ های مهره دار سر گرد با گلویی چهار گوش ANSI B18.5.2.2.M

مهره های فلانچ دار شش گوش با گشتاور متداول متریکANSI B18.18.3.M-1998

مهره های شش گوش با گوشش با گشتاور متداول با اینسرت نایلونیISO 7043 , DIN 6926

مهره شش گوش با گشتاور متداول – تماما فلزی ISO 7044 , DIN 6927

واشر های ساده متریک ANSI B18.22M

واشر های پیچ و مهره های شش گوش تا سختی 250 ISO 7089/90 , DIN -125-T1

واشر های پیچ و مهره های شش گوش از تا سختی300 ISO 7089/90 , DIN -125-T2

واشر های پیچ و مهره های سر عدسی شکل از سختی250 ISO 7092, DIN -433-T1

واشر های پیچ و مهره های سر عدسی شکل از سختی300 ISO 7092 , DIN -433-T2

پیچ های سر عدسی شکل چاکدار ISO 1207,DIN 84

پیچ های خودکار شش گوش IS0/DON 1479

پیچ های خودکار استوانه سر پهن چاکدار ISO/DIN 1481

پیچ های خودکار سر تخت خزینه دار چاکدار ISO/ DIN 1482

پیچ های خودکار با سر بیضوی شکل خزینه دار چهار سو ISO/ DIN 1483

پیچ های استوانه ای سر پهن چاکدار ISO / DIN 1580,DIN 85

پیچ های سر پهن چهار سو ISO , DIN 7045

پیچ های سر تخت خزینه دار چهر سو ISO , DIN 7046

پیچ های خزینه سر عد سی چهار سو ISO , DIN 7047

پیچ های خودکار سرپهن چهار سو ISO / DIN 7049,DIN 7981

پیچ های خودکار سر تخت خزینه چهار سو ISO / DIN 7050,DIN 7982

پیچ های خودکار سر عدسی خزینه چهار سو ISO / DIN 7051,DIN 7983

پیچ های مهره دار و پیچ ها

در برخی موارد می توان پیچ های مهره دارو پیچ ها را بجای یکدیگر بکار بست ولی میبایست به خاطر داشت که پیچ های مهره دار را همراه با یک مهره بکارمی برند. از طرفی دیگر ، پیچ در محل هایی که از قبل در آنها رزوه موجود می باشد بکار بسته می شوند. در برخی موارد ، پیچ ها با شکل رزوه متفاوت مثل پیچ های خودکار می توانند خود رزوه هایی مورد نظر را ایجاد نمایند . پیچ ها و پیچ های مهره دار هر دو از بست های رزوه کاری شده خارجی میباشند که رزوه ها در آنها می توانند در محل های مختلف آنها مثل سر / شولدر / ساقه ایجاد شده و برای اتصال المان های جدا از هم به یکدیگر و یا بستن آنها به محلی دیگر استفاده گردند. از پیچ دوسر نیز برای کاربرد های مشابه استفاده می شوند با این تفاوت که این پیچها دارای سر نبوده و بنابراین دارای محلی برای اعمال گشتاور نمی باشند.

دو روش کلی برای ایجاد قسمت سر پیچ مهره دار وجود دارد : روش آهنگری و روش ماشین کاری.

روش آهنگری از لحاظ اقتصادی و همچنین نحوه جریان دانه بندی ساختار ، روش مناسبتری نسبت به ماشین کاری میباشد. دمای آهنگری مابین دمای اتاق تا 2000 درجه فارنهایت میتواند متغیر باشد. ولی با این وجود تعداد زیای از قطعات به صورت سرد آهنگری می شوند که ماشین کاری مورد استفاده برای این مورد ماشین های مورد استفاده برای این ماشین های سر چین و یا ماشین های پیچ مهره دار ساز نامیده میشوند. موادی که قابلیت شکل پذیری خوبی در حالت سرد ندارند را میبایست در حالت گرم آهنگری نمود. همچنین از اهنگری گرم برای تولید پیچ های مهره دار که تولید آنها بخاطر بزرگیشان توسط عملیات چاق کردن سرد مقدور نیست استفاده می شود. در صورتی که تعداد سر های پیچ های مهره دار مورد نیاز براي تولید زیاد باشد استفاده از روش آهنگری گرم بخاطر گرانی آن نسبت به روش آهنگری سرد مناسب نمی باشد.

برخی مواد مانند فولاد های زنگ نزن ، در دماهای بالاتر از 1000 درجه فارنهایت آهنگری گرم میشوند. بوجود آوردن چنین حرارتی دو مزیت دارد : 1- به فشار آهنگری کمتری نیاز دارد زیرا که استحکام تسلیم ماده به خاطر افزایش دمای آن کاهش میابد .2- نرخ کار سختی نیز در این حالت کاهش میابد. ناحیه مابین سر پیچ مهره دار و میله آن(شعاع راكورد) باعث ایجاد تغيیری قابل توجه در سطح مقطع پیچ مهره دار میگردد. مهم است که اثر این شعاع راکورد به کمترین حد ممکن برسد. هر چه شعاع راکورد بیشتر باشد اثر آن کمتر خواهد بود ولی برای این امر نیز حدی وجود دارد زیرا که افزایش بیش از حد شعاع باعث کاهش ناحیه باربری زیر سر پیچ مهره دار میشود. شعاع راکورد های مختلط مانند راکورد های بیضوی ، باعث افزایش قسمت انحنا در قسنت ساقه پیچ و کاهش قسمت انحنا در قسمت سر پیچ مهره دار میشودو بنابراین باعث کاهش میزان افت ناحیه باربری سطح پیچ می شود.شعاع راکورد های مابین سر پیچ و ساقه آن نبایستی هرگز توسط سوراخ پیچ محدود یا مقید گردد. با ایجاد پخ مناسب یا شعاع مناسب بر روی لبه سوراخ میتوان از تداخل شعاع راکورد با سوراخ جلوگیری کرد. عدم رعایت این مسئله منجر به کاهش طول عمر خستگی سازه می شود. علاوه بر این در حالتیکه بر لبه سوراخ پخی زده نشود امکان دارد میزان بار اولیه در صورتیکه لبه سوراخ تحت بارگذاری شکسته شود ،به میزان زیادی افت نماید.

شکل های پیچ های مهره دار

پیچ های مهره دار شش گوش به دو شکل وجود دارند :

1- پیچ های مهره دار شش گوش استاندارد

2- پیچ های مهره دار شش گوش سنگین/ پیچهای مهره دار شش گوش ساختاری سنگین

رزوه این نوع پیچ ها می تواند درشت دنده (یونیفاید) یا دنده ریز باشد. ابعاد قسمت سر پیچ های مهره دار شش گوش سنگین تقزیبا به اندازه 8/1 اینچ بیشتر از محدوده ابعادی پیچ های مهره دار شش گوش استاندارد میباشدو بدین خاطر نیز ناحیه باربری آنها بیشتر است.

مهره ها

اغلب مهره های مورد استفاده چهار گوش یا شش گوش میباشند. مهره های چهار گوش معمولا در تلرانسهای دقیق ساخته نمیشود و کاربرد آنها عموما در کارهای سبک میباشد. مهره های شش گوش در فرمهای مختلفی بصورت استاندارد و سنگینی وجود دارند. مهره های شش گوش با اندازه های نازکتر با عنوان مهره های پشت گیر شناخته میشوند. مهره های پشت گیر برای قفل کردن مهره ها مورد استفاده قرار میگیرند. معمولا یک مهره پشت گیر تحت اثر گشتاور نشیمنگاهی بر روی یک پیچ یا پیچ دو سر قرار میگیرند و سپس در جای خود ثابت نگه داشته میشود تا اینکه یک مهره کاملا تحت اثر گشتاور قرار گرفته و بار اولیه مد نظر برسد. این عمل باعث میشود مهره ها در جهت مخالف هم قرار گرفته و با سفت و فشرده ساختن رزوه ها به هم به عنوان مهره های قفل کن عمل نمایند (مهره باریک). مهره های شش گوش استاندارد پشت گیر (مهره باریک) دارای ابعاد کوچکتر از مهره های شش گوش و پشت گیر سنگین میباشند : تا ابعاد 16/9 ، مهره استاندارد حدود 16/1 اینچ نازکتر از قسمت تخت میباشد.علاوه بر این مهره های پشت گیر همواره نازکتر از مهره های شش گوش با اندازه های اسمی یکسان میباشند.برای مهره های استاندارد و مهره های پشت گیر ، محدوده اختلاف ضخامت از 16/2 اینچ تا 2/1 1 اینچ میباشد. مهره های شش گوش در انواع مختلفی موجود میباشند. مانند مهره های قفل کن با اینسرتهای نایلونی ، مهره های فلانج دار و مهره های اشپیل خور (مهره چاکدار) مهره های شش گوش مورد استفاده در دماها و فشار های بالا از نوع مخصوص استفاده میشود، برای دماها و با فشار ملایم از مهره ها ي ASTM A194 از درجه 2 استفاده ميشود. مهرهاي كوئنچ شده برای استفاده در حالت های دما و فشار بالا مناسب بوده و از مهره ها با استاندارد ASTM 194 از درجه 2 استفاده مي شود. در حالت دما و فشار خیلی بالا از مهره های موليبدین – کربنی عمليات حرارتی شده و یا مهره های موليبدین – کرم با استاندارد ASTM 194 از درجه 4 تا 7 استفاده ميشود.

مهره های شش گوش در واحد کشور های انگلستان/ آمریکا از لحاظ ابعادی گسترده تر از مهره های شش گوش در واحد متریک میباشند ولی انواع مختلف مهره های شش گوش در واحد متریک خیلی بیشتر بوده و در اشکال مختلف موجود میباشد که شامل مهره های پشت گیر(مهره باریک) ، مهره قفل کن با اینسرت نایلونی ،مهره های فلانج دار و مهره های اشپیل خور (مهره چاکدار) ، مهره های کاسه نمدی و مهره های واشر دار میباشد.

پيچ های معمول مورد استفاده ، سر پیچ های ماشینی و اشکال مختلف رزوه ها

پیچ های شش گوش ، معمولترین پیچ های مورد استفاده میباشند. این پیچ ها بطور خیلی مختصر با پیچ های مهره دار شش گوش در قسمت پیچ های مهره دار در همین مقاله مقایسه شده اند. پیچ های ماشینی دارای شکل سر های پایه و استاندارد شده مختلف و متنوعی میباشند. علاوه براین برای سر های مختلف پیچ ها (نظیر چهار سو ،شکاف دار، سر ستاره و غیره ) سیستم های محرک متفاوتی نیز بکار گرفته میشود. به استثنای پیچهای با سر نوع چاکدار، پیچ های با سر شیار دار متقاطع یا چهار سو و پیچ های آلن برای بقیه انواع سر ها ، سیستم محرک استانداردی وجود ندارد. بنابراین قبل از بکار بستن یک پیچ یا سیستم محرک بهتر است بهترین نوع پیچ موجود انتخاب شود. به استثنای پیچ های شش گوش، تمامی پیچ های ماشینی وقتی از بالا به آن نگاه میشود به شکل مدور دیده می شود.

سر اتصالی : این نوع طرح سر پیچ ها تنها در سطوحی قابل استفاده هستند که دارای سطح تکیه گاهی تخت باشند. در ظاهر سر ها شبیه سر عدسی شکل میباشند ولی از آنها عریضتر و کوتاهتر هستند.به خاطر ارتفاع کم سر،پیچ های با سر اتصالی تنها با محرک های چاکدار بکار میروند.

سر استوانه ای : این نوع طرح سر بیشتر در پیچ های متریک اروپایی عمومیت دارد این نوع سر مشابه سر عدسی شکل با ارتفاع بلندتر میباشد با این تفاوت که سطح بالایی آن شیاردار میباشد.

سر عدسی شکل: سر عدسی شکل را میتوان براحتی از طریق کناره های نسبتا بلند و سطح بالای گرد و مدور آن تشخیص داد.

سر خزینه دار تخت : دو نوع طرح برای این نوع سر ها وجود دارد: یکی سر با زاویه سر تقریبا 82 درجه که معمولتر است و دیگری سر با زاویه سر تقریبا 100 درجه که منحصرا در کارهای ظریف به کار میروند. در صورت مستقر ساختن صحیح این نوع پیچ در جای خود سطح سر این پیچ با سطح اطراف خود هم سطح میشود. سر خزینه دارتخت اصلاحی سری با ابعاد یک سایز بزرگتر و یا سری با ابعاد دو سایز کوچکتر از اندازه معمول سرخزینه دار تخت میباشد سر های اصلاحی را میتوان با محرکهای با مقطع شیاردار بکار بست.

سر شش گوش : این نوع سرها را میتوان از طریق شش سطح کناری تخت آنها ،سطح تکیه گاهی تختشان و همچنین سطح تخت قسمت بالایی آنها شناسایی کرد. برای باز و بسته کردن این نوع سر ها ازآچار فرانسه یا محرک های چاکدار استفاده میشود.

شش گوش واشردار : این نوع سر نوع تصحیح شده سر شش گوش میباشدکه دارای ترکیبی از سطح تکیه گاهی گرد و تخت میباشد. برای باز و بسته کردن این نوع سر ها نیز از اچار فرانسه یا محرک های چاکدار استفاده میشود.

سر خزینه دار بیضوی شکل : سطح سر این نوع سر پیچ ها مدور و گرد بوده و زاویه سرشان نیز تقریبا برابر 82 درجه میباشد.سر خزینه دار بیضوی شکل اصلاحی سری با ابعاد یک سایز بزرگتر یا سري با ابعاد دو سایز کوچکتر از ابعاد معمول سر خزینه دار بیضوی شکل میباشد. سرهای اصلاحی را تنها میتوان با محرک های با مقطع چاکدار بکار بست.

سر پهن : سطح بالایی یک پیچ سر پهن در صورتی که از نوع چاکدار باشد تخت میباشد ولی در صورتی که سطح بالای آن دارای مقطع شیار دار باشد گرد و مدور است . پیچ های با سرپهن معمولا به پیچ های با سرگرد مدور ترجیح داده میشوند.

پیچ سرگرد: این نوع سر از نوع سر پیچ ماشینی شبه بیضی شکل میباشد.زاویه سر این نوع سر، چند درجه با سر پهن تفاوت دارد که باعث ایجاد چاک یا شیاری با عمق تقریبا یکنواخت در سطح مقطع سر پیچ شده و برآمدگی کمتری نسبت به سطح تکیه گاهی را ایجاد مینماید.

سر تقویتی : سر تقویتی دومین نوع سر پیچ از لحاظ عریض بودن بعد از سرهای نوع اتصالی میباشد. این نوع سر کم ارتفاع و مدور بوده و مابین سطح تکیه گاهی آن و شیار موجود در سر فاصله کمی وجود دارد. ازاینرو نیز بواسطه این نوع طراحی ، سری ضعیف بوده و میبایست تنها در گشتاورهای محرک کم بکار گرفته شود.

برای پیچ های ماشینی میتوان از مهره ها نیز استفاده کرد، اگر چه استفاده از مهره در پیچ ها آنها را تبدیل به پیچ مهره دار میکند برای این پیچها از مهره های شش گوش و همچنین مهره های چهار گوش استفاده میشود که مهره های شش گوش برای پیچهای با اندازه کوچک نیز بکار برده میشود. ابعاد متریک برای طول پیچ های ماشینی بر مبنای کوچکترین طول پیچ میباشد که برابر با 3 برابر اندازه قطر آن بوده و شامل بخش رزوه نشده قسمت پایین سر پیچ نیزمیشود.برای مینیمم مقدار طول ، این بخش رزوه نشده تقریبا برابر 20 درصد قطر پیچ میباشد. برای طولهای با محدوده متوسط (بیشر از 30 میلی متر برای 2 و 2.5 و بیشتر از 50 میلیمتر برای دیگر انواع پیچ های متریک) طول قسمت رزوه نشده تقریبا برابر 3/1 اندازه قطر پیچ میباشد. برای پیچ هایی با طول زیاد ، طول قسمت رزوه شده برای پیچ های متریک 2 و 2.5، مینیمم برابر 25 میلی متر و برای پیچهای با قطرهای بزرگتر 30 میلی متر خواهد بود.

پیچ های خودکار و پیچهای برشی رزوه :

برای سالهای متمادی پیچ خودکار نوع A یکی از پر استفاده ترین پیچ های خود کار بود. رزوه اين نوع پيچ ها خيلي درشت مي باشد، امروزه این نوع پیچ ها ی خودکار زیاد مورد توجه نبوده و توصیه نمیشوند.رزوه های نوع AB از این پیچها جایگزین نوع A شده اند. و ابعاد آن نیز مطابق با استاندارد های نوع DIN 7940

و ISO 1478 نوعST رزوه های پيچهاي خودكار مي باشد.

پيچ هاي خودكار نوع AB را میتوان برای اغلب کاربرد ها بکار بست، و برای اینکار ابعاد سوراخ مرکزی را میبایست مطابق اندازه های یاد شده در جداول پیچهای خودکار ایجاد کرد، پیچهای خودکار با رزوه هاي از نوع B در ورق های فلزی ، آلیاژ های غیره آهنی تخته های چند لايه و پلاستیک ها بکار بسته ميشوند.

این نوع پیچ ها همان پیچ های نوع AB با انتهای تخت میباشند که نوع متریک آنها با استاندارد DIN 7940 و ISO 1478 مشخص مي شود.پیچ های خودکار نوع BT که به نام پیچ های خودکار نوع 25 معروفند ، دارای رزوه و نوک مته شکل پيچ هاي نوع B مي باشندبا این تفاوت که این پیچ ها دارای شیاربرشی برروی نوک خود نیز میباشند. این نوع پیچ ها بیشتر در پلاستیک ها بکار میرود.

پیچ های واشر دار

پیچ های واشر دار پیچ هایی هستند که دارای واشر متصل به خود میباشند. از آنجاییکه اغلب پیچ ها از نوع شیار دار یا چهار سو تخت و در اندازه های قطر اسمی از شماره 2 تا 2/1 میباشند ، سر این نوع پیچ ها نیز میتواند از نوع مدور ، تخت ، استوانه ای ، عدسی شکل، تقویتی ، اتصالی ، شش گوش یا شش گوش واشر دار باشند. نوع رزوه های این پیچ ها نیز به مانند رزوه های پیچ های ماشینی میباشند. پیچ های با واشر قفل کن دارای دندانه های داخلی و خارجی ، واشر های مربعی ، مارپیچی ، مخروطی و صفحه تخت ، از انواع پیچ های واشر دارمیباشند.انواع جدیدی برای این پیچ ها بوجود آمده اند که تولیید کنندگان آنها با توجه به برخی کاربرد های بخصوص آنها را طراحی و تولید نموده اند. معمولا پیچ های واشر دار در قطر های مابین 047/0 تا 2/1 و قطر های متریک از 1 تا 12 موجود میباشد . محدوده طولی آنها نیز از 8/1 تا 3 اینچ و در واحد متریک از 3 تا 75 میلی متر میباشد.

پیچ های آلن

پیچ های آلن برای کارهایی طراحی شده اند که در آنها فضای کافی برای بکار بردن انواع دیگر پیچ ها موجود نمی باشد. بعلت استوانه ای بودن شکل سر پیچ و همچنین اچار خور بودن قسمت داخلی سر پیچ میتوان آنها را بجای پیچ هایی که به خاطر آچارخور بودن قسمت خارجی سر پیچ بکار گرفتنشان غیر ممکن است، بکار برد. در طراحی اولیه در محدوده ابعادی مختلف هیچ گونه رابطه مشخصی مابین قطر اسمی میله پیچ ، قطر سر پیچ و اندازه حفره موجود در سر پیچ وجود نداشت. در سال 1960 سازمان استاندارد ها روابط مشخصی را در محدوده ابعادی مختلف منتشر ساخت . پیچهایی که با استفاده از این استاندارد ها تولید میگردند به عنوان پیچهای الن سری “1960” معروف میباشند. طراحی های قدیمی پیچ های آلن که در سال 1936 بوجود آمدند زیاد تولید نشدند. نامگذاری پیچ های سری 1936 و 1960 گاها باعث ایجاد اشتباهاتی میشد. زیرا که نام این سری ها که با اعداد بیان میشوند در برخی از مواقع با نام مواد بکار گرفته شده در پیچ ها که آنها نیز با اعداد نام گذاری میشوند اشتباه گرفته میشد.در حالیکه این نامگذاری ها تنها مربوط به تاریخ پذیرش این نوع طراحیها بعنوان استانداردی برای این پیچها بوده و در رابطه با خواص مکانیکی پیچها چیزی را بیان نمی کنند.

استاندارد ISO 898 از سری استاندارد های سازمان بین المللی استاندارد سازی شامل دسته بندی ویژگیهای مربوط به پیچ های آلن میباشد كه از اين نظر مشابه استاندارد SAE J429 از سري استاندارد هاي جامعه مهندسین خودرو میباشد.

دسته بندی این ویژگی ها از لحاظ تفاوت در جنس و مواد و اختلاف در میزان استحکام پیچها انجام شده است .برای پیچ های آلن دو دسته 10.9 و 12.9 بیشتر مشابه هم میباشند. اعداد بکار رفته در نامگذار ی دسته بندی ها ویژگی های این پیچها بیانگر استحکام کشش نهایی اسمی و درصد استحکام تسلیم اسمی پیچ مربوطه میباشد.بطور مثال یک بست به دسته 10.9 دارای استحکام نهایی اسمی 1000 مگا پاسکال و درصد استحکام تسلیم برابر 90 درصد میباشد. با توجه به استحکام دسته 10.9 میبایست جنس ماده مورد استفاده دربست از فولادهای کربنی غیر آلیاژی باشد.

استاندارد ASTM A574M از سری استاندارد های کشور آمریکا میباشد که برای پیچ های آلن بکار میرود ،این استاندارد یک سطح استحکامی مشخصی را برای تمامی پیچ های آلن بکار میبرد که اين سطح استحکام مشابه با استحکام مربوط به دسته 12.9 از استاندارد هاي ISO بوده و برای پیچ های آلن با واحد اینچ نیز بکارگرفته میشود. همانطور که گفته شد ، استاندارد کشور آمریکا تنها یک سطح استحکام را برای تمامی پیچ ها آلن مشخص میسازد. از آنجاییکه پیچ های آلن ساخته شده در دنیا از استانداردهای متعددی پیروی میکنند بیشتر آنها از استاندارد ASTM A574M تبعیت نمی نمایند. بنابراین پیچهای آلن متریک ممکن است مشابه هم به نظر برسند ولی احتمالا از دسته 8.8 ،10.9 A ویا 12.9 باشند. استاندارد مریوط به کشور امریکا تمامی پیچ های آلن را به سمت استاندارد ASTM A574M سوق میدهد که مشابه با استاندارد ISO دسته 12.9 میباشد(دارای استحکام کشش نهایی برابر 1220 مگا پاسکال)

پیچ هاي تنظیم آلن دارای سطح تکیه گاهی کمتری نسبت به پیچ های شش گوش با قطر اسمی یکسان میباشند و در هنگام استفاده از پیچهای تنظیم آلن در حالتیکه پیچمهره دار تحت تنش کششی قرار گرفته باشد میبایست از واشر سختکاری شده و سنگ زده شده استفاده کرد. در غیر این صورت احتمال این وجود دارد که سرپیچ داخل واشرفرو رفته و باعث آزاد شدن تنشهای داخلی درون پیچ میشود.

پیچ آلن شش گوش سر کوتاه : این پیچ ها معمولا در قطعاتی که بعلت نازک بودن بیش از حد نمی توان پیچهای آلن استاندارد را بکار برد و همچنین در کارهای با لقی محدود مورد استفاده قرار میگیرند.

پیچ های آلن با سر شولدری: پیچ های شولدری دارای یک قسمت برش خورده مابین رزوه و قسمت شولدر بوده و باعث ایجاد یک انطباق بسته میشود. این پیچ ها در اغلب قالب های سنبه و ماتریس ها مثلا جهت نگهداری ورق ها در محل خود بکار گرفته میشوند. همچنین میتوان از این پیچها به عنوان یک راهنما در سوراخکاري و فرایندهای شکل دهی استفاده کرد.دیگر کاربرد های این پیچها عبارتند از استفاده به عنوان پین های تکیه گاهی در بازوهای نوسانی ، اتصالات و اهرمها ، استفاده به عنوان محور در غلطکهای بادامکی و دیگر قطعات چرخان ، پاشنه های گردان و پیچ های دوسر دنده .این پیچ ها به خاطراستفاده شان در ورقگیر ها و فنرهای سنبه و ماتریسها پیچهای مهره دار ورقگیر نیز نامیده میشوند.

پیچ های آلن سر تخت و سر پهن: این پیچها در اتصالات نچندان بحرانی نظیر محافظ های ماشینکاری، لوله ها، در پوشها و غیره مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از این پیچها برای مواردی که در آنها استحکام بالا مورد نیاز بوده و بایستی در آنها پیچ های آلن معمولی استفاده شود، توصیه نمگردد.

نوک پیچ های تنظیم: این نوکها در هر دو نوع پیچ تنظیم آلن و چهار گوش معمول میباشد.

کلاهک دار آجدار: این نوع پیچها برای بکار گیری دایمی در محل های قابل دسترس بر روی چرخ دنده ها ،بوشنها ، پولیها، دستگیره ها ویا شفتها طراحی شده اند. این پیچ ها در برابر شل شدگی حتی در برابر ارتعاشات شدید نیز مقاوم میباشند.

کلاهدار ساده: این پیچها در شفتهایی از جنش روی، آلیاژهای ریختگری حدیده ای و دیگر مواد نرم که اعمال گشتاورهای سفت کردن بالا در آنها نشدنی است بکار گرفته میشوند.

پیچ های آلن تخت : در قطعاتی که میبایست به كرات تعویض شوند بکار گرفته میشوند. پیچهای آلن تخت باعث ایجاد آسیب دیدگی کمی بر روی سطح قطعه ای که بر روی آن قرار میگیرند میشوند. این پیچها را میتوان بر روی شفت های سخت کاری شده و همچنین به عنوان پیچهای تنظیم بکار برد. استفاده از این نوع پیچها بر روی دیواره های با ضخامت کم و توپیهای نرم ترجیح داده میشود.

پیچ های آلن بیضوی شکل : همانند پیچهای آلن نوک تخت ، پیچ های آلن بیضوی شکل برای کارهایی که نیاز به تنظیم های متعدد بدون ایجاد تغییر شکل بر روی قطعه باشد مورد استفاده قرار میگشرند. همچنین از این پیچها در سطوح گوشه دار نیز استفاده میشود.

پیچ های آلن مخروطی : برای اتصال دایم قطعات مورد استفاده قرار میگیرند. قابلیت نفوذ بالای این پیچها در داخل قطعه کار ، قدرت محور و نگهدارندگی بالایی را بدست میدهند. این پیچها در پاشنه های گردان و برای کارهای تنظیمی ظریف بکار میروند.

پیچ های زبانه دار / نیمه زمانه دار : برای اتصال دایم یک قطعهبه قطعه دیگر از این پیچها استفاده میشود. اغلب بجای میخهای بی سر از این پیچ ها استفاده میگردد.کارکردهای خوبی دربرابر قطعات سختکاری شده یا لوله های توخالی دارند.

مهره های ضامن و مهره های سریع:

این مهره بسته های رزوه دار را بصورت داخلی سفت و محکم دربر میگیرند که این امر نیز خود دارای مزایای زیادی در عملیات مونتاژ کاری میباشد. از آنجاییکه این مهره ها از نوع مهره های آزاد و متحرک (شناور) میباشند ، نیاز به سوراخکاری در فیکسر جهت نصب بر روی آن نمیباشند سیستم هم محوری آزاد این مهره ها نیازی به ابزارهای بخصوص ، مهارتهای خاص و دیگر تجهیزات ویژه ندارد. مهره های ضامن ، مهره های مربعی رزوه داری میباشند که بر روی گیره ضامن سوار میشوند در حالیکه مهره های سریع باعث ایجاد سوراخی میشوند که میتوان در انها مهره های قلاویز کاری شده یا پیچهای واشردار را بکار بست.

پیچ های دو سر دنده ( استاد بولت ):

سه نوع شکل متفاوت از پیچ های دو سر دنده ( استاد بولت ) که بطور وسیعی مورد استفاده قرار میگیرند وجود دارد. معمول ترین نوع این پیچ ها ، پیچ دو سر دنده پیوسته (Continuous thread Stud) میباشند ،که خود بر دو دسته تقسیم میشوند : پیچ های استاد بولت نوع 1 از دو انتها خود اندازه گیری شده و دندانه های آن از نوع UNRC-2A میباشند. پیچ استاد بولت پیوسته نوع 2 از ابتدای دندانه یک طرف سر تا ابتدای دندانه سر دیگر پیچ اندازا گیری شده و نوک آنها نیز تخت و پخ زده شده است. پیچ های استاد بولت پیوسته نوع 2 با توجه به استاندارد ANSI B16.5 تولید شده اند و دندانه های آنها نیز در حالیکه ابعاد آنها از یک اینچ کمتر باشد ازنوع UNRC-2A و در صورتيكه بيشتر از يك اينچ باشد از نوع 8UNR-2A خواهد بود ( این حالت در کارهای با دماها / فشارهای بالا رخ میدهد).

پیچ های دو سر دنده ( استاد بولت ) با انتهای قلاویز کاری شده(Tap-end stud)دارای رزوه های متفاوتی در هر یک از دو سر خود میباشند و قسمت بدون رزوه این پیچ ها در وسط اینها قرار دارد. قسمت رزوه دار کوتاهتر اين پيچها داراي رزوه ها از دسته NC5 با انطباق تداخلی و یا از نوع رزوه هایی از دسته UNRC-3A میباشد. سر پیچ های دو سر دنده ( استاد بولت ) پخ زده شده بوده و بگونه ای طراحی شده که بتواند به داخل یک سوراخ رزوه كاري شده رزوه شوند انتهای دیگر این پیچها ( دارای رزوه بیشتر ) دارای رزوه هایی از نوعUNRC-2A بوده و سر آنها نیز پخ زده شده و یا گرد شده میباشدو در این قسمت مهره ها را بکار میبرند. طول اسمی این پیچ ها به طول کلی آنها اطلاق میشود.پیچ های دو سر دنده ( استاد بولت ) با انتهای قلاویز کاری شده نوع 1 دارای قسمت رزوه کاری نشده ميباشد. پيچهاي دو سردنده با انتهاي قلاويزكاري شده نوع2 ممكن است داراي قسمت هاي رزوه كاري نشده باشند(رزوه ها از نوع نورد شده ) و یا اینکه کاملا بدنه انها رزوه کاری شده باشد (رزوه ها از نوع برشی ).بدنه این پیچها دارای مینیمم قطر گام ا ز دسته 2A بوده و يا داراي ماكزيمم قطر پايه رزوه اي كه مهره خور ميباشد ، خواهد بود.

پیچ های دو سر دنده ( استاد بولت ) با انتهای قلاویز کاری شده نوع 3 دارای تلرانس بدنه اي برابر قطربزرگ رزوه ها از دسته2A میباشند و پیچ های دو سردنده با انتهای قلاویز کاری شده نوع 4 دارای بدنه اي فرز کاری شده با تلرانس بخصوص که مشتری سفارش می دهد میباشند.

پیچ های دو سر دنده ( استاد بولت ) دوبلDouble-end stud:این پیچ ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوان در هر دو سر آنها مهره ها را بکار بست . بدنه در این

پیچ ها دو قسمت با طول مساوی را که دارای رزوه هایی از دسته 2A میباشند را از هم جدا کرد . نوک این پیچ ها پخ زده شده و یا گرد شده میباشند. طول این پیچ ها به طولکلی آنها اطلاق میشود.

درباره پيچ و مهره بيشتر بدانيم

درباره پيچ و مهره بيشتر بدانيم

تعريف پيچ :
در واقع استوانه اي است كه شيارهاي مارپيچ آن را احاطه كرده است.

طراحي شيار پيچ ها براي بريدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است،

شيارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نيم دايره روي سطح جانبي بدنه ايجاد مي شود.
براي شناخت پيچ ها وتعريف پيچ ها به 4 مشخصه نيازمنديم :

الف ) قطر پيچ ب) طول پيچ ج ) نوع كله پيچ د ) نوع دنده وگام پيچ فاصله قله دو نخ رزوه كنار هم
رده‌ي مقاومتي پيچ:

رده‌ي مقاومتي در پيچ‌ها بر اساس استاندارد DINبا سه عدد ۸٫۸، ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹تعريف شده است .

شايع ترين كاربرد پيچ براي نگه داري اشيا و قطعات به يكديگر مي باشند.

بخش استوانه اي از قسمت انتها تا نوك پيچ را پاي پيچ گويند كه ممكن است

كل يا بخشي از آن رزوه شده باشد. به فاصله ميان هر شيار با شيار ديگر گام پيچ گفته مي شود.
پيچ هاي قدرت كه گاهي محرك هاي خطي يا پيچ هاي انتقال نيز ناميده مي شوند

، براي تبديل حركت دوراني مهره يا پيچ به حركت خطي نسبتا آهسته

در امتداد محور پيچ به كار مي روند. هدف بسياري از آن ها اخذ مزيت مكانيكي بيشتر است،

مانند جك ها و پرس ها و هدف برخي حصول به جا به جايي دقيق حركت محوري است.

جنس پيچ ها
جنس پيچ ها ميتواند از فلز، چوب، پلاستيك باشد. پر مصرف ترين مواد در

توليد اين نوع اتصالات فولاد ميباشد و نوع آن فولادهاي كم كربن و كربن متوسط ميباشد.

ولي استفاده كردن از فولادهاي با كربن بالا، فولاد زنگ نزن(استنلس استيل )

(صنايع دريايي -صنايع غذايي -مكانهاي مرطوب )، آلومينيوم (ظروف تفلون)،

مس، برنج نيز معمول ميباشد.
يكي از مهمترين نكاتي كه در توليد اين گونه اتصالات مانند پيچ ومهره و پرچ بايد

توجه داشت نوع و جنس مواد اوليه ميباشد. جنس و نوع مواد اوليه نه تنها

در كيفيت اين نوع اتصالات تاثير دارد در قيمت تمام شده آنها نيز تاثير زيادي دارد.

نوع مفتول فولادي كه در توليد پيچ و پرچ و مهره ها استفاده ميشود

بايد قابليت و فرم پذيري سرد را داشته باشد( Cold heading quality (CHQ.

اين نوع فولادها معمولا از فولاد ساختماني و معمولي گرانتر هستند

و دليل آن اين ميباشد كه در فولاد هاي با قابليت CHQ سعي ميشود

تا حبابهاب ريز هوا به حداقل برسد و سطح و مقطع مفتول به صورت

يكنواخت تر و همگن تر باشد تا در هنگام توليد سطح قطعات توليدي ترك نخورد وترك نداشته باشد.

انواع پيچ ها از نظر كار برد :
پيچ ها در صنعت به دوصورت مورد استفاده قرار ميگيرند.

الف: پيچ هاي محكم كننده : اين پيچ ها به منظور وصلكردن دو چند

قطعه مختلف به يكديگر به كار مي روند كه معمو لا فرم دندانه ي آنمثلثي (v) مي باشد.

ب: پيچ انتقال حركت : اين پيچ ها شامل انو اع پيچهاوحلزون هايي است

كه جهت انتقال حركت يا تبديل حركت دوراني به حركت مستقيم

الخط وياتغير سرعت به كار مي رود. فرم مقطع پيچ هاي انتقال حركت

اغلب ذوزنقه اي يا مربعهاي مي باشد. وازموارد استفاده ي آ نها هدايت سوپرت ماشين و ميز صفحه تراش و فرز ميباشد.

سيستم هاي پيچ :

پيچ ها را در دو سيستم استاندارد كرده اند :

1- سيستم DIN= فرم صنعتي المان

2- سيستم ISO= سازمان استاندارد بين المللي

روش واستاندارد DIN تا سال 1960 متداول بود وهماكنون سيستم ISO

جايگزين ان شده است . درسيستم DIN به دليل اينكه سر دندانه هاتيز مي باشد

و باعث خراب شدن سريع پيچ ها ميشود يكي از عيب هاي اين سيستم مي باشد.

جهت گردش دندانه هاي پيچ :

اگر جهت حركت دندانه پيچ ها به طرف راست باشدپيچ راست گرد گفته مي شود.

براي شناخت ان كافي است به ان عمود نگاه كنيم درصنعتموارد استفاده پيچ هاي راست

گرد بيشتر از چپ گرد است . پيچ هاي چپ گرد براياتصال لوله هايي كه براي گاز هاي

قابل اشتعال مورد استفاده قرار مي گيرد .
اتصالات بيچ شده به صورت اينكه چگونه بار اعمالي را انتقال مي دهند دسته بندي مي شوند.

.اگر بار به صورت موازي با محور پيچ ها وارد شود . اتصال با نام اتصال كششي شناخته مي شود .

هنگامي كه بار وارده بر اتصال به صورت عمود بر محور پيچ ها باشد اتصال به نام اتصال برشي ناميده مي شود.

دراتصال برشي پيچ ها مي توانند به صورت بين برشي بارها ي اعمالي را انتقال دهند

يااينكه پيچ هاي سفت شده تا يك اتصال اصطكاكي را به وجود آورند.

حالت مركب نيز مي تواند وجود داشته باشد . كه درآن بار به صورت حالت مركبي

از دو حالت انتقال پيدا كند. از لغزش در اتصالات اصطكاكي توسط نيروي فشاري

بين اجزا جلوگيري مي شود كه اين نيروي فشاري با كشش پيچ حاصل مي شود .

اين نيروي اصطكاكي كه باعث نگهداري اتصال مي شود به چند عامل مهم بستگي دارد

كه در اين ميان نيروي پيچ بارپيچ و مقاومت لغزشي سطوح اعضاي اتصال دو عامل مهمتر مي باشند .

اتصال برشي به طور معمول در سازه هاي هوافضايي ،‌ساختماني ، خطوط راه آهن و پل ها يافت مي شوند.

شرح انواع مختلف پيچ ها:

در بيشتر واحدهاي صنعتي از پيچ ها براي سوار كردن و اتصال قطعات روي يكديگر

و نيز تنظيم دستگاههاي صنعتي و يا جهت انتقال حركت استفاده مي شود.

در كمتر دستگاهي است كه از پيچها استفاده نميشود به همين دليل است

كه اهميت آنها در صنعت بسيار زياد مي باشد. مواردي كه از پيچها استفاده مي شود عبارتند از:
ماشينهاي ابزار، انواع گيره ها، وسائط نقليه، ابزرار و ادوات جنگي ، كشتي ها،

هواپيماها، ساختمانهاي فلزي، ميز و صندلي، ماشينهاي چاپ و ريسندگي و بافندگي ،

صنايع نفت و گاز و پتروشيمي ، لوازم خانگي و …
نوع جنس پيچ و مهره ها:
در بيشتر مواقع نوع جنس پيچ و مهره بر حسب اعداد و حروف معتبر بين المللي

بر روي گل پيچ حك مي شود و براي پي بردن

به نوع آلياژ پيچ و مهره كافيست معني اعداد و حروف درج شده بر روي آن را بدانيد .
انواع رزوه‌هاي پيچ :
1) مجموعه رزوه درشت
2)مجموعه رزوه ريز
3) مجموعه رزوه فوق‌العاده ريز
4) مجموعه هشت رزوه‌اي
5) مجموعه دوازده رزوه‌اي
6)مجموعه شانزده رزوه‌اي
7) رزوه امريكايي
8) رزوه دندانه ارّه‌اي
9) رزوه چهارگوش
10) رزوه پيچ حلزوني 29 درجه.
پيچ هاي غير خودكار يا ساده :

اين نوع پيچ ها براي ثابت شدن نياز به مهره دارند ياقطعه اي كه مانند مهره باشد

و بتواند كار مهره را انجام دهد. معروفترين پيچ از اين نوع را ميتوان

انواع پيچ هاي شش گوش ذكر كرد همچنين پيچ هايي ديگر مثل

پيچ اتاقي، پيچ جوشي، پيچ استوانه، پيچ آلن و … را ميشود نام برد .

پيچ هاي عادي براي اتصال دادن قطعات در جايي كه اتصال غير دائمي موردنياز باشد به كار مي روند .
پيچ هاي خودكار :
پيچ هاي مخروطي معمولاً داراي دندانه هاي درشت مي باشند

وبراي اتصال قطعات نرم مانند چوب و پلاستيك بكار مي روند.

پيچ هاي خودكار نوعي از پيچ هستند كه براي ثابت شدن درقطعه مورد

اتصال نيازي به مهره ندارند و درون كار فرو ميروند و نوك آنها معمولامانند ميخ تيز هست

و حتي مي توانند قطعه كار شده را سوراخ كنند مثل پيچ هاي سرمته اي،پيچ چوب ،…

سرپيچ ها از نظر ظاهري نيز با هم متفاوت مي باشند. برخي پيچ ها دوسو،

برخي چهارسو، برخي آلن خور، برخي آچارخور، برخي پنج پر و… مي باشند .

پيچ هاي ساختماني

انواع پيچ، مهره، واشرهاي فولادي با قابليت كشش بالا

دراستانداردهاي Din6916/HV- Din6914/HV – Din6915/HV در

گريد 10/9 جهت پيچ ها و گريد10 براي مهره، مورد استفاده در

ساختارهاي فولادي، ساخت پل، انواع داربست و چوب بست

چهارچورب هاي ساختماني و بپج هاي مختلف مطابق استاندارد و گريدها :

ASTMA325/A325M

ASTMA490/A490M

پيچ هاي صنايع خودروسازي

پيچ و مهره و واشرهاي مخصوص صنايع خودروسازي كه شامل انواع پيچ هاي خودكار و خاص مي باشد

پيچ هاي صنايع نفت، گاز، پتروشيمي، صنايع دريايي

ASTM A193 – A194 – L7 – B7 – B7M – L7M – 2H – A4_80( 316) – A2_70 (304)
مطابق استانداردها و گريدهاي مختلف

شرح اجزاء مختلف پيچ و طريقه تراشيدن آنها:

قبل ازاينكه به تراش پيچ ها اقدام نمائيم لازم است كه اجزاء مختلف آنرا بشناسيم براي اين منظور بطور خلاصه بشرح هر يك بصورت زير مي پردازيم.

۱- قطر خارجي Mujor D – بزرگنرين قطر پيچ و يا مهره را قطر خارجي آن گويند كه عبارت است از اندازه سر دندانه تا سر دندانه مقابل كه آنرا با حرف OD نمايش مي دهند.

۲- ارتفاع يا گودي دندانه Depth of T – ارتفاع دندانه عبارت است ازفاصله قائم ميان سر دندانه تا ته دندانه پيچ كه آنرا با علامت h مشخص مي نمايند.

۳- قطر داخلي Minor D كه كوچكترين قطر پيچ و يا مهره را قطر داخلي گويند كه اندازه آن عبارت است از فاصله ته دندانه تا ته دندانه مقابل آن يا به عبارت ديگر برابر است با تفاضل قطر بزرگ دو برابر ارتفاع دندانه كه با حرف I نشان ميدهند.

۴- تعداد دندانه Nimber of T. – تعداد دندانه عبارت استاز تعداد دندانه در يك اينچ روي محيط در طول پيچ كه براي تعيين آن خط كش يا كليس را روي پيچ قرار داده و سپس دندانه هاي بين يك اينچ را ميشماريم كه معمولاًآنرا با حرف N نمايش ميدهيم. علاوه بر آن ميتوان با طرق مختلف ديگري آنرا اندازه گيري نمود كه عبارت از استفاده از شابلن به اين ترتيب كه شابلن مورد نظر را رويدندانه ها قرار داده و در صورتيكه نوري از بين دندانه ها مشاهده نشد تعداد دندانه هائيكه روي شابلن نوشته شده است همان تعداد دندانه پيچ خواهد بود.

۵- گام يا تقسيم دندانه Pitch – فاصله نوك يك دنده تا دنده مجاور و يا فاصله يك نقطه از ته دنده تا نقطه مشابه از ته دنده ديگر را گام يا تقسيم دنده گويند كه با علامت P مشخص ميكنند.

۶- تارك يا پهناي سر دنده Crest – سر دندانه پيچ هاي يكنواخت ملي داراي سطح باريكي است كه طرفين يك دندانه را بهم متصل ميسازد با f علامت گذاري شده است.

۷- پهناي ته دندانه root – كف شيتر بين دو دندانه محور كه طرفين آنها را بهم متصل ميسازدپهناي ته دندانه گويند كه با علامت C يا R نمايش ميدهند.

۸- قطر متوسط (قطر ميانه) پيچ Pitch D. – قطر ميانه عبارت است از استوانه فرضي كه دنده هاي پيچ را درمحلي قطع ميكند كه در آن قسمت هر دندانه مساوي پهناي شيار مجاور آنست و يا بعبارت ديگر عبارت است از تفاضل قطر بزرگ و ارتفاع دنده كه با علامت DP و يا E نمايش داده ميشود.

۹- گام محوري پيچ Lead – گام محوري پيچ عبارت است از فاصله اي كه پيچ در داخل مهره يامهره روي پيچ در يك دور گردش اين گام درست شبيه گام دندانه مي باشد. گامهاي محوريمتعددي را نشان ميدهد. قسمت بالا يك نوع پيچ يك راهه كه داراي يك گام ميباشد معرفي مينمايد.
تراش پيچها اصولاً دو روش درنظر گرفته شده كه عبارتند از:

۱- پيچ ترتاشي با دور معكوس

۲- پيچ تراشي بكمك ساعت پيچ بري

تراشيدن پيچ هاي داخلي (مهره ها)

پيچ هاي داخلي كه همان مهره ها مي باشند از نظر دندانه بستگي بنوع دندانه پيچ خارجي داردكه شرح انواع آنها قبلاً داده شده است اكنون ميپردازيم بشرح تراشيدن پيچ هاي داخلي

براي اينكه مهره اي جهت پيچ مشخصي بسازيم لازم است كه ابتدا آن را باندازه معيني با مته سوراخ نموده و يا با تراش آنرا داخلي تراشي نمائيم براي اين منظور بايستي قطر مته يا اندازه داخلي مهره را محاسبه نموده سپس به همان اندازه با مته سوراخ و يا داخل تراشي نمائيم اصولا براي اينكه مهره ساخته شده روي پيچ بخوبي حركت نمايد بايد ميان قطر داخلي پيچ و قطر داخلي مهره فضاي آزادي بنام لقي Clearance پيش بيني شود يعني مهره را بامته اي كه قطرش از قطر داخلي پيچ بزرگتر است سوراخ نمائيم درنتيجه مهره ميتواندآزادانه بدون لقي روي پيچ حركت كند و همچنين اين عمل از شكستن قلاويز ضمن قلاويزكاري جلوگيري خواهند نمود.

مقدارفضاي آزاد يعني اضافه اندازه قطر داخلي سوراخ مهره از قطر داخلي پيچ بستگي به جنس مهره دارد و اين مقدار براي فلزات معمولي مانند فولاد كم كربن و بسياري ازآلياژهاي مس در حدود گودي دنده يعني انتخاب ميشود ولي براي فلزات سخت اين مقدار فضاي آزاد از هر طرف برابر درنظر گرفته شده است اگر قطر داخلي مهره را با T نشان دهيم ميتوان اندازه قطر مته را از رابطه زير بدست آورد.تولید وتامین انواع پیچ ومهره : پیچ شش گوش.پیچ استوانه , پیچ خودکار, پیچ اهنی , پیچ خشگه , پیچ الن , پیچ الن سر تخت , پیچ الن مغزی , پیچ سرمته , پیچ چشمی , پیچ استیل , پیچ تک خار , پیچ متری , پیچ متری دنده کبریتی , پیچ تی , پیچ جوشی , پیچ چهار گوش , پیچ دنده درشت , پیچ دنده ریز , پیچ گالوانیزه , پیچ گالوانیزه گرم , پیچ میلیمتر , پیچ دنده ژاپنی , پیچ نیم متری , پیچ یک متری , پیچ کفشکی , پیچ نیم رزوه , پیچ تمام رزوه پیچ خشکه 8.8 مهره اهنی , مهره خشگه , مهره باریک , مهره شش گوش , مهره چهار گوش , مهره خاردار , مهره داربستی , مهره فلنچی , مهره گالوانیزه , مهره گالوانیزه گرم , مهره , مهره دنده کبریتی , مهره کاسه نمدی , مهره واشر دار , واشر تخت , واشر فنری , واشر مسی , واشر چهار گوش ,واشر خورشیدی , واشر خاردار , واشر تخت گالوانیزه , واشر تخت گالوانیزه گرم , واشر فنری گالوانیزه , واشر فنری گالوانیزه گرم

مرکز پيچ و مهره و واشر

انواع پيچ و مهره. کیمیاصنعت, تولید و تامین کننده ,انواع پیچ و مهره. پیچ شش گوش

,پيچ و مهره ,کیمیاصنعت ,پیچ آلن ,پیچ آلن مغزی ,پیچ اتاقی, پیچ استوانه, پیچ استیل,

پیچ تی, پیچ چشمی, پیچ خروسکی, پیچ دوسره, پیچ متری, خودکار, تولید پیچ و مهره 

ها انواع مختلف و كاربردهاي بسياري دارند كه در زير به بررسي بخشي از آن ها مي پردازيم
پبچ ورق فلزي Sheet Metal Screws

پيچ با شيار كامل همراه نوك تيز براي استفاده در ورق فلزات. مخفف SMS

پيچ ماشيني رزوه دار Thread Machine Screws

پيچ هاي خودكار براي استفاده در ماشين آلات

پيچ ماشيني Machine Screws

اين پيچ ها همراه با مهره در سوراخ قرار داده مي شوند. مخفف آن MS

پيچ چوب Wood Screws

اين پيچ ها با ساقه صاف و نوك مخروطي براي نجاري و اتصالات لولايي به كار مي رود.

پيچ Lag Bolts

پيچي است شيار دار و نوك تيز براي چوب. مخفف Lag

پيچ رزوه اي خودكار

پيچ حمل و نقلي Carriage Bolts

سر صاف و گرد همراه مقطعي مربع شكل دارند

پيچ رزوه اي خودكار

پيچ شش گوشه Hex Bolts

پيچ سر شش گوش با شيار همراه مهره در سورخ گذاشته مي شود. مخفف HHMB يا HXBT
پيچ رزوه اي خودكار Self Drilling SMS

لگ چشمي Eye Lags

مانند پيچ چشمي است فقط به جاي شيار ماشيني، شيار چوبي دارد.

پيچ چشمي

پيچ چشمي Eye Bolts

پيچ با يك حلقه دايره اي شكل در انتهاي آن براي اتصال زنجيره اي به كار مي رود.

پيچ تنظيم Set Screws

پيچ هاي ماشيني بدون سر براي در هم كوبيدن سوراخ هاي رزوه شده به كار مي رود.

پيچ آلن screws Allen

از اين پيچ ها كه سطح صاف دارند در گوشه ها ويا فضاهاي محدود استفاده مي كنند.

پيچ هاي آلن با با آچار مخصوص آلن بسته مي شوند.

پيچ بالابر Elevator Bolts

آن ها سر تخت بزرگ دارند و اغلب در سيستم هاي نقاله مكانيكي استفاده مي شوند.

پيچ شانه دار shouldor screw

براي نگه داشتن نقاط محوري استفاده مي شود.

پيچ J شكل J-Bolts

پيچ J شكل براي نگه داشتن پيچ هاي چشمي به كار مي رود.

پيچ U شكل U-Bolts

پيچ U شكل براي اتصال دو لوله يا سطوح دايره اي به كار مي رود.

پيچ آويز Hanger Bolts

اين پيچ ها در يك سر شيار چوبي و در سر ديگر شيار ماشيني دارند.

تولیدات و واردات انواع پیچ و مهره

تولیدات و واردات:
1-انواع پیچ و مهره شش گوش مطابق با استانداردهای جهانی:
(و…6914-933-931-934-6915)DIN
8.8-10.9—HVدر گریدهای
2- انواع استادبولت و مهره های مربوطه با متریالهای:
B7-B7M-B8-B8 CL2-B16-L7-L7M
3- انواع اکسپنشن بولت جهت مصارف گوناگون صنعتی و ساختمانی
4-انواع کلمپها و یوبولتهای صنعتی و تاسیساتی از سایز2/1 الی 64 اینچ
5- انواع واشر تخت-فنری-ریلی و ستاره ای از سایز 2 الی 200 میلیمتر
6- انواع پیچهای چشمی و مهارکش های صنعتی
پيچ­ شش گوش تفاوت اين دسته از پيچ­ها با پيچ­هاي معمول شش گوش ل – این مهره شش گوش

مهره شش گوش آهنی از سایز 3تا 36 موجود می باشد مهره خشکه با گرید 8.8 و 10.9 از سایز

6 تا 36 موجود می باشد و پرمصرفترین مهره در تمام صنایع میباشد.

گريدهاي مختلف

پيچ آلن با استانداردهاي متریالی ASTM A837، ASTM A873M،

ASTM A574، ASTM A574M، ASTM A879، ASTM A879M و غیره قابل توليد و تأمين مي باشند.

همچنين معادل استانداردهای DIN اين پيچها نيز با الزامات

ISO 898-1 و متريال مشابه قابل ارائه است.
قابل ذکر است این نوع پیچها اغلب با استانداردهای ابعادی ANSI B18.3.1M و ANSI B18.3

و همچنین استانداردهای DIN 912، DIN 913، DIN 916 می-باشند.

كاربرد پيچ آلن

پيچ آلن که اغلب بالاترین استحکام مورد نیاز صنایع مختلف را فراهم می نمایند،

در انواع شکل ها و کاربردهای مختلف با گرید های 10.9، 12.9، استاینلس استیل

و در سایزهای اینچی و متریک موجوداند.
قابليت توليد و تأمين كليه سايزهاي پر مصرف اين پيچها با تو پیچ های سرخزینه ای
گريدهاي مختلف
پیچ های سر خزینه ای بیشتر در موقعیت ها و جاهایی کاربرد دارند که طراح یا سازنده

نخواهد گل پیچ روی سطح اتصال جایی را اشغال نماید یا یک سطح صاف مورد نظر باشد.

این پیچ ها در انواع سایزها و استانداردهای ابعادی تولید می شوند که می توانند آلن خور یا پیچ گشتی خور باشد.

پيچ هاي سرخزینه ای اغلب بیشترین استفاده را در صنایع خودروسازی،

واگن و ماشین سازی، مترو و صنایع ریلی و… دارند و در انواع شکل ها و کاربردهای

مختلف با گریدهای 10.9، 12.9، تولید پیچ شش گوش

رؤیای خرید خودروهای مدل بالا

رؤیای خرید خودروهای مدل بالا
اکتبر 8, 2015/0 دیدگاه /در رؤیای خرید خودروهای مدل بالا /توسط admin
130 زن و مرد که در رؤیای خرید خودروهای مدل بالا در دام این کلاهبرداران افتاده‌اند،, ماه‌ها است برای پس گرفتن پولشان سرگردان شده‌اند.,
از سه سال پیش چاپ آگهی فروش در روزنامه‌ای معتبر درباره خرید خودروهای لوکس با شرایط استثنایی،, مردان و زنان بسیاری را به شرکت «طلوع تجارت سماء» در خیابان ولیعصر تهران کشاند.,
این شرکت در ساختمانی سه طبقه و شیک قرار داشت که هر کسی با ورود به آنجا به اتاقی جداگانه برده می‌شد و یاسر با نام مستعار «مهرداد» مأمور فروش شرکت با چرب‌زبانی مشتریان را مجاب می‌کرد که با امضای قراردادی غیر‌رسمی و پرداخت دو‌سوم پول تا دو ماه بعد صاحب خودرویی شیک و لوکس شوند.,

با توجه به اینکه شرایط فروش خودروهای این شرکت استثنایی بود و سرمایه‌گذاری زودبازده به نظر می‌رسید و همچنین افراد معتبر و سرشناس عضو هیأت مدیره آن بودند، قراردادها یکی پس از دیگری به ثبت می‌رسید و پول‌های میلیونی به حساب این شرکت واریز می‌شد., این شرایط ادامه داشت تا اینکه زمان تحویل خودروها سررسید اما شرکت با وعده‌ها و بهانه‌های مختلف و اینکه جریمه دیرکرد را در قالب سود پرداخت خواهد کرد،, مشتریان را دست به سر می‌کرد. ,زنان و مردان فریب خورده که هرکدام بالای 100 میلیون تومان به حساب شرکت ریخته بودند، به این شرایط ظنین شدند و برای بررسی موضوع به ساختمان این شرکت رفتند.,
یکی از مالباختگان می‌گوید,: «من اوایل سال 93 بود که 260 میلیون تومان برای خرید دو دستگاه سانتافه به شرکت پرداخت کردم., وقتی موعد قرارداد رسید با شرکت تماس گرفتم که آنها مدعی شدند خودروها در گمرک مانده و جریمه دیرکرد را به عنوان سود می‌دهند., وقتی این اتفاق چند بار تکرار شد،, دیگر تلفن‌ها را جواب ندادند و به همین خاطر تصمیم گرفتم شخصاً به شرکت بروم., آنجا بود که فهمیدم خیلی‌های دیگر مثل من هستند و برای تعیین وضعیتشان به شرکت مراجعه کرده‌اند.,

طبقه اول خالی بود و فقط منشی‌ها و نیروهای خدمات بودند اما اجازه ندادند ما به طبقه چهارم برویم., بعدها فهمیدیم که در همان روزها چند نفر در طبقه چهارم قرارداد بسته و 500 تا 600 میلیون تومان به حساب شرکت ریخته بودند.» با افزایش تعداد فریب‌خوردگان و ناپدید شدن مسئولان شرکت و حتی منشی‌ها، مالباختگان که تنها مدرک ارتباطشان با این شرکت لیزینگی رسیدهای پرداختی پول‌هایشان بود به شعبه پنجم دادسرای خارک رفته و از شرکت شکایت کردند., با این شکایت دو مدیر ارشد این شرکت کلاهبردار لیزینگی دستگیر شدند و در اعترافاتشان به کلاهبرداری 53 میلیارد تومانی خود از مشتریان شرکت «طلوع تجارت سماء» اعتراف کردند. ,این در حالی است که «یاسر» مدیر فروش شرکت فراری بوده و هنوز ردی از او به دست نیامده است.,
یک مالباخته دیگر می‌گوید:, «ما به اعتبار نام‌هایی که عضو هیأت مدیره شرکت بودند و از افراد بانفوذ در واردات خودرو محسوب می‌شدند به شرکت اعتماد کردیم و بدون قرارداد محضری و رسمی پول را به حساب آنها ریختیم اما بعدها فهمیدیم که آنها بدون اطلاع رسمی از شرکت خروج کرده‌اند و حالا هم هیچ اتهامی متوجه آنها نیست.» این مالباخته ادامه می‌دهد:, «ماه‌ها است که شکایت ما در دادسرا متوقف مانده و هیچ گزارش پیشرفتی در روند آن لا‌اقل به شاکیان داده نمی‌شود.,

بسیاری از افرادی که در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند پس‌انداز یک عمرشان یا هزینه درمان فرزندشان را به حساب شرکت ریخته‌اند چون تصور می‌کردند پس از دو ماه می‌توانند به سود خوبی برسند., ما حتی پیشنهاد دادیم برای به نتیجه رسیدن سریع‌تر پرونده حسابرسی از سوی دادگاه تعیین شود تا خروجی حساب هیأت مدیره را بگیرد اما هیچ اقدامی نشده است., امیدوارم این سکوت هرچه زودتر تمام شده و تکلیف پول‌های از دست رفته ما نیز مشخص شود.»,
مالباختگان این پرونده کلاهبرداری با یک قرارداد یک‌طرفه و یک چک که بعدها فهمیده‌اند در واقع رسید بانکی به شمار می‌رفته پای میز قرارداد نشسته‌اند و دادگاه تنها رسیدهای پرداخت پول‌هایشان را به عنوان مدرک پذیرفته است., تا به این لحظه 130 زن و مرد که از اوایل سال 93 تا الان در این شرکت کلاهبردار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ,شکایت کرده‌اند اما این تعداد هر روز رو به افزایش است.,
بنابر این گزارش، ,این پرونده در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای خارک همچنان در دست بررسی است. .

صنایع خودرو سازی

صنایع خودرو سازی                     خودرو سازی و ماشین سازی های مختلف کشور از جمله گروه صنعتی ایران خودرو ، گروه سایپا ، سایپا دیزل ،

گروه ماشین سازی تبریز و بسیاری صنایع دیگر مصرف کنندگان عمده پبچ و مهره های خودکار، آلنی، پیچ های

واشردار، مهره خاردار ، واشر ریلی و بسیاری محصولات دیگر می باشند که شرکت کیمیا صنعت وارد کننده وتولید کننده بخشی از آنها می باشد .

در مجموع توانایی تولید و تأمین انواع پیچ و مهره های مورد نیاز صنعت خودرو با انواع پوشش های مختلف جزء توانمندی های ما نیز میباشد.پیچ شش گوش.پیچ استوانه , پیچ خودکار, پیچ اهنی , پیچ خشگه , پیچ الن , پیچ الن سر تخت , پیچ الن مغزی , پیچ سرمته , پیچ چشمی , پیچ استیل , پیچ تک خار , پیچ متری , پیچ متری دنده کبریتی , پیچ تی , پیچ جوشی , پیچ چهار گوش , پیچ دنده درشت , پیچ دنده ریز , پیچ گالوانیزه , پیچ گالوانیزه گرم , پیچ میلیمتر , پیچ دنده ژاپنی , پیچ نیم متری , پیچ یک متری , پیچ کفشکی , پیچ نیم رزوه , پیچ تمام رزوه پیچ خشکه 8.8 مهره اهنی , مهره خشگه , مهره باریک , مهره شش گوش , مهره چهار گوش , مهره خاردار , مهره داربستی , مهره فلنچی , مهره گالوانیزه , مهره گالوانیزه گرم , مهره , مهره دنده کبریتی , مهره کاسه نمدی , مهره واشر دار , واشر تخت , واشر فنری , واشر مسی , واشر چهار گوش ,واشر خورشیدی , واشر خاردار , واشر تخت گالوانیزه , واشر تخت گالوانیزه گرم , واشر فنری گالوانیزه , واشر فنری گالوانیزه گرم