مقایسه انواع بافت در طنابهای فولادی

، مقایسه انواع بافت در طنابهای فولادی

طنابهای فولادی معمولاً دارای یکی از چهار نوع بافت مشروح در زیر می باشند:

۱- بافت سیل (Seale): در نوع بافت، در هر رشته طناب تعداد مفتولهای هر ردیف که دور مفتول مرکزی قرار می گیرد مساوی هم است. قطر مفتولهای ردیف بیرونی بیشتر از قطر مفتولهای ردیف درونی است ولی در هر ردیف قطر کلیه مفتولها یکسان می باشد. بعلت ضخیم بودن مفتولهای بیرونی، این نوع طنابها دارای مقاومت سایشی بالایی هستند.

۲- بافت وارینگتون (Warrington): در بافت وارینگتون هر رشته طناب در ردیف بیرونی دارای مفتولهای ضخیم و نازک بصورت یک در میان می باشد. بعلت ترکیب مفتولهای ضخیم و نازک در ردیف بیرونی، طنابهای وارینگتون دارای انعطاف بیشتری نسبت به طنابهای سیل هستند.

۳- بافت فیلر (Filler): در بافت فیلر قطر مفتولها در تمامی ردیف ها مساویست. در فضای خالی بین مفتولها ردیف بیرونی و ردیف درونی مفتولهای نازکی قرار می گیرند که فیلر نامیده می شوند. طنابهای فیلر دارای سطح فلزی بیشتری بوده و از قابلیت انعطاف و مقاومت سایشی بالاتری برخوردار می باشند.

۴- بافت استاندارد (Standard): در این نوع بافت، قطر کلیه مفتولهای تشکیل دهنده هر رشته یکسان است. طنابهای با بافت استاندارد بعلت دارا بودن قابلیت انعطاف بالا دارای کاربردهای بسیار متنوعی در رشته های گوناگون صنعتی هستند.

روغنکاری طناب فولادی

طناب فولادی بمنظور محافظت در برابر زنگ زدگی و کاهش اصطکاک بین مفتول ها و رشته ها در جریان تولید روغنکاری می شد از یک سو مغزی طناب فولادی بعلت اهمیت نقش آن از روغن اشباع می شود و از سوی دیگر کلیه مفتول های تشکیل دهنده یک رشته و کلیه رشته های تشکیل دهنده طناب در طی بافت به روغن مناسب آغشته می گردد. نوع روغنکاری بنابر جنس مفتول، کاربرد طناب و خصوصیات محل مورد استفاده متفاوت خواهد بود، در طول مدت عمر مفید طناب نیز، روغنکاری آن باید در فواصل زمانی منظم ادامه یابد تا با جایگزینی روغن از دست داده در اثر استفاده، حداکثر محافظت در برابر زنگ زدگی و سایش درونی بعمل آید. روغنکاری طناب فولادی بهتر است در محلی صورت گیرد که رشته ها کمی از هم باز می شوند مثل هنگامی که طناب از روی چرخ قرقره عبور می کند یا روی قرقره پیچیده می شود. در این صورت روغن بهتر جذب می شود.

روغنی که برای روغنکاری طناب فولادی مورد استفاده قرار می گیرد باید براحتی در طناب نفوذ کند، قسمتهای داخلی و سطح خارجی آن را بپوشاند، با آب شسته نشود و در برابر زنگ زدگی از طناب محافظت نماید.

مقاومت در برابر خستگی (Fatigue) و فرسایش (Wear)

معمولاً مقاومت در برابر خستگی در نقطه مقابل مقاومت در برابر فرسایش قرار دارد. طنابی که از تعداد زیادی مفتول نازک تشکیل شده باشد بسیار قابل انعطاف است و مقاومت خوبی در برابر خستگی دارد در حالیکه طنابی که از تعداد کمی مفتول های ضخیم تشکیل شده باشد مقاومت بالایی در برابر فرسایش و ساییدگی خواهد داشت.

اندازه گیری قطر طناب فولادی

اندازه گیری قطر واقعی یک طناب فولادی باید در دو نقطه از طناب که حداقل فاصله آنها از هم یک متر باشد، صورت گیرد. در هر یک از این دو نقطه باید بیشتری فاصله بین دو انتهای رشته مقابل هم با کولیس اندازه گیری شود و سپس این اندازه گیری با دو رشته عمود بر این دو تکرار گردد. میانگین چهار اندازه گیری که بدین طریق حاصل می شود قطر واقعی طناب فولادی خواهد بود. این قطر معمولاً با قطر اسمی طناب اندکی تفاوت دارد. بر طبق استانداردهای آمریکا، حد مجاز این تفاوت ها از ۱- درصد تا ۴ درصد برای طناب های میلی متری و از صفر تا ۵ درصد برای طناب های اینچی خواهد بود

مغزی طناب فولادی

مغزی طناب فولادی

مغزی طناب فولادی بخش مرکزی طناب است که رشته ها بدور آن تابیده می شوند. نقش مغزی نگهداری رشته های طناب می باشد. بنابراین باید قطر آن به اندازه کافی بزرگ باشد تا در هنگامیکه طناب زیر بار است مانع تماس بین رشته ها باشد.

مغزی طناب فولادی می تواند الیافی یا فولادی باشد:

مغز فولادی ممکن است خود یک طناب فولادی مستقل باشد که در این صورت به آن مغزی طناب فولادی مستقل (IWRC) می گویند. در مورد طناب های با قطر کمتر از ۱۰ میلی متر مغزی فولادی معمولاً یک رشته مفتول فولادی (WSC) خواهد بود.

مغزی الیافی (FC) از الیاف مصنوعی یا الیاف طبیعی تشکیل می شود. اگرچه هنوز استفاده از کنف طبیعی در ساخت طناب فولادی متداول است، الیاف مصنوعی نظیر پلی پروپیلین بطور روز افزون بعنوان مغزی طناب فولادی مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم بذکر است که از مغزی فولادی موقعی استفاده می شود که نیروی کشش و استحکام طناب بیشتر از عوامل دیگر مورد نظر باشد. در حالیکه در مورد مغزی الیافی قابلیت انعطاف طناب نسبت به نیروی کشش آن اهمیت بیشتری دارد.

انواع تاب طنابهای فولادی

طنابهای فولادی از نظر نوع تاب به دو نوع معمولی و لنگ بشرح ذیل تقسیم می شود:

۱- طنابهای با تاب معمولی: هنگامیکه جهت تاب مفتول ها در یک رشته مخالف جهت تاب رشته ها باشد. این نوع طناب میل کمی به از هم باز شدن یا گره خوردن داشته و در برابر فشار، لهیدگی و تغییر شکل مقاومت بیشتری دارد. در عوض مقاومت آن در برابر سایش و قابلیت انعطاف طناب کمتر از طنابهای با تاب لنگ می باشد.

۲- طنابهای با تاب لنگ: در نوع تاب که بنام John Lang انگلیسی ثبت شده، جهت تاب مفتول در یک رشته با جهت تاب رشته ها در طناب یکی می باشد. مقاومت طنابهای با تاب لنگ در برابر سایش بیشتر از طنابهای با تاب معمولی می باشد اما باید هنگام کار با آنها مراقب بود تا طناب گره نخورد و یا از هم باز نشود. چون این نوع طناب میل زیادی به از هم باز شدن دارد، از آن در مواردی با استفاده می شود که هر دو سر طناب مهار شده باشد.

بطور کلی کارکردن با طنابهای با تاب معمولی آسانتر است و کاربرد متداول تری دارد اما در مواردی مثل آسانسورهای باری و مسافری که مقاومت بیشتر در برابر سایش مورد نظر است تاب لنگ ترجیح داده می شود.

طنابهای راست گرد و چپ گرد

اصطلاح راست گرد یا چپ گرد مربوط به جهت تابیدن رشته ها در طناب می باشد. طنابهای راست گرد متداول ترین نوع طنابها هستند

مشخصات فنی و نحوه انتخاب سیم بکسل ها

مشخصات فنی  ونحوه انتخاب سیم بکسل ها

طناب فولادی (

عنوان طناب فولادی (سیم بکسل ) هم در مورد طنابهای فولادی قدرتمندی بکار می رود که در معادن مورد استفاده است و هم در مورد طنابهای فولادی ظریفی که در ترمز دوچرخه ها مصرف می شود. این عنوان هم در مورد طنابهای ثابتی که پل های معلق را با نیروی فوق العاده نگهداری می کند و هم درباره طنابهای مورد استفاده در آسانسور و جرثقیل ها که همیشه در حال حرکت هستند بکار می رود. بنابراین طنابهای فولادی می توانند انوع مختلف و کاربردهای گوناگون داشته باشند.

منظور از طناب فولادی بطول کلی مجموعه ای از مفتول های فولادی است که بدنه واحدی را تشکیل می دهند. طناب فولادی شامل یک بخش مرکزی بنام مغزی است که چند رشته (استرند) بدور آن بصورت مارپیچ تابیده میشود. هر رشته از چند مفتول که بطور مارپیچ دور یک مفتول مرکزی قرار میگیرد، تشکیل می شود.

طناب فولادی از نظر جنس مفتول:

بطور کلی طنابهای فولادی از یکی از سه نوع ماده اولیه زیر ساخته می شوند:

۱- مفتول فولادی بدون روکش یا غیر گالوانیزه: این نوع مفتول معمولاً برای طناب هایی مورد استفاده قرار می گیرد که عامل فرسایش در تعیین طول عمر مفید طناب نقش مهمتری داشته و طناب کمتر در معرض عوامل ایجاد کننده زنگ زدگی قرار دارد.

هنگام مقایسه اثرات فرسایش و از هم گسیختگی با اثرات زنگ زدگی، باید بخاطر داشت که حتی یک طناب فولادی با مفتول بدون روکش را هم می توان تا اندازه ای با روغن کاری کافی، مناسب و در فواصل زمانی منظم در مقابل زنگ زدگی محافظت نمود.

۲- مفتول فولادی گالوانیزه: این نوع مفتول که دارای روکش یکنواخت روی می باشد در برابر زنگ زدگی بر اثر آب دریا، هوا، رطوبت و سایر عوامل مشابه مقاوم است، بنابراین طنابهای فولادی گالوانیزه در صنایع کشتیرانی، شیلات، مرغداریها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

۳- مفتول فولادی استینلس استیل: طنابهایی که از این نوع مفتول ساخته می شوند علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی در مقابل حرارت نیز تا ۱۰۵۰

مغزی طناب فولادی

مغزی طناب فولادی بخش مرکزی طناب است که رشته ها بدور آن تابیده می شوند. نقش مغزی نگهداری رشته های طناب می باشد. بنابراین باید قطر آن به اندازه کافی بزرگ باشد تا در هنگامیکه طناب زیر بار است مانع تماس بین رشته ها باشد.

مغزی طناب فولادی می تواند الیافی یا فولادی باشد:

مغز فولادی ممکن است خود یک طناب فولادی مستقل باشد که در این صورت به آن مغزی طناب فولادی مستقل (IWRC) می گویند. در مورد طناب های با قطر کمتر از ۱۰ میلی متر مغزی فولادی معمولاً یک رشته مفتول فولادی (WSC) خواهد بود.

مغزی الیافی (FC) از الیاف مصنوعی یا الیاف طبیعی تشکیل می شود. اگرچه هنوز استفاده از کنف طبیعی در ساخت طناب فولادی متداول است، الیاف مصنوعی نظیر پلی پروپیلین بطور روز افزون بعنوان مغزی طناب فولادی مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم بذکر است که از مغزی فولادی موقعی استفاده می شود که نیروی کشش و استحکام طناب بیشتر از عوامل دیگر مورد نظر باشد. در حالیکه در مورد مغزی الیافی قابلیت انعطاف طناب نسبت به نیروی کشش آن اهمیت بیشتری دارد. درجه سانتیگراد مقاوم بوده و در صنایع شیمیایی، غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین مقاومت بالایی در برابر اثرات مخرب آب دریا دارند

سازه های پیچ و مهره

سازه های پیچ و مهره

امروزه استفاده از سازه های پیچ و مهره ای در صنعت به نحو چشمگیری افزایش یافته به طوری که این سازه ها در گذشته فقط شامل سوله های صنعتی و مجتمعهای پتروشیمی و سازه های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز می شد . هم اکنون کاربرد این سازه ها در ساختمانهای مسکونی ، اداری و تجاری که در شهرها نیز ساخته می شود با رشد چشمگیری روبرو بوده است . از مهمترین دلایل استفاده از سازه های پیچ و مهره ای در کشور های صنعتی عدم نیاز به جوشکاری زمان نصب سازه و در موقعیتهای سخت همچنین سرعت بیشتر اجرا در محل نصب نسبت به سازه های جوشی میباشد . همچنین اسکلتهایی که در محوطه پروژه های ساختمانی تولید می شوند بخاطر محدودیت در تامین برق مکفی و بکار گیری دستگاه های جوش مدرن ( با نرخ نفوذ بالا و استاندارد ) ، عدم وجود ابزار صنعتی سنگین ، تیم های مجرب ، رنگ آمیزی و زنگ زدایی صحیح و … نه تنها فاقد کیفیت هستند بلکه کاملاً دست و پاگیر و دارای پروسه ای زمان بر هستند که بلاشک منجر به ایجاد ترافیک در معا بر و تزاحم همسایگان می شود .۲۰۱۵۱۱۲۹_۱۶۴۳۳۲
روش سنتی ساخت اسکلت در محل از لحاظ اتصال و برپایی نیز علاوه بر موارد ذکر شده هزینه بالایی از بابت جرثقیل دارد . با توجه به زلزله خیز بودن کشور ما و حوادث ناگواری که در سالهای گذشته خصوصاً در بم صورت گرفت رویکرد و نگرشی جدید به تولید صنعتی و استاندارد اسکلتهای ساختمانی پدید آمده است ، زیرا این نوع ساختمانها با طراحی خاص و اجرا بصورت صنعتی و مدرن ، مقاومت قابل ملاحظه ای در مقایسه با اسکلتهای سنتی دارند . نکته دیگر ، اقتصادی و پایین تر بودن هزینه تولید و نصب نسبت به روش سنتی معمول به صورت کلی است که در مواقع کمبود عرضه و افزایش قیمت تیرآهن درصدی قابل توجه میگردد . با توجه به گستره طراحی در تیر ورقها و سازه های پیش ساخته ، محاسبات فضا سازی و بارگذاری نیز با آزادی عمل بالایی صورت می گیرد

تراش پیچها اصولاً دو روش درنظر گرفته شده که عبارتند

.
تراش پیچها اصولاً دو روش درنظر گرفته شده که عبارتند از:

۱- پیچ تراشی با دور معکوس

۲- پیچ تراشی بکمک ساعت پیچ بری

تراشیدن پیچ های داخلی (مهره ها)

پیچ های داخلی که همان مهره ها می باشند از نظر دندانه بستگی بنوع دندانه پیچ خارجی داردکه شرح انواع آنها قبلاً داده شده است اکنون میپردازیم بشرح تراشیدن پیچ های داخلی

برای اینکه مهره ای جهت پیچ مشخصی بسازیم لازم است که ابتدا آن را باندازه معینی با مته سوراخ نموده و یا با تراش آنرا داخلی تراشی نمائیم برای این منظور بایستی قطر مته یا اندازه داخلی مهره را محاسبه نموده سپس به همان اندازه با مته سوراخ و یا داخل تراشی نمائیم اصولا برای اینکه مهره ساخته شده روی پیچ بخوبی حرکت نماید باید میان قطر داخلی پیچ و قطر داخلی مهره فضای آزادی بنام لقی Clearance پیش بینی شود یعنی مهره را بامته ای که قطرش از قطر داخلی پیچ بزرگتر است سوراخ نمائیم درنتیجه مهره میتواندآزادانه بدون لقی روی پیچ حرکت کند و همچنین این عمل از شکستن قلاویز ضمن قلاویزکاری جلوگیری خواهند نمود.

مقدارفضای آزاد یعنی اضافه اندازه قطر داخلی سوراخ مهره از قطر داخلی پیچ بستگی به جنس مهره دارد و این مقدار برای فلزات معمولی مانند فولاد کم کربن و بسیاری ازآلیاژهای مس در حدود گودی دنده یعنی انتخاب میشود ولی برای فلزات سخت این مقدار فضای آزاد از هر طرف برابر درنظر گرفته شده است اگر قطر داخلی مهره را باtنشان دهیم میتوان اندازه قطر مته را از رابطه زیر بدست آورد.پیچ و مهره,تعریف ,پیچ :,پیچ ومهره, کیمیاصنعت :02155377092 09121896961
استوانه ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است. طراحی شیار پیچ ها برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود.برای شناخت پیچ ها و تعریف پیچ ها به 4 مشخصه نیازمندیم : الف ) قطر پیچ ب) طول پیچ ج ) نوع کله پیچ د ) نوع دنده و گام پیچ فاصله قله دو نخ رزوه کنار همرده ی مقاومتی پیچ:رده ی مقاومتی در پیچ ها بر اساس استاندارد DIN با سه عدد ۸٫۸، ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹ تعریف شده است .شایع ترین کاربرد پیچ برای نگه داری اشیا و قطعات به یکدیگر می باشند. پیچ و مهره pmks.irبخش استوانه ای از قسمت انتها تا نوک پیچ را پای پیچ گویند که ممکن است کل یا بخشی از آن رزوه شده باشد. به فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ گفته می شود.پیچ های قدرت که گاهی محرک های خطی یا پیچ های انتقال نیز نامیده می شوند، برای تبدیل حرکت دورانی مهره یا پیچ به حرکت خطی نسبتا آهسته در امتداد محور پیچ به کار می روند. هدف بسیاری از آن ها اخذ مزیت مکانیکی بیشتر است، مانند جک ها و پرس ها و هدف برخی حصول به جا به جایی دقیق حرکت محوری است.جنس پیچ ها.پیچ و مهره پیچ و مهره,تعریف ,پیچ :,پیچ ومهره, کیمیاصنعت :02155377092 09121896961
استوانه ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است. طراحی شیار پیچ ها برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود.برای شناخت پیچ ها و تعریف پیچ ها به 4 مشخصه نیازمندیم : الف ) قطر پیچ ب) طول پیچ ج ) نوع کله پیچ د ) نوع دنده و گام پیچ فاصله قله دو نخ رزوه کنار همرده ی مقاومتی پیچ:رده ی مقاومتی در پیچ ها بر اساس استاندارد DIN با سه عدد ۸٫۸، ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹ تعریف شده است .شایع ترین کاربرد پیچ برای نگه داری اشیا و قطعات به یکدیگر می باشند. پیچ و مهره pmks.irبخش استوانه ای از قسمت انتها تا نوک پیچ را پای پیچ گویند که ممکن است کل یا بخشی از آن رزوه شده باشد. به فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ گفته می شود.پیچ های قدرت که گاهی محرک های خطی یا پیچ های انتقال نیز نامیده می شوند، برای تبدیل حرکت دورانی مهره یا پیچ به حرکت خطی نسبتا آهسته در امتداد محور پیچ به کار می روند. هدف بسیاری از آن ها اخذ مزیت مکانیکی بیشتر است، مانند جک ها و پرس ها و هدف برخی حصول به جا به جایی دقیق حرکت محوری است.جنس پیچ ها.پیچ و مهره pmks.irpmks.ir

شرح اجزاء مختلف پیچ و طریقه تراشیدن آنها:

شرح اجزاء مختلف پیچ و طریقه تراشیدن آنها:pmks.ir

قبل ازاینکه به تراش پیچ ها اقدام نمائیم لازم است که اجزاء مختلف آنرا بشناسیم برای این منظور بطور خلاصه بشرح هر یک بصورت زیر می پردازیم.55377092

۱- قطر خارجی Mujor D – بزرگنرین قطر پیچ و یا مهره را قطر خارجی آن گویند که عبارت است از اندازه سر دندانه تا سر دندانه مقابل که آنرا با حرف OD نمایش می دهند.pmks.ir

۲- ارتفاع یا گودی دندانه Depth of T – ارتفاع دندانه عبارت است ازفاصله قائم میان سر دندانه تا ته دندانه پیچ که آنرا با علامت h مشخص می نمایند.pmks.ir55377093

۳- قطر داخلی Minor D که کوچکترین قطر پیچ و یا مهره را قطر داخلی گویند که اندازه آن عبارت است از فاصله ته دندانه تا ته دندانه مقابل آن یا به عبارت دیگر برابر است با تفاضل قطر بزرگ دو برابر ارتفاع دندانه که با حرف I نشان میدهند.pmks.ir

۴- تعداد دندانه Nimber of T. – pmks.ir55377092تعداد دندانه عبارت استاز تعداد دندانه در یک اینچ روی محیط در طول پیچ که برای تعیین آن خط کش یا کلیس را روی پیچ قرار داده و سپس دندانه های بین یک اینچ را میشماریم که معمولاًآنرا با حرف N نمایش میدهیم. علاوه بر آن میتوان با طرق مختلف دیگری آنرا اندازه گیری نمود که عبارت از استفاده از شابلن به این ترتیب که شابلن مورد نظر را رویدندانه ها قرار داده و در صورتیکه نوری از بین دندانه ها مشاهده نشد تعداد دندانه هائیکه روی شابلن نوشته شده است همان تعداد دندانه پیچ خواهد بود.

۵- گام یا تقسیم دندانه Pitch – فاصله نوک یک دنده تا دنده مجاور و یا فاصله یک نقطه از ته دنده تا نقطه مشابه از ته دنده دیگر را گام یا تقسیم دنده گویند که با علامت P مشخص میکنند.

۶- تارک یا پهنای سر دنده Crest – سر دندانه پیچ های یکنواخت ملی دارای سطح باریکی است که طرفین یک دندانه را بهم متصل میسازد با f علامت گذاری شده است.

۷- پهنای ته دندانه root – کف شیتر بین دو دندانه محور که طرفین آنها را بهم متصل میسازدپهنای ته دندانه گویند که با علامت C یا R نمایش میدهند.

۸- قطر متوسط (قطر میانه) پیچ Pitch D. – قطر میانه عبارت است از استوانه فرضی که دنده های پیچ را درمحلی قطع میکند که در آن قسمت هر دندانه مساوی پهنای شیار مجاور آنست و یا بعبارت دیگر عبارت است از تفاضل قطر بزرگ و ارتفاع دنده که با علامت DP و یا E نمایش داده میشود.

۹- گام محوری پیچ Lead – گام محوری پیچ عبارت است از فاصله ای که پیچ در داخل مهره یامهره روی پیچ در یک دور گردش این گام درست شبیه گام دندانه می باشد. گامهای محوریمتعددی را نشان میدهد. قسمت بالا یک نوع پیچ یک راهه که دارای یک گام میباشد معرفی مینماید

انواع پیچ ها از نظر كار برد

انواع پیچ ها از نظر كار برد

پیچ ها در صنعت به دوصورت مورد استفاده قرار میگیرند.

الف: پیچ های محكم كننده : این پیچ ها به منظور وصلكردن دو یاچند قطعه

مختلف به یكدیگر به كار می روند كه معمو لا فرم دندانه ی آنمثلثی (v) می باشد.

ب: پیچ انتقال حركت : این پیچ ها شامل انو اع پیچهاوحلزون هایی است

كه جهت انتقال حركت یا تبدیل حركت دورانی به حركت مستقیم الخط ویاتغیر سرعت

به كار می رود. فرم مقطع پیچ های انتقال حركت اغلب ذوزنقه ای یا مربعهای می باشد

. وازموارد استفاده ی آ نها هدایت سوپرت ماشین و .
انواع‌ پیچ ها ازنظر کاربرد
سیستم های پیچ :کیمیاصنعت

پیچ ها را در دو سیستم استاندارد كرده اند :

1- سیستم DIN= فرم صنعتی المان

2- سیستم ISO= سازمان استاندارد بین المللی

روش واستاندارد DIN تا سال 1960 متداول بود وهماكنون سیستم ISO

جایگزین ان شده است . درسیستم DIN به دلیل اینكه سر دندانه هاتیز می باشد

و باعث خراب شدن سریع پیچ ها میشود یكی از عیب های این سیستم می باشد.

جهت گردش دندانه های پیچ :

اگر جهت حركت دندانه پیچ ها به طرف راست باشدپیچ راست گرد گفته می شود.

برای شناخت ان كافی است به ان عمود نگاه كنیم درصنعتموارد استفاده پیچ های راست

گرد بیشتر از چپ گرد است . پیچ های چپ گرد برایاتصال لوله هایی كه برای گاز های

قابل اشتعال مورد استفاده قرار می گیرد .کیمیاصنعت

اتصالات بیچ شده به صورت اینکه چگونه بار اعمالی را انتقال می دهند دسته بندی می شوند .

اگر بار به صورت موازی با محور پیچ ها وارد شود . اتصال با نام اتصال کششی شناخته می شود .

هنگامی که بار وارده بر اتصال به صورت عمود بر محور پیچ ها باشد اتصال به نام اتصال برشی نامیده می شود.

دراتصال برشی پیچ ها می توانند به صورت بین برشی بارها ی اعمالی را انتقال دهند

یااینکه پیچ های سفت شده تا یک اتصال اصطکاکی را به وجود آورند.

حالت مرکب نیز می تواند وجود داشته باشد . که درآن بار به صورت حالت مرکبی

از دو حالت انتقال پیدا کند. از لغزش در اتصالات اصطکاکی توسط نیروی فشاری

بین اجزا جلوگیری می شود که این نیروی فشاری با کشش پیچ حاصل می شود .

این نیروی اصطکاکی که باعث نگهداری اتصال می شود به چند عامل مهم بستگی دارد

که در این میان نیروی پیچ بارپیچ و مقاومت لغزشی سطوح اعضای اتصال دو عامل مهمتر می باشند .

اتصال برشی به طور معمول در سازه های هوافضایی ،‌ساختمانی ، خطوط راه آهن و پل ها یافت می شوند.

شرح انواع مختلف پیچ ها:کیمیاصنعت

در بیشتر واحدهای صنعتی از پیچ ها برای سوار کردن و اتصال قطعات روی یکدیگر و نیز تنظیم

دستگاههای صنعتی و یا جهت انتقال حرکت استفاده می شود. در کمتر دستگاهی است

که از پیچها استفاده نمیشود به همین دلیل است که اهمیت آنها در صنعت بسیار زیاد می باشد.

مواردی که از پیچها استفاده می شود عبارتند از:

ماشینهای ابزار، انواع گیره ها، وسائط نقلیه، ابزرار و ادوات جنگی ، کشتی ها، هواپیماها،

ساختمانهای فلزی، میز و صندلی، ماشینهای چاپ و ریسندگی و بافندگی ، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، لوازم خانگی و …

نوع جنس پیچ و مهره ها:کیمیاصنعت

در بیشتر مواقع نوع جنس پیچ و مهره بر حسب اعداد و حروف معتبر بین المللی

بر روی گل پیچ حک می شود و برای پی بردن

به نوع آلیاژ پیچ و مهره کافیست معنی اعداد و حروف درج شده بر روی آن را بدانید .
انواع رزوه‌های پیچ :
1) مجموعه رزوه درشت
2)مجموعه رزوه ریز
3) مجموعه رزوه فوق‌العاده ریز
4) مجموعه هشت رزوه‌ای
5) مجموعه دوازده رزوه‌ای
6)مجموعه شانزده رزوه‌ای
7) رزوه امریكایی
8) رزوه دندانه ارّه‌ای
9) رزوه چهارگوش
10) رزوه پیچ حلزونی 29 درجه.
پیچ های غیر خودکار یا ساده :

این نوع پیچ ها برای ثابت شدن نیاز به مهره دارند یاقطعه ای که مانند مهره باش

د و بتواند کار مهره را انجام دهد. معروفترین پیچ از این نوع را میتوان انواع پیچ های

شش گوش ذکر کرد همچنین پیچ هایی دیگر مثل پیچ اتاقی، پیچ جوشی،

پیچ استوانه، پیچ آلن و … را میشود نام برد .

پیچ های عادی برای اتصال دادن قطعات در جایی که اتصال غیر دائمی موردنیاز باشد به کار می روند .
پیچ های خودکار :
پیچ های مخروطی معمولاً دارای دندانه های درشت می باشند وبرای اتصال قطعات

نرم مانند چوب و پلاستیک بکار می روند.

پیچ های خودکار نوعی از پیچ هستند که برای ثابت شدن درقطعه مورد اتصال نیازی به مهره ندارند

و درون کار فرو میروند و نوک آنها معمولامانند میخ تیز هست و حتی می توانند قطعه

کار شده را سوراخ کنند مثل پیچ های سرمته ای،پیچ چوب ،…

سرپیچ ها از نظر ظاهری نیز با هم متفاوت می باشند. برخی پیچ ها دوسو،

برخی چهارسو، برخی آلن خور، برخی آچارخور، برخی پنج پر و… می باشند .

پیچ های ساختمانی

انواع پیچ، مهره، واشرهای فولادی با قابلیت کشش بالا دراستانداردهای

Din6916/HV- Din6914/HV – Din6915/HV درگرید 10/9 جهت پیچ ها و گرید10

برای مهره، مورد استفاده در ساختارهای فولادی، ساخت پل، انواع داربست

و چوب بست چهارچورب های ساختمانی و بپج های مختلف مطابق استاندارد و گریدها :

ASTMA325/A325M

ASTMA490/A490M

پیچ های ساختمانی

پیچ و مهره و واشرهای مخصوص صنایع خودروسازی که شامل
انواع پیچ های خودکار و خاص می باشد.
پیچ های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی

ASTM A193 – A194 – L7 – B7 – B7M – L7M – 2H – A4_80( 316) – A2_70 (304)

مطابق استانداردها و گریدهای مختلف.پیچ و مهره,تعریف ,پیچ :,

پیچ ومهره, کیمیاصنعت :02155377092 09121896961
استوانه ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است.

طراحی شیار پیچ ها برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است،

شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود.

برای شناخت پیچ ها و تعریف پیچ ها به 4 مشخصه نیازمندیم : الف ) قطر پیچ ب) طول پیچ ج )

نوع کله پیچ د ) نوع دنده و گام پیچ فاصله قله دو نخ رزوه کنار هم

رده ی مقاومتی پیچ:رده ی مقاومتی در پیچ ها بر اساس استاندارد DIN با سه

عدد ۸٫۸، ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹ تعریف شده است .شایع ترین کاربرد پیچ برای نگه داری

اشیا و قطعات به یکدیگر می باشند. پیچ و مهره pmks.irبخش استوانه ای از

قسمت انتها تا نوک پیچ را پای پیچ گویند که ممکن است کل یا بخشی از آن رزوه شده باشد.

به فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ گفته می شود.پیچ های قدرت که گاهی

محرک های خطی یا پیچ های انتقال نیز نامیده می شوند، برای تبدیل حرکت

دورانی مهره یا پیچ به حرکت خطی نسبتا آهسته در امتداد محور پیچ به کار می روند.

هدف بسیاری از آن ها اخذ مزیت مکانیکی بیشتر است، مانند جک ها و پرس ها

و هدف برخی حصول به جا به جایی دقیق حرکت محوری است.جنس پیچ ها.پیچ و مهره pmks.ir

تعریف و تولید پیچ

تعریف و تولید پیچ

پیچ در واقع سطح شیبداری است که یک محور یا یک استوانه را دور می زند.
یکی از روش هـای عمده اتصالات و خصوصاً اتــصالات مکانیکی استفــاده از پیچ و مهـــره است.
پیچ معمولا در اتصالاتی استفاده می شود که نیاز به باز و بسته شدن داشته باشد

و یا دارای لرزه هایی است که باید بعد از مدتی دوباره تنظیم یا محکم شود.

برخلاف چسب یا جوش که یک اتصال دائمی هستند.
واژه (Bolt)

واژه (Bolt) واژه ای عام است که درمورد همه اتصال دهنده های رزوه دار

نظیر پیچ های دو سر رزوه بدون گل یا تمام رزوه ( Stud Bolt) و نیز

پیچ های خودکار ( Machine Screws ) اطلاق می گردد.

مباحث گوناگونی در ارتباط با پیچ و مهرهه ها وجود دارد.

نظیر مواد و آلیاژ های مصرفی ، ابعاد دلخواه ،آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی و فیزیکی ،

طراحی و هندسه ، تعاریف تخصصی ، روش تولید ، طبقه بندی پیچ ها ، بازرسی و کنترل کیفیت

، کاربردها ، پوشش و رنگ ، انواع پیچ و مهره ، نشانه گذاری ، عیوب احتمالی

، طریقه استفاده و اعمال گشتاور، استانداردهای مرتبط ، خوردگی،

انواع شکست، عملیات حرارتی، نمونه برداری و مستند سازی وجود دارد.

دراستـــاندارد ISO 1891 تعـاریف و واژه های مربوط به پیچ و مهره ها ذکر شده است.

فرآیند تولید پیچ در واقع یك عملیات پرس كاری است

كه طی آن مفتول كه ماده اولیه تولید پیچ است طی چند ضربه شكل نهایی را به خود می‌گیرد.

55378039این عملیات پرس كاری می‌تواند سرد یا گرم انجام شود

كه معمولاً برای تولیداتی تا قطر 24میلی از پرس كاری سرد و

برای بالاتر از آن پرس كاری گرم استفاده می‌شود.
عملیات فرم دهی مفتول توسط قالبهای پیچ ومهره کیمیاصنعت

55377093مخصوص این كار انجام می‌شود. معمولاً بخشی

از مفتول كه درنهایت ساقه پیچ خواهد شد. توسط قالبهای ثابت

یا ماتریس‌ها شكل داده می‌شود و آن بخش از مفتول كه كله پیچ خواهد شد

توسط قالبهای متحرك یا پانچ و یا سینه شكل نهایی را به خود می‌گیرد.
برای اینكه مفتول مورد مصرف از نظر مشخصات مكانیكی نهایی یعنی پس از تبدیل شدن

به پیچ و همچنین قابلیت فرم‌پذیری و كار سرد در حین تولید را داشته باشد

باید دارای آنالیز مواد معین و مشخصات مكانیكی خاصی باشد.
درباره ما

لذا باستحضار می رسانیم ” پیچ ومهره کیمیاصنعت” با استفاده از

متخصصین و مهندسین این صنعت و داشتن کادری مجرب و آزموده و متعهد،

آمادگی تولید و تامین انواع استاد بولت، پیچ، مهره، واشر آلات ، انکر بولت

، یو بولت، آی بولت، مهارکش، پیچ، پرچ، اتصالات، بست و قطعات ساختنی

و کلیه اقلام قید و بستی مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان،

راهسازی، مخابرات و … را مطابـــق استانداردهای جهانی دارد.

 

این شرکت توانایی تولید از سایز (1/2 تا 4) اینچ و نیز از (12 تا 100) میلیمتر را دارد.

جنس پیچ ها میتواند از فلز،, چوب، پلاستیک باشد

جنس پیچ ها میتواند از فلز،, چوب، پلاستیک باشد.جنس پیچ ها     پیچ ومهره کیمیاصنعت   تلفن تماس :02155377092           همراه :09121896961
جنس پیچ ها میتواند از فلز،, چوب،,پلاستیک باشد., پر مصرف ترین مواد در تولید این نوع اتصالات فولاد میباشد و نوع آن فولادهای کم کربن و کربن متوسط میباشد. ولی استفاده کردن از فولادهای با ,کربن بالا، ,فولاد زنگ نزن,(استنلس استیل )(صنایع دریایی ,-صنایع غذایی ,-مکانهای مرطوب, )، آلومینیوم (ظروف تفلون)،, مس،, برنج ,نیز معمول میباشد.
یکی از مهمترین نکاتی که در تولید این گونه اتصالات مانند پیچ ومهره و پرچ باید توجه داشت نوع و جنس مواد اولیه میباشد. جنس و نوع مواد اولیه نه تنها در کیفیت این نوع اتصالات تاثیر دارد در قیمت تمام شده آنها نیز تاثیر زیادی دارد. نوع مفتول فولادی که در تولید پیچ و پرچ و مهره ها استفاده میشود باید قابلیت و فرم پذیری سرد را داشته باشدpmks.ir

درباره ما55377092

بر آن شدیم با گسترش فعالیت خود بتوانیم گامی هر چند کوچک در جهت خودکفایی کشورمان ایران برداریم.

لذا باستحضار می رسانیم ” پیچ ومهره کیمیاصنعت” 55377092با استفاده از متخصصین و مهندسین این صنعت و داشتن کادری مجرب و آزموده و متعهد، آمادگی تولید و تامین انواع استاد بولت، پیچ، مهره، واشر آلات ، انکر بولت، یو بولت، آی بولت، مهارکش، پیچ، پرچ، اتصالات، بست و قطعات ساختنی و کلیه اقلام قید و بستی مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان، راهسازی، مخابرات و … را مطابـــق استانداردهای جهانی دارد

کیمیاصنعت پیچ تولید کننده و وارد کننده پیچ

پیچ شش گوش شامل پیچ فولادی گرید 8.8 -پیچ فولادی گرید 10.9-پیچ خشکه 8.8-پیچ خشکه 10.9-پیچ فولادی HV-پیچ فولادی استاندارد A490-پیچ فولادی din 6914-پیچ فولادی din 931-پیچ فولادی din 933-پیچ استیل-پیچ شش گوش 8.8-پیچ شش گوش 10.9-پیچ شش گوش HV 10-پیچ شش گوش استیل-پیچ آچاری فولادی-پیچ آچاری خشکه-پیچ آهنی-پیچ شش گوش آهنی-پیچ آجاری آهنی-پیچ گرید 5.6-پیچ استیل استاندارد A 304-پیچ فولادی استاندارد A 325-پیچ استاندارد A470

استاد بولت شامل استاد بولت گرید B7-استاد بولت گرید B7M-استاد بولت گرید 8.8-استاد بولت گرید 10.9-استاد بولت گرید B6-استاد بولت گرید B5-استاد بولت گرید B8-استاد بولت گرید L7M-استاد بولت استاندارد A193-استاد بولت din2510

پیچ آلن شامل پیچ آلن din 912-پیچ آلن din 913-پیچ آلن din 916-پیچ آلن گرید 8.8-پیچ آلن گرید 10.9-پیچ آلن گرید 12.9-پیچ آلن سر ستاره ای-پیچ آلن چهارگوش-پیچ آلن شش گوش-پیچ آلن استاندارد ASTM A837

پیچ سرمته ای شامل پیچ سرمته ای سرتخت-پیچ سرمته ای سر گرد-پیچ سرمته ای آچاری-پیچ سر مته ای واشر دار-پیچ شیروانی-پیچ سرمته ای استاندارد Din 7504-پیچ سرمته ای استاندارد din 231

انکربولت که نام دیگر آن یولت صفحه ستون است

یو بولت (پیچ U) که شامل پیچ یو استاندارد din 3570-یو بولت آهنی-یو بولت استیل-Uبولت A304-یو بولت A316-یو بولت گالوانیزه سرد-یو بولت سفید-یو بولت آبکاری شده

رول بولت شامل رول بولت استاندارد NMG115-رول بولت NMG116- رول بولت NMG 121

پیچ متری شامل پیچ متری آهنی-پیچ متری فولادی-پیچ متری خشکه-پیچ متری گرید 8.8-پیچ متری گرید 10.9-پیچ متری آبکاری شده-پیچ متری گالوانیزه-پیچ متری سفید-پیچ متری گالوانیزه سرد

پیچ استیل شامل پیچ آچاری استیل استاندارد A304-پیچ استیل استاندارد A316-پیچ شش گوش استیل-پیچ استیل نیم دنده-پیچ استیل تمام دنده-پیچ آچاری استیل-آلن سرخزینه استیل-آلن مغزی استیل-آلن گل قارچی استیل-پیچ متری استیل-پیچ استوانه استیل-پیچ سرتخت استیل-پیچ سرتخت چهارسو-پیچ سر تخت دو سو استیل-پیچ خودکار استیل-پیچ حودکار سراستوانه استیل-پیچ خودکار سر تخت استیل-پیچ شیروانی استیل-پیچ تلگرافی استیل-پیچ متری اینچی استیل-پیچ متری میلیمتر استیل
پیچ »

پیچ شش گوش
استاد بولت
پیچ آلن
بولت صفحه ستون(انکر بولت)
پیچ سرخزینه
یو بولت(پیچ U شکل)
پیچ تی T
رول بولت
پیچ اتاقی
پیچ استوانه
پیچ خودکار
پیچ آلن مغزی
پیچ استیل
پیچ متری
پیچ سرمته ای
ع نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان، راهسازی، مخابرات و … را مطابـــق استانداردهای جهانی دارد

pmks.ir

تاریخچه پیچ و مهره در ايران

تاریخچه پیچ و مهره در ايرانمهره بلند DIN 6334

استفاده از بستها در معماری ایرانیان باستان ,کاربرد داشته است .شواهد حاکی از آن است که در برخی از سازه های دوران هخامنشی ,از بستهای فلزی که شباهت بسیاری به پیچهای Uشکل داشته اند برای استحکام بیشتر قطعات سنگی به یکدیگراستفاده میکردند .Uاین بست ،مفتولی بود به شکل ,که هر دو طرف انتهایی آن کروی شکل بوده است که در دیوار های پیش ساخته بزرگ یک تکه سنگی کار گذاشته می شدند و برای جلوگیری از خوردگی ونیز چسبندگی بین بست و سنگ درون سوراخها را با سرب پر می کردند.در قرن اخیر با ورود صنایع مختلف به ايران پیچ و مهره ها نیز به ایران وارد شدند ولي ظاهرا از سال1320 رسميت پيدا كرده است . از جمله بنيانگذاران صنف پيچ و مهره در ايران مي توان از ابوالفتاح اعتصامي نام برد که نزديك به 70 سال پيش در اين صنعت فعاليت داشته و خدمات بسيار شاياني هم از خود به جاي گذاشه است . اولين بار در سال 1333 دستگاه هاي توليد پيچ و مهره توسط شخصي به نام آقاي ارجمند وارد ايران شد. در آن زمان پيچ و مهره به صورت پرسي و پرچ توليد مي شد و با اين كيفيتي كه الان در بازار موجود است وجود نداشت .پیچ اتاقی DIN 605

گرچه مقاله پیش رو پیچ ارشمیدس را به عنوان اختراع احتمالی اولیه پیچ می شناسد،

اما برخی بر این باورند که این اختراع بیشتر رزوه نام دارد که از

حدود 400 سال پیش از میلاد رواج داشته است .

اما در واقع خود پیچ از حدود 150 سال پیش رواج داشته است

و فردریک ایی گرویز معتقد است که پیچ و مهره به عنوان اتصالات

به قرن پانزدهم باز می گردد . که این ادعا بر اساس اسناد کشف شده قرن پانزدهم می باشد .

البته او بیان می دارد گرچه پیچ رزوه شده در آن قرن استفاده می شده است

. پیچ های بدون رزوه به عهد رومیان باز می گردد که به عنوان لولا برای

باز و بسته کردن درهای فلزی نرده ای استفاده می شده است

و به عنوان پیچ گوه ای ( میله ای با یک سوراخ روی ان که گوه وارد آن می شده است

تا پیچ تکان نخورد . ) اما برخی نیز افلاطون خالق علم مکانیک را ابداع کننده نخستین پیچ میدانند .

بهر حال می توان اختراع پیچ را به دو دسته تقسیم کرد :

• اختراع رزوه که برای بالا کشیدن آب و یا آب گیری و روغن کشی استفاده می شده است .

• اختراع اتصالات (پیچ و مهره)

اولی 400 سال قبل از میلاد و دومی 400 سال اخیر .09godkwc2O

از قرن پانزدهم به بعد پیچها در ساخت ساعت و تسلیحات گسترش پیدا کرده اند

پیچ ومهره کیمیاصنعت :تلفنهای تماس  :   3-2 5537709 _