انواع پیچ و واشر

پیچ شش گوش

پیچ شش گوشReviewed by پیچ شش گوش on Sep 24Rating: 5.0پيچ و مهره کیمیاصنعتپیچ شش گوش

پیچ شش گوش
پیچ شش گوش و پیچ 6 گوش و پیچ و مهره و پیچ

براساس استانداردهای پیچ و مهره:
Din: 931 / 933 / 960 / 961 / 962 / 6914 / 6921…

گرید:

5.6 / 8.8 / 10.9 / A2 70 (304) / A4 80 (316)

موارد مصرف:صنایع نفت و گاز وپتروشیمی ،صنعت ساختمان، پل سازی ،سوله ،سازه ،اسکلت فلزی و…

یکی از پر کاربرد ترین پیچها ، پیچ سر شش گوش است.پیچ های شش گوش بیشتر کاربرد صنعتی و ساختمانی دارند.پیچ شش گوش در اسکلت فلزی،سازه فلزی و سوله کاربرد دارد اغلب آسمان خراشها و سازه های غولپیکر با کمک پیچ شش گوش سر به فلک کشیده اند.

کارخانه اتصالات نوین هم اکنون ، تولید پیچ فولادی از سایز M24 تا M48 را با روش فورج گرم و سایز M24 به پایین را با روش فورج سرد در گرید های 8.8 و 10.9 را در دستور تولید انبوه دارد . آزمایشگاه اتصالات نوین مستقر در کارخانه وظیفه کنترل کیفیت پیچ ها بر اساس استانداردهای روز دنیا را بعهده دارد . که آزمون کششی ، سختی ، تعیین گرید از آن جمله می باشند . پیچ های گرید 10.9 نسبت به پیچ گرید 8.8 از سختی بالاتری برخوردار هستتند و پیچ های سر شش گوش HV سختی 10.9 را دارند . اما نسبت به پیچ های فولاد 10.9 معمولی سر بزرگتری دارند . مواد اولیه بکار گرفته شده در گرید 8.8 ، CK45 می باشد و برای پیچ سر شش گوش 10.9 از متریال MO40 استفاده می شود MO40 همان متریالی است که برای ساخت استاد بولت ها از آن استفاده می کنند . اما برای گرید 12.9 از VCN استفاده می شود که متاسفانه مواد اولیه آن در کشور ما به سختی یافت می شود .

اغلب پیچ های فولادی پوشش فسفات سیاه دارند که در مقاله پوشش فلزات توضیحات کامل داده شده است

از طرفی پیچ های سرشش گوش با گرید 5.6 جهت سازه های سبک تر و همچنین برای اتصال قطعات فلزی و غیر فلزی که فشار زیادی زا تحمل نمیکنند نیز کاربرد دارند

پیچ های شش گوش استیل نیز که هم مقاومت سختی بالا و هم مقاومت خوردگی بالا دارند برای محیط های پر فشار و با رطویت بالا مصارف گوناگون دارند

برای پیچ های فولادی و آهنی از انواع پوشش ها نظیر آبکاری گالوانیزه سرد،گالوانیزه گرم ،داکرومات و … استفاده میشود که در این میان برای پیچ های گرید 10.9 نباید از گالوانیزه گرم استفاده کرد چرا که باعث ایجاد ترک های هیدروژنی در سطح پیچ میگردد
پیچ شش گوش
پیچ شش گوش و انواع پیچ و مهره و پیچ و مهره

پیچ شش گوش
پیچ و مهره کیمیاصنعت تولید کننده انواع پیچ شش گوش آهن، خشکه و استیل و پیچ شش گوش با پوشش گالوانیزه گرم و داکرومات می باشد.
پیچ های شش گوش یا هگزاگون پرکاربرد ترین نوع پیچ در صنایع و ساخت و تولید میباشند. این پیچ ها در سایز های متنوعی از سر و قطر ساخته میشوند. در انتخاب پیچ های شش گوش متغیر های بسیار زیادی دخیل هستند که از جمله جنس پیچ ، گرید و یا کلاس پیچ ، سایز سر پیچ ، قطر داخلی پیچ و از همه مهمتر کارکرد و منطقه ای که پیچ قرار است در آن مورد استفاده قرار گیرد.

پیچهای شش گوش و یا هگزاگون در بازار معمولا بصورت خشکه یعنی سطح اکسیده روغن اندود ، گاهی بصورت استنلس استیل ، گاهی با پوشش گالوانیزه گرم و گاهی با پوشش زینک عرضه میکنند. انتخاب میان جنسهای مختلف پیچ شش گوش معمولا با در نظر گرفتن شرایط محیطی رطوبت و دما صورت میگیرد. برای استفاده از این پیچ در موارد رطوبت بالا پیچ شش گوش گالوانیزه گرم ، استنلس استیل و حتی پوشش زینک مناسب است زیرا این پیچ ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی و رطوبت دارند. از این میان پیچ شش گوش با پوشش گالوانیزه گرم مقاومت بسیار بالایی نسبت به دیگر موارد دارد. در مناطق گرم و خشک استفاده از پیچ شش گوش خشکه که قیمت مناسبتری نسبت به موارد دیگر دارد مناسب به نظر میرسد. در هر حال از آنجا که پیچ های شش گوش در صنعت معمولا برای تحمل بارهای نسبتا بالایی بکار گرفته میشوند انتخاب پیچ مناسب با کارکرد مورد نظر شما عامل اصلی در امنیت و کارایی پیچ محسوب میشود.

کلاس و گرید پیچ شش گوش
پیچ های شش گوش یا پیچ هگزاگون معمولا دارای کلاس 8.8 ، 10.9 و 12.9 در سیستم متریک و گرید 2 ، گرید 5 و گرید 8 در سیستم آمریکایی هستند. تعبیری که از کلاس و یا گرید در پیچ شش گوش میشود بدین صورت است که هر چه این کمیت ها بالاتر روند سختی و استحکام پیچ بالاتر میرود اما به همان اندازه انعطاف پایین و خشکی بالا میرود.
پیچ شش گوش معمولا با در نظر گرفتن استاندارد DIN آلمان تولید شده و استاندارد DIN 912 , 933 را دارد.

پیچ شش گوش خشکه
پیچ شش گوش خشکه مقاومت زیادی در برابر عوامل خورنده مثل رطوبت ندارد و مناسب برای استفاده در مناطق گرم و خشک است .
این پیچ با کلاس 8.8 ، 10.9 و 12.9 موجود است و سایز های مختلف آن از قطر پیچ 8-10-12-14-16-18-20-22-24-26 و با طول 20-100 میلیمتر موجود است

پیچ شش گوش تمام رزوه استنلس استیل
پیچ شش گوش استنلس استیل نسبت به پیچ خشکه مقاومت بالاتری نسبت به عوامل خورنده دارد و قیمت بالاتری نیز دارد. در استاندارد ایزو و یا Din 933 و Din 931 و در سایز های مختلف M6-M36 قابل عرضه است. پیچ شش گوش استیل در صنایع مختلف کاربرد دارد و دارای استاندارد های متریک کلاس 4.6, 4.8, 5.6, 5.8,6.8, 8.8, 10.9 و 12.9 و در سیستم آمریکایی با گرید 2, 5, 8 عرضم میشود

پیچ شش گوش گالوانیزه
پیچ شش گوش گالوانیزه دارای مقاومت خوردگی بالا در برابر عوامل محیطی و رطوبت هستند و گزینه بسیار مناسب برای صنایع دریایی استفاده دارد . در نظر داشته باشید تنها مهره گالوانیزه روی پیچ گالوانیزه بسته میشود. پیچ شش گوش گالوانیزه از سایز 6-36 میلیمتر و در کلاس و گرید مختلف موجود میباشد

پیچ شش گوش با روکش زینک
پیچ شش گوش با روکش زینک مقاومت متوسطی در برابر عوامل خوردگی دارد و از نظر ظاهری براق است . بسته به نوع پروسس میتواند به رنگ نقره ای مایل به آبی و گاهی زرد رنگ باشد. این پیچ ها در سایز مختلف و بصورت تمام رزوه و یا نیمه رزوه موجود هستند

پیچ سر شش گوش کلاس 10.9
عرضه انواع پیچ سر شش گوش کلاس 10.9 خشکه ، گالوانیزه سایز های مختلف 16-27 میلی متر.

پیچ های سر شش گوش کلاس 10.9 نسبت به 8.8 ترد تر بود و سختی بیشتری دارند.

پیچ سر شش گوش کلاس 12.9
انواع پیچ سر شش گوش کلاس 12.9 برای مصارف سوله سازی و ساختمان خشکه و گالوانیزه سایز 14-32 میلیمتر

پیچ سر شش گوش گرید 2
عرضه انواع پیچ شش گوش گرید 2 سیستم آمریکایی دین 931 گالوانیزه و خشکه
بولت صفحه ستون
بولت صفحه ستون و بولت و پیچ و مهره و پروژه ساختمانی

در پروژه های ساختمانی، انکر بولت ( رول بولت ) ها به منظور نصب صفحه ( Plate ) های فلزی با ابعاد و ضخامت های مختلف به سطحوح ( Base Material ) از جنس بتن سخت شده، سنگ، آجر و … مورد استفاده قرار می گیرند.
این صفحه ها امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی به منظور اجرای انواع نماهای خشک و کامپوزیت، اجرای ساپورت های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، نصب تجهیزات و ماشین آلات و … را فراهم می کند. اما آن چه در این میان اهمیت دارد، انتخاب انکر بولت مناسب با توجه به نوع عملکرد، سایز، ظرفیت باربری و محدودیت های نصب می باشد.
پیچ آلن
پیچ آلن و استاندارد پیچ و مهره و پیچ و مهره و ایلیا پیچ

بر اساس استانداردهای پیچ و مهره

ASTM A837، ASTM A873M، ASTM A574، ASTM A574M، ASTM A879، ASTM A879M

مطابق با:

ANSI B18.3.1M ، ANSI B18.3

DIN: 912 / 913 / 916

گرید:

8.8-10.9-12.9

پیچ های آلن به آچار مخصوص آلن نیاز دارند که نوع آچار آلن آنها هم متفاوت است . آلن سر ستاره ای – آلن چها رگوش – شش گوش و غیره . اگر نیاز باشد پیچی در جایی بسته شود و فقط با آچار مخصوص خود بتوان آنرا باز کرد قطعا برخی از پیچ های آلن گزینه خوبی خواهند بود . بیشترین کاربرد پیچ های آلن صنعتی جهت ماشین آلات و شیر آلات می باشند .
استادبولت و قیمت پیچ و استاد بولت و قیمت پیچ و مهره

سایز: 1/4″to 10″

6mm to 250mm

متریال:

stainless steel ,carbon steel alloy steel

گرید:

B7-B5-B6-B7M-B8-B8C-B8M-B8T-B16-L7-L7M

بر اساس استانداردهای:

Din: 2510 / 835 / 940 / 949 / 2510 / 938 / 976 / 939

مشخصات فنی

استادبولت در واقع یک میله فلزی رزوه شده است. البته آنچه در بازار پیچ و مهره بنام استادبولت رواج دارد، نوع سخت کاری شده میلگرد (مواد اولیه MO40 یا CK45) است. رزوه ها بر اساس میلیمتر یا اینچی بر روی میلگرد شکل میگیرد و عملیات سخت کاری گرید آنرا ( 8.8 / 10.9 / B7 / B8 /…) مشخص میکند. سپس میلگرد رزوه شده در طول دلخواه برش داده میشود. ممکن است استادبولت از نوع استنلس استیل نیز باشد. پرکاربرد ترین صنایع برای استادبولت ها صنایع نفت و گازو پتروشیمی است. البته در صنایع دیگری نظیر پل سازی و ساخت مخازن پر فشار ، شیر آلات نیز بکار گرفته میشوند.میلگردهای آهنی تمام رزوه را بیشتر بنام پیچ متری میشناسند ، هرچند از این اصطلاح برای متری 8.8 و 10.9 و متری B7 هم استفاده میشود. کاربرد پیچ متری بیشتر در صنعت ساختمان است.
شایان ذکر است متریال رایج جهت تولید پیچ و مهره و واشرهای شرکت نفتی MO40 می باشد . هم اکنون شرکت کیمیاصنعت با استفاده از فن آوری روز دنیا قابلیت تولید انواع استاد بولتها را با بهترین مواد اولیه داراست . برای استاد بولت از آبکاری های داکرومات و کادمیوم و تفلون رنگی استفاده می شود . باید در نظر داشت آبکاری گالوانیزه گرم مذابی جهت استادبولت ها بر اساس آیین نامه ASTMمناسب نمی باشد چرا که ممکن است باعث ایجاد ترک های هیدروژنی در سطح پیچ گردد .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *