توتم و تابوی دست دادن با آمریکا

توتم و تابوی دست دادن با آمریکا

گذار

باز هم سازمان ملل و باز هم موضوعی سطحی ولی همیشگی که مبنای دعواهای بی حاصل جناح های سیاسی شد. بله ماجرایی به نام دست دادن با روسای کشورهای ثروتمند و به قولی با کلاس. گویی توتمی برای برخی و تابویی برای برخی دیگر در ایران شده.

الف ) توتمی به نام دست دادن با آمریکا
انگار وقتی مسولان ما با مسولان آمریکایی دست بدهند صرف این دست دادن موجب نزول رحمت آمریکایی از آسمان شده و سیل امکانات و دلار را لااقل با هلی کوپتر و هواپیما از آسمان روانه مردم ایران خواهد کرد. تو گویی برخی در ایران در ذوق این دست دادن هستند. تمام هم و غمشان این است که دیدی با جان کری دست دادیم!
یادم هست کودک بودیم برخی فقط دوست داشتند کنار بچه پولدار و شیک کلاس بشینند و با او دوست باشند. بچه پولدار خوراکی های گران و عجیب و غریب می خورد ولی دریغ از ذره ای تعارف. ولی باز هم کنار او نشستن برای برخی جذاب بود و در کنار فقیر کلاس نشستن نشانه نزول جایگاه و اعتبار!
هر ساله که موسم نشست سازمان ملل می شود عده ای دست بر هم می سایند که آیا می شود با مسولان آمریکا دستی بدهیم و ما هم در خیل اعوان و انصار ایشان قلمداد شویم و فخری بر دوش گرفته و نشان دهیم؟ تیتر برخی روزنامه ها با عنوان اصلاح طلب و تفکرات طرفدارانشان در میان مردم همواره این را نشان می دهد. برق چشمی نشانه تمنایی بس بزرگ!

ب ) تابویی به نام دست دادن با آمریکا
از دیگر سو عده ای دیگر قرار دارند که دست دادن برای ایشان تابویی است عظیم. تو گویی وقتی با مسئول آمریکایی دست بدهیم آسمان به زمین می آید. حتی بر سبیل اتفاق و هم حتی بر سبیل مذاکره. در این تفکر دست دادن به آمریکا موجب انتقال حیله و زیان به بدن ایران شده و ایران را یارای مقابله با حیله های این شیطان نیست. وقتی این اتفاق به هر دلیلی بیفتد باید چنان های و هوی کرد که انگار مهم ترین خطای کشور رخ داده. وقتی در خطاهای بزرگ حرفی نزده ایم دیگر در این خطای اکبر باید زبان چرخاند.

ج ) وقتی دست دادن با آمریکا واجب می شود
صرف دست دادن با دشمن یک نشانه است. آموزه های دینی نشان می دهد که حتی باید با دشمن نیز ادب را رعایت نمود. در این باره داریم:
قال امیرالمؤمنین علی(ع): صافح عدوّک وإن کره، فإنّه ممّا أمر اللَّه عزّوجلّ به عباده یقول: ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ و عَدَوَهٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ وَ مَا یُلَقَّلهَآ إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُواْ وَ مَا یُلَقَّلهَآ إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ. فصلت:۳۵ و ۳۵
با دشمنت مصافحه کن، گرچه او اکراه دارد؛ چرا که آن، از چیزهایی است که خداوند -عزّوجلّ- بندگانش را بدان فرمان داده است، |آن جا که| می فرماید: بدی را به آنچه بهتر است، دفع کن. آن گاه کسی که میان تو و میان او دشمنی است، گویی دوستی یکدل می گردد؛ و این رفتار را جز کسانی که شکیبا بوده اند، نمی یابند و آن را جز صاحب بهره ای بزرگ، نخواهد یافت.) الخصال: ۶۳۳ / ۱۰ – بحار الأنوار: ۷۱ / ۴۲۱ / ۵۸٫)
همچنین قرآن و سابقه اسلام نشان می دهد که می توان در شرایطی با دشمن صلح نمود و البته صلح وقتی خواسته دشمن باشد بر جنگ خصومت با وی ارجح است چرا که اسلام حقیت است و در زمان صلح خود را نشان خواهد داد. در این باره داریم:
(توجه اینکه لفظ کافر در قرآن لفظی عام بوده و شامل هر کس که حقیقتی را می پوشاند می باشد. این کافران می توانند مشرکان و بت پرستان یا یهودیان و مسیحیانی باشند که اسلام را قبول نمی کنند)
‘وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ ‘ (سوره انفال آیه ۶۱)؛
و اگر به صلح گراییدند، تو [نیز] بدان گرای و بر خدا توکل نما که او شنوای داناست.
بنابراین صلح با دشمن جایز و ادب اسلامی حکم می کند که در هنگامه تلاش برای صلح بتوان با دشمن دست هم داد. چون قرار است قرارداد منعقد شود.

د ) لزوم صلح با برخی کافرای و دشمنان از منظر عقل
صلح با برخی کافران عقلانی هم هست. وقتی فردی با شما دعوایی ندارد و گذشته ظالمانه خود را نیز نمی خواهد تکرار کند و نمی خواهد به شما آسیبی وارد سازد و شما هم انسان مسلمان و سالمی هستی، چرا باید جنگ را ترجیح دهی؟ در شرایط صلح وقتی که حق با شماست راحت تر می توانید به تبلیغ راه روش درست خود بپردازید نسبت به زمانی که همه چیز آشفته جنگ فیزیکی به جای استدلال می شود.

ر ) وقتی دست دادن با آمریکا حرام است
در صورتی که دست دادن با دشمن ظالم به علت خود باختن و با قصد دوستی و ذوق زدگی باشد مسلماً امری نکوهیده در اسلام و قرآن خواهد بود. در آموزه های اسلامی نمی توان با کسی که به شما ظلم می کند دوست بود (باید توجه داشت که دوستی و عشق با صلح فرق می کند. در صلح به دنبال رفع خصومت و در دوستی به دنبال مراوده مطمئن و تأیید کارها و در عشق به دنبال دنباله روی از دشمن هستیم). تا مادامی که دشمن دست از دشمنی برنداشته و قصد ادامه دارد حتی صلح نیز احمقانه و مطرود است و هنگامی که با شما در یک عقیده نیست ولی ظلم و خصومتی ندارد می توان با اوصلح کرد ولی قرار نیست کارهای خلاف عقیده او تأیید شده و بدتر از آن در امور عاشقانه به دنبال او بود. در این باره داریم:

۱- هیچ وقت نباید با یهودیان دوستی برقرار کرد
‘یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ ‘
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! یهود و نصاری را دوست و تکیه‏گاه خود نکنید! آن ها اولیای یکدیگرند و کسانی که از شما با آنان دوستی کنند، از آن ها هستند خداوند، جمعیّت ستمکار را هدایت نمی‏کند.(مائده، ۵۱)
این آیه نشان می دهد که با ایشان نباید دوستی به معنای اعتماد نمود و البته این با صلح نکردن فرق می کند. می توان با شخصی نه جنگ و خصومت داشت و نه به او دوستانه اعتماد کرد. بلکه حسن همجواری داشت و زندگی کرد. همچنین داریم:
‘لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فی‏ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاهً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَی اللَّهِ الْمَصیرُ ‘
افراد باایمان نباید به جای مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند و هر کس چنین کند، هیچ رابطه‏ای با خدا ندارد مگر اینکه از آن ها بپرهیزید (و به خاطر هدف های مهم تری تقیّه کنید). خداوند شما را از خود، بر حذر می‏دارد و بازگشت (شما) به سوی خداست. (آل عمران، ۲۸)

۲- عدم دوستی با کسانی که دین اسلام را مسخره می کنند
‘یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذینَ اتَّخَذُوا دینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ الْکُفَّارَ أَوْلِیاءَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ ‘
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! افرادی که آیین شما را به باد استهزاء و بازی می‏گیرند ـ از اهل کتاب و مشرکان ـ ولیّ خود انتخاب نکنید! و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید! (مائده، ۵۷)
مسلماً این موضوع در مورد آمریکا و کشورهای دیگر که با هر بهانه ای به دنبال تخریب اسلام هستند صدق می کند.

۳- دست دادن و دوستی با کافرانشان ما را بالا نمی برد
بر خلاف ذوق زدگی عده ای در داخل باید توجه داشت که از منظر قرآن دست دادن و دوست شدن با دشمنان ضد دین به هیچ وجه نباید موجب شعف و احساس غرور و عزت شود. در این زمینه داریم:
‘الَّذینَ یَتَّخِذُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ فَإِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جَمیعاً ‘
همان ها که کافران را به جای مؤمنان، دوست خود انتخاب می‏کنند. آیا عزّت و آبرو نزد آنان می‏جویند؟ با اینکه همه عزّتها از آن خداست (نساء، ۱۳۹)

۳- هیچ وقت یهودی ها از ما راضی نخواهند شد
اینکه احساس کنیم با دوست و اعتماد می توانیم رضایت کافران از نوع یهویان را جلب کنیم از نظر قرآن محال است مگر اینکه تغییر هویت دهیم.
وَلَن تَرْضَی عَنکَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَی حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَی اللّهِ هُوَ الْهُدَی وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعدَ الَّذِی جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِیٍّ وَلاَ نَصِیرٍ (بقره – ۱۲۰)
و هرگز یهودیان و ترسایان از تو راضی نمی‏شوند، مگر آنکه از کیش آنان پیروی کنی. بگو: «در حقیقت، تنها هدایتِ خداست که هدایت [واقعی‏] است.» و چنانچه پس از آن علمی که تو را حاصل شد، باز از هوس های آنان پیروی کنی، در برابر خدا سرور و یاوری نخواهی داشت.

نتیجه / واجب بودن یا حرام بودن دست دادن آقای دکتر ظریف به نیت دولت است
از آنجا که هم با کافران و دشمنان می توان دست داد و هم نمی توان دست داد. باید به شرایط نگاه کرد و نیت آقای وزیر امور خارجه و البته دولت را در این برنامه ریزی! یا اتفاق دید. چه اتفاقی بوده باشد و چه عمدی و حساب شده:
۱- اگر ایشان به دنبال کاهش تنش ها و صلح می باشد(و از طرفی دشمن نیز مسلم شده به دنبال صلح است) این امر می تواند در شرایطی حتی واجب هم باشد.
۲- اگر ایشان به روش بسیاری از طرفداران دولت در میان مردم و روزنامه ها و رسانه ها با عشق و با هدف دوست شدن و اعتماد با ایشان دست داده باشد این امری است که از نظر قرآن پذیرفته نیست.
و بنابراین نمی توان رفتار ایشان را در این موضوع تشویق کرده و بزرگ کرد و از طرفی هم نمی توان وی را ملامت نمود. همه چیز به نیت آقای ظریف و البته سیاست خارجه دولت بستگی دارد.
همچنین باید توجه داشت که دست دادن و نزدیکی به غرب و آمریکا به عنوان دشمنان ملت ایران و دین اسلام نه تابو است و نه توتم. بستگی به موقعیت دارد. نه باید برای آن غش و ضعف نمود و نه اینکه آن را پایان دنیا قلمداد نمود. نه دست دادن با ایشان موجب سرازیر شدن امکانات و پول به کشور ما خواهد شد (همانطور که به صدها کشور ضعیف و فقیر وارد نشده) و نه این کار ما را جهنمی کرده و کشور را تحت اشغال ایشان قرار خواهد داد.
کمی اعتماد به نفس داشته باشیم. هر دو گروه توجه کنند: اعتماد به نفس

گذارخبر » آخرین خبرها, سیاسی

گذارخبر » آخرین خبرها, سیاسی » آمریکا با ذات جمهوری اسلامی مخالف است
خطیب نماز جمعه این هفته تهران:
آمریکا با ذات جمهوری اسلامی مخالف است

صدیقی

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: ذات جمهوری اسلامی جهاد ، شهادت و آزادی طلبی است، آمریکا با ذات جمهوری اسلامی مخالف است.

به گزارش “گذارخبر” ،‌ حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با تبریک سالگرد مباهله اظهار کرد: همانگونه که غدیر خارج از همه حصار ها واقع شد و پیغمبر (ص) در بیابان و زیر آفتاب تابان ولایت حضرت علی (ع) را مطرح کرد مباهله هم بدون حصارها و در زیر آسمان طرح شد.

وی ادامه داد: غدیر نور خدا است ودیر یا زود همه دنیا را می گیرد. در پرتوی غدیر مبحث مباهله به یک مسأله خاص تبدیل می‌شود. افرادی کنار هم که برای مصاف ، دعا و نفرین به باطل جمع شده بودند و این بسیار مهم است . آن‌ها کسانی بودند که هیچ باطلی بر آن‌ها راه نداشت. بزرگانی بودند که اهل بهشت هستند.

صدیقی افزود: این پنج عضو از بیت پیغمبر (ص) هیچ گناهی به وجود نازنینشان وارد نشده بود. حضرت فاطمه (س) که در قرآن بر وجود نازنینشان تاکید شده بود. امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که مانند حضرت عیسی (ع) از کودکی بالغ بودند و جان پیغمبر (ص) که امام علی (ع) بودند در مباهله حضور داشتند. خداوند آیت الله خزعلی را با حضرت علی (ع) محشور بدارد به قول ایشان باید مباهله در حد غدیر معرفی شود. اگر برای این کار صاحب نظران و هنرمندان پیشنهاداتی دارند به ما ارائه دهند.

وی همچنین گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: امیدواریم تمهیداتی اندیشیده شود که اگر احیانا فردی از نیروی انتظامی عملکردی نامناسب دارد برطرف شود چرا که نیروی انتظامی پیشانی نظام است و اگر در این ارگان مشکلی پیش آید آن را از نظام می‌دانند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با توجه به فاجعه منا اظهار کرد: به قول مقام معظم رهبری یک لحظه این فاجعه از یاد آدم نمی رود. حوادثی شبیه این اتفاق اخیر در منا قبلا رخ داده بود و آل سعود مکررا بی کفایتی خود را نشان داده بود اما ابعاد این قضیه از همه آن‌ها وسیع تر است چرا که این حادثه باعث شد حجاج زیادی از بین بروند.

وی ادامه داد: حجاج نجات یافته شده می گفتند آمار کشته شدگان بیش از ۵ هزار نفر است. آل سعود آمار واقعی را پنهان کرده است. وقتی وزیر بهداشت خودشان آماری داده که باب میلشان نبوده است او را برکنار کردند. آدم از این اتفاق بسیار ناراحت می‌شود و جا دارد بر آل سعود لعن و نفرین کند. از عالم اسلام باید پرسید تا کی می خواهید این شرایط را تحمل کنید و بگذارید کسانی بر خانه خدا مدیریت کنند که قداست و حرمت آن را بارها از بین برده اند.

صدیقی خاطر نشان کرد: البته که پدر آل سعود انگلیس و آمریکا است. آن‌ها اول قبله نخست مسلمین را به صهیونیست ها دادند و حالا به قبله دوم ما بی حرمتی می‌کنند . اینها آمده اند که اسلام را بد جلوه بدهند. می خواهند مسلمان کشی کنند. به یمن حمله کرده،‌دبستان ها و مساجد را از بین می برند. اخیرا طی یک جنایتی به یک عروسی حمله کردند و ۱۴۰ انسان بی گناه را به خاک و خون کشیدند. اگر مسلمان هم نباشی با وجوان انسانی از این اتفاق قلبت به درد می آید.

وی با بیان اینکه آل سعود علاوه بر ضعف مدیریت دارای ضعف نیروهای مجرب نیز هست، گفت: آل سعود ضعف مدیریت و ضعف نیروهای مجرب دارد. اکثریت نیروهایش را در حمله به یمن قرار داده است . همچنین بارها هم بی کفایتی خود را ثابت کرده و هرگز نخواسته تا از تجربه ناکامی های خود و یا از تجربه کشورهای اسلامی استفاده کند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران خطاب به مسئولین کشور خاطر نشان کرد: کمیته حقیقت یابمان باید پیگیر چرایی وقوع فاجعه منا باشد. به احتمال زیاد با توجه به دیده‌ها و شنیده‌ها این حادثه عمدی رخ داده است.ابتدا گفته اند که راه ها بسته است، بعد که راه ها را باز کرده اند، حجاج دیده اند دو مسیر مهم برای عبور از منا نیز بسته است در این میان حجاجی که مراسم رمی جمرات را انجام داده بودند به این مسیر ها آمده و با حجاجی که می خواستند از این راه عبور کنند برخورد می‌کنند این کار را کردند که اصطحکاکی طبیعی به وجود بیاید . هیچ کدام از نیروهای امنیتی شان به کمک نیامد.

وی افزود:‌ نیروهای امنیتی آل سعود با دوربین هایشان همه چیز را حتی مگسی که خلاف خواستشان حرکت می‌کند را می بینند و با آن برخورد می‌کنند چطور نیامدند به این حجاج کمک کنند؟ مهمتر آنکه از روی جنازه های مظلوم آن‌ها با پای چکمه پوش عبور کردند. بعد هم با ماشین هایی آمدند و همه آن‌ها را روی هم ریختند و برخی هایشان را در یخچال ها پرس کردند و وقتی می خواستند از هم جدا کنند پوست انسانی به انسان دیگر می چسبید. اینها اهانت است . لگدمال کردن ارزش های اسلامی است.

صدیقی با انتقاد از عملکرد سازمان های بین‌المللی و اجلاس های اسلامی گفت:‌ تاکنون که از سمت سازمان ها و اجلاس های بین‌المللی جهانی واسلامی حمایتی برای احقاق حقوق حجاج در حادثه منا صورت نگرفته است. ما از آن‌ها توقعی هم نداریم چرا که آن‌ها از اول برای ضعیف کشی ایجاد شدند. اما ما از مسئولین خود انتظار داریم برای اتفاقی که افتاده است بدون تعارف و جدی عمل کنند. هر جا که زور دارید باید حقتان را از این جانی ها بگیرید اگر زوری نداشته باشید لگدمالتان می‌کنند.

وی با تسلیت به محضر امام زمان (عج) و مقام معظم رهبری تصریح کرد: من به خانواده های داغدار و دلشکسته این کشته شدگان عزیز تسلیت می گویم . غم بزرگی را تحمل می‌کنند. این درد بسیار جانکاه است که آشنایان را برای دادن ولیمه دعوت کنند، ولی به جایش با خبر فوت آن‌ها مواجه شوند. حاجی های شما سعادتمند بودند که در خانه خدا به شهادت رسیدند. در روایات آمده است که اگر کسی در خانه خدا فوت کند خداوند گناهانش را می بخشد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مسأله برجام با همه نقاط منفی و مثبتی که دارد در کمیسیون مربوط به این موضوع با متانت بررسی شد. همه اعضا با متانت حرف هایشان را زدند. آنچه که بد بود اتفاق پس از بررسی برجام بود که در شان مجلس شورای اسلامی نبوده است. من به نمایندگان مردم می گویم که چرا برای سرنوشت یک ملت عجله می کنید و نمی خواهید تامل به خرج دهید. از مجلس می خواهیم که نشان دهد با مردم روراست است . خانه ملت باید با پایبندی به مسائل شرعی به مسائل بپردازد.

صدیقی با اشاره به حمله آمریکا به بیمارستان قندوز گفت:‌ آمریکا باز هم به بیمارستانی حمله کرده و آن را بمباران کرده است . آن‌ها مریض کشی می‌کنند،‌عروسی را عزا می‌کنند و بعد می گویند اشتباه کرده‌اند آیا اینها طرفدار حقوق بشر هستند آیا آن‌ها منطق دارند. مسأله ائتلاف ایران ،‌سوریه ،‌عراق و روسیه بسیار مبارک است. در همین چند روز آغاز این ائتلاف مظاهر خشونت غربی که در لباس اسلام ظاهر می شوند عصبانی شدند . صدای اوباما، اروپا و ترکیه هم درآمده است . اینجا است که مشخص می‌شود چه کسانی حامی تروریست هستند. حالا که عصبانی شدید عصبانی بمانید و از عصبانیت بمیرید.

وی همچنین گفت:‌ کسی می تواند پرچم توحید را در دست داشته باشد که دنباله دار اسلام باشد. حکومت ما داعیه دار هدایت است. کار پیغمبر (ص) باید ادامه دهد و دغدغه دین حجاب، عفت، پاکی، رفع فساد، ازدواج جوان ها و … را داشته باشد.یکی از ویژگی های مهم حکومت اسلامی این است که اهل سازش نباشد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: آمریکا ذاتا با ما مخالف است . با جهاد،‌ شهادت طلبی و آزادی خواهی ما مخالف است. به حزب الله لبنان که سالم ترین گروه در تاریخ است و با یک رهبر متدین خار چشم آن‌ها است می گویند تروریست. آمریکا مدافع کسانی است که به یمن حمله می‌کنند و در مسأله سوریه هیچ وجه مشترکی ندارد. ما دولت قانونی سوریه را که مردم به آن رای دادند به رسمیت می شناسیم ولی آن‌ها مخالفان آن دولت هستند.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری گفت:‌اگر کسی بگوید که سازش با آمریکا به نفع ماست اشتباه است رهبری به آن‌ها پاسخ داده که مذاکره با آمریکا هیچ نفعی برایمان ندارد و زیان های بیشماری برایمان به دنبال دارد.

صدیقی در پایان خاطر نشان کرد: چهار وزیر محترم به رئیس جمهور نامه نوشتند و نسبت به وضعیت رکود کشور هشدار دادند. طلعیه مبارکی است و امیدواریم به آن توجه خاصی شود. این مسأله جز اموری است که مشکلات خیلی عظیمی را برای کشور می تواند به بار بیاورد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه های عبادی خود با دعوت همه مسلمانان به تقوا گفت: تقوا در حکمت است و راه نجات است . خداوند به کسانی که تقوا را پیشه می‌کنند وعده نصرت داده است و در روایات آمده است که اگردرهای زمین و آسمان به روی انسان ها بسته باشد خداوند آن را بر روی آدم های باتقوا باز می‌کند.

وی ادامه داد: تربیت و تعلیم باید در کنار هم باشند. خداوند متعال فرموده است تعلیم بدون تربیت مفید نیست و تربیت بدون تعلیم امکان پذیر نیست. هر قدمی که بر می داریم باید مسیر و مقصدش را بشناسیم. خدای متعال از طریق سمع و بصر انسان را هدایت می‌کند تا انسان به مرور دیندار

۷۵ درصد پیچ و مهره کشور از چین و تایوان وارد می‌شود

پیچ و مهره

۷۵ درصد پیچ و مهره کشور از چین و تایوان وارد می‌شود

نورالدین مهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت تولید پیچ و مهره درکشور، گفت: وضعیت تولید پیچ و مهره در ایران بسیار متفاوت با سایر کشور‌های فعال در این صنعت است. بنا به گفته تولیدکنندگان، این صنعت توان رقابت با کشور‌های چین و تایوان را ندارد چراکه قیمت تمام شده تولید داخل بالا‌تر از تولیدات این دو کشور است. :
مهره جسمی حلقه‌ای شکل، گرد یا چند ضلعی است که داخل سوراخش رزوه شده است. مهره‌ها یراقی کمکی برای پیچ‌ها هستند تا به واسطه آنها پیچ‌ها سفت تر در مسیر پیچش خود بسته شوند.مهره و پیچ اصطلاحاً با حالت مادگی و نری درون هم چفت می‌گردند. رزوه و شیار مهره‌ها با رزوه و شیار پیچ‌ها باید دارای تناسب خاص برای چرخش صحیح پیچ درون مهره باشد.مهره‌ها معمولاً از جنس فولاد، آهن یا دیگر فلزات هستند اما برای پیچ‌های پلاستیکی مهره‌های پلاستیکی هم ساخته شده است .

وی ادامه داد: هم اکنون بالغ بر ۶ هزار نوع پیچ و مهره در جهان تولید می‌شود که این خود نشان دهنده درجه اهمیت این صنعت است. تولیدکنندگان ایرانی تا به امروز توانسته‌اند ۲۵ درصد بازار کشور را در اختیار خود بگیرند اما ۷۵ درصد دیگر به دو کشور چنین و تایوان تعلق دارد.

این فعال صنفی تصریح کرد: تمامی پیچ و مهره‌های تولید شده در داخل در صنعت خودرو به کار گرفته می‌شود چراکه براساس ابلاغیه دولت صنایع خودرو سازی موظف به استفاده از تولید داخل هستند البته باید اعلام کرد که در غیر این صورت به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده مشتریان تمایل زیادی به خرید پیچ و مهره ایرانی ندارند.کیمیاصنعت

بنا به گفته وی صنعت پیچ و مهره یکصد سال پیش به ایران وارد شده و عمر فعالیت صنفی این صنعت نزدیک به ۷۰ سال است.

منبع : ایلنا

انواع مهره

انواع مهره,شش گوش شامل مهره شش گوش آهنی , شش گوش فولادی,

مهره شش گوش خشکه, شش گوش گرید 8.8-, مهره شش گوش گرید 10.9,

مهره شش کوش گرید 2H, شش گوش گرید 2HM, شش گوش گرید 4-

مهره شش گوش استاندارد A194 , مهره شش گوش استاندارد A304,

مهره شش گوش استاندارد A316-شش گوش استاندارد din 934-

مهره شش گوش استاندارد A490-شش گوش استاندارد din 6915-

مهره شش گوش کلاس 8-شش گوش کلاس 10-مهره شش گوش باریک

-شش گوش بلند-مهره شش گوش میلیمتر-شش گوش اینچی-

مهره شش گوش ریزآلمان- مهره شش گوش دنده ژاپنی-شش گوش دنده میلیمتر

-مهره شش گوش واشر دار-شش گوش استیل-مهره شش گوش جوشی

-pmks.irمهره شش گوش چاک دار-شش گوش کاسه نمدی-مهره شش گوش HV
استیل شامل مهره شش گوش استیل-سر بسته استیل-مهره کاسه نمدی استیل-

واشر دار استیل-مهره شرکت نفتی استیل-مهره خروسکی استیل-

ریزآلمان استیل-مهره جوشی استیل
مهره چاکدار شامل استاندارد din 979-مهره چاکدار تاجدار
مهره جوشی شامل استاندارد din 928-مهره جوشی استاندارد.

مهره چیست؟

مهره چیست؟ مهره جسمی حلقه‌ای شکل، گرد یا چندضلعی است که داخل سوراخش رزوه شده است.

مهره‌ها یراقی کمکی برای پیچ‌ها هستند تا به واسطه آنها پیچ‌ها سفت تر در مسیر پیچش خود بسته شوند.

مهره و پیچ اصطلاحاً با حالت مادگی و نری درون هم چفت می‌گردند.

رزوه و شیار مهره‌ها با رزوه و شیار پیچ‌ها باید دارای تناسب خاص برای چرخش صحیح پیچ درون مهره باشد.

مهره‌ها معمولاً از جنس فولاد، آهن یا دیگر فلزات هستند اما برای پیچ‌های پلاستیکی

مهره‌های پلاستیکی هم ساخته شده است.

تولیدو فروش پیچ و مهره , انواع پیچ شش گوش ,پیچ فولادی.خرید پیچ و مهره ,

اطلاعات پیچ و مهره , پیچ ومهره پیچ استوانه , پیچ خودکار, پیچ آهنی, پیچ خشگه,

، پیچ الن,، پیچ اآلن سر تخت,، پیچ اآلن مغزی,، پیچ سرمته, پیچ چشمی, پیچ استیل,

پیچ تک خار , پیچ متریpmks.ir , پیچ متری دنده کبریتی , پیچ تی , پیچ جوشی ,

پیچ چهار گوش , پیچ دنده درشت , پیچ دنده ریز , پیچ گالوانیزه , پیچ گالوانیزه گرم , پیچ میلیمتر.
مهره اهنی ، مهره خشگه ، مهره باریک ، مهره شش گوش ، مهره چهار گوش ،

مهره خاردار ، مهره داربستی ، مهره فلنچی ، مهره گالوانیزه ، مهره گالوانیزه گرم ،

مهره ، مهره دنده کبریتی ، مهره کاسه نمدی ، مهره واشر دار. مهره کوپلر مهره اتصال

مهره کلاس 8 مهره کلاس . 10  pmks.ir تولیدو فروش پیچ و مهره

, انواع پیچ شش گوش ,پیچ فولادی.خرید پیچ و مهره , اطلاعات پیچ و مهره ,

پیچ ومهره پیچ استوانه , پیچ خودکار, پیچ آهنی, پیچ خشگه,، پیچ الن,

پیچ اآلن سر تخت,، پیچ اآلن مغزی,، پیچ سرمته, پیچ چشمی, پیچ استیل,

پیچ تک خار , پیچ متری , پیچ متری دنده کبریتی , پیچ تی , .پیچ ومهره کیمیاصنعت

.پیچ جوشی , پیچ چهار گوش , پیچ دنده درشت , پیچ دنده ریز , پیچ گالوانیزه , پیچ گالوانیزه گرم , پیچ میلیمتر

انواع پیچ

انواع پیچ

در میان یراق آلات ، یکی از کاربردی ترینها و شاید مهم ترین آیتم پیچ می باشد.

پیچ رابط و اتصال اصلی در انواع سازه های صنعتی و ساختمانی می باشد.

به جهت کاربرد گسترده ، این آیتم در شکلها و سایزهای بسیار گوناگونی تولید و عرضه می شود.

 

از همین رو و با الهام از شکل هر مدل پیچ ، نامهای مختلفی به آنها اطلاق می شود.

پیچ دوسو ، پیچ چهارسو ، پیچ شش گوش ، پیچ آلن و … . دو معادل انگلیسی برای این محصول داریم.

دو عبارت Bolt و Screw .

 

پیچی که بر روی آن مهره بسته می شود را بولت Bolt می نامند.

و هرگاه پیچی درون سوراخی بسته شود Screw خوانده می شود.

البته که از آچار و پیچ گوشتی برای باز و بسته کردن انواع پیچها استفاده می کنیم.

 

شش گوش شامل پیچ فولادی گرید 8.8 -فولادی گرید 10.9-خشکه 8.8-

خشکه 10.9-پیچ فولادی HV-فولادی استاندارد A490-فولادی din 6914-فولادی din 931-

فولادی din 933-استیل-شش گوش 8.8-شش گوش 10.9-پیچ شش گوش HV 10-

شش گوش استیل-آچاری فولادی-آچاری خشکه-آهنی-55377092شش گوش آهنی-

پیچ آجاری آهنی-گرید 5.6-استیل استاندارد A 304-فولادی استاندارد A 325-استاندارد A470
استاد بولت شامل استاد بولت گرید B7-استاد بولت گرید B7M-استاد بولت گرید 8.8-

استاد بولت گرید 10.9-استاد بولت گرید B6-استاد بولت گرید B5-استاد بولت گرید B8-

استاد بولت گرید L7M-استاد بولت استاندارد A193-استاد بولت din2510
آلن شامل پیچ آلن din 912-آلن din 913-آلن din 916-آلن گرید 8.8-آلن گرید 10.9

-آلن گرید 12.9-آلن سر ستاره ای-آلن چهارگوش-پیچ آلن شش گوش-آلن استاندارد ASTM A837
پیچ سرمته ای شامل سرمته ای سرتخت-سرمته ای سر گرد-سرمته ای آچاری

-سر مته ای واشر دار-شیروانی-پیچ سرمته ای استاندارد Din 7504-سرمته ای استاندارد din 231
انکربولت که نام دیگر آن یولت صفحه ستون است
یو بولت (پیچ U) که شامل پیچ یو استاندارد din 3570-یو بولت آهنی-یو بولت استیل-

Uبولت A304-یو بولت A316-یو بولت گالوانیزه سرد-یو بولت سفید-یو بولت آبکاری شده02155377093
رول بولت شمامل رول بولت استاندارد NMG115-رول بولت NMG116- رول بولت NMG 121
پیچ متری شامل متری آهنی-متری فولادی-متری خشکه-متری گرید 8.8-متری گرید 10.9-

متری آبکاری شده-پیچ متری گالوانیزه-متری سفید-متری گالوانیزه سرد
استیل شامل پیچ آچاری استیل استاندارد A304-09121896961استیل استاندارد A316-

شش گوش استیل-استیل نیم دنده-استیل تمام دنده-آچاری استیل-آلن سرخزینه استیل-

آلن مغزی استیل-آلن گل قارچی استیل-متری استیل-استوانه استیل-پیچ سرتخت استیل

-سرتخت چهارسو-سر تخت دو سو استیل-خودکار استیل-پیچ حودکار سراستوانه استیل-

خودکار سر تخت استیل-شیروانی استیل-تلگرافی استیل-متری اینچی استیل-

پیچ متری میلیمتر استیل . تولیدو فروش پیچ و مهره , انواع پیچ شش گوش ,

پیچ فولادی.خرید پیچ و مهره , اطلاعات پیچ و مهره , پیچ استوانه ,

پیچ خودکار, پیچ آهنی, پیچ خشگه,، پیچ الن,، پیچ اآلن سر تخت,، پیچ اآلن مغزی,

پیچ سرمته, پیچ چشمی, پیچ استیل, پیچ تک خار , پیچ متری ,

پیچ متری دنده کبریتی , پیچ تی , پیچ جوشی , پیچ چهار گوش ,

پیچ دنده درشت , پیچ دنده ریز , پیچ گالوانیزه , پیچ گالوانیزه گرم , پیچ میلیمتر