تامین کننده و فروش پیچ و مهره

نگاهی به گذر پیچ و مهره در کشور ایران

دیرینگی پیچ و مهره در کشور ایران شامل یک قرن می شود، لکن شناختن و رسمی بودن آن در سال1320 به بعد تحقق پیدا کرد.
پیچ و مهره
از پیچ و مهره در ساخت و ساز در زمان ایرانیان باستان بسیار استفاده می شد و بسیاری از نمونه ها و آثاری که از زمان هخامنشی به جای مانده نشاندهنده استفاده از بستهای فلزی همچنین پیچ و مهره ها بودند که برای اتصال سنگ ها به یکدیگر استفاده می شدند. برای اینکه از پوسیدگی و خورده شدن پیچ و مهره در آن زمان جلوگیری شود درون سوراخ های سنگ را مملو از سرب می کردند.
جناب ابوالفاتح از مهمترین موسسین در پیشه پیچ و مهره در ایران بود که این موضوع مربوط به چندین سال، حدودا 70 سال قبل می شود که در این زمینه و پیشه در پیچ و مهره مشغول به کار بوده است.
نخستین دستگاهی که پیچ و مهره را تولید می کرد در ایران توسط جناب ارجمند به ایران آورده شده که پیچ و مهره در آن دوران به طور پرچ و پرچی ساخته می شد ولب به این چنین کیفیت مطلوبی مانند بازار کنونی، را نداشت. در آن دوران تمام حرفه های پیچ و مهره و ابزار و یراق آلات همگی در یک دسته فعالیت داشتند که چندین سال بعد اتحادیه ابزار ایجاد شد که پیچ و مهره جز ایت اتحادیه قرار گرفت .
قالب های رزوه زنی باید به حد کافی سخت باشند تا بتوانند در مقابل نیروهایی که باعث ایجاد رزوه می شوند، مقاومت کافی داشته باشند. از دیگر خصوصیات این قالب ها، مقاومت به سایش و چقرمگی کافی برای تنظیم نیروهای وارده می باشد. تنش حاصله در حین کار، این قالب ها را خسته می کنند و در نتیجه رزوه های آن ترک خورده و می شکنند، ولی در صورتی که ماشین به خوبی تنظیم شود و سرعت و مقدار قطعات نیز به درستی انتخاب شوند ماکزیمم کارایی را دارند. سطح کار باید عاری از هرگونه اکسید و پوسته باشند زیرا این عوامل مستقیما روی عمر قالب اثر می گذارند.
با توجه به نکات ذکر شده مناسب ترین فولادها برای این امر M2، D2 و A2 می باشند که دارای کربن و کروم زیاد هستند. نوع D2 از انواع دیگر رایج تر می باشد. بعضی از سازندگان این نوع قالب ها ترجیح می دهند تا از فولاد نوع M2 با 0.75 درصد کربن ( 0.05 درصد کمتر از معمول ) استفاده کنند. زیرا این اصلاح در مقدار فولاد باعث بالا رفتن چقرمگی قالب با حفظ سختی می شود. قبل از سخت کردن باید این قالب ها را تاباند تا کاربیدهای موجود به طور یکنواخت توزیع شوند که در نتیجه، در حین عملیات حرارتی، دقت ابعادی و ترکیبی آن حفظ شود. عمر قالب های از جنس A2 ، 10 درصد کمتر از M2 و D2 است.
عواملی که روی عمر قالب های رزوه زنی تاثیر می گذارند عبارتند از سختی کار، گام پیچ، اندازه و دقت کار، دقت در تنظیم اولیه دستگاه، تمیز نبودن سطح کار، سرعت رزوه زنی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *