عوامل مؤثر در طراحی انکر‌بولت

عوامل مؤثر در طراحی انکر‌بولتReviewed by پیچ ومهره کیمیاصنعت on Aug 20Rating: 4.0عوامل مؤثر در طراحی انکر‌بولتانکر بولت فروشی, ️تولیدانکر بولت ,فروش ️انکر بولت, انواع ️انکر بولت ,انکربولت چیست, Anchor ,رول بولت, انكر بولت هاي J، U، L, انكر بولت ساده

عوامل مؤثر در طراحی انکر‌بولت

در بسیاری از موارد با توجه به شرایط و اهمیت و حساسیت نصب، انتخاب انکر مناسب می‌بایست با طراحی و بر اساس برخی مبانی و تئوری‌های مربوط به آن انجام گیرد. برخی عوامل مؤثر در طراحی انکر شامل موارد زیر است.

راستای بار
نوع بار
بار وارد بر سازه
بار وارد به انکر بولت (‌رول بولت‌)
فاصله انکر‌ها از یکدیگر و فاصله از لبه ماده پایه
عمق کاشت
میلگردهای مسلح کننده بتن
بتن ترک دار

راستای بار

کلیه بار‌های وارده با هر نوع و ماهیت، به دو نوع بار قابل تبدیل هستند.

کششی (‌Tensile Load , N‌)

برشی (‌Shear Load , V‌)

به همین دلیل انواع انکر با ظرفیت باربری کششی و برشی شناخته می‌شوند و برای طراحی انکر میزان این بار‌ها باید مشخص باشند.
نوع بار

در طراحی استاتیکی یا دینامیکی بودن بار باید تعیین شود.
بار وارد بر سازه

تمامی بار‌هایی که به سازه (‌نه انکر بولت‌) وارد می‌شوند، می‌بایست در طراحی انکر لحاظ شوند. این بار‌ها می‌توانند شامل وزن اعضای سازه و تجهیزاتی که به طور ثابت نصب شده‌اند (‌بار‌های مرده‌)‌ یا بار‌های ناشی از وزش باد، بارش برف، زلزله ‌یا تجهیزات و ماشین آلات در حال کار باشند.
بار وارد به انکر بولت

با توجه به وجود برخی محدودیت‌ها مانند نصب نامناسب انکر‌ها، ممکن است همه آن‌ها به طور مساوی بار‌های وارد شده را تحمل نکنند.‌ برای جلوگیری از ایجاد این مشکل می‌توان فاصله بین انکر و سوراخ بین صفحه فلزی را با روش‌هایی چون استفاده از واشر‌های مخصوص (‌Dynamic Set‌) پر نمود. بدیهی است استفاده و یا عدم استفاده از این روش می‌باید در طراحی مشخص شود.
فاصله انکر‌ها از یکدیگر و فاصله از لبه ماده پایه

تا زمانی که مخروط‌های تنش تشکیل شده توسط هر انکر با یکدیگر تداخلی نداشته باشند یا با لبه ماده پایه فاصله داشته باشند، باربری انکر‌ها کاهشی نخواهد داشت اما در شرایطی که این فواصل کمتر شوند لازم است که ضرایب کاهش دهنده بر باربری انکر ها اعمال شود. بدیهی است این فواصل از یک میزان مشخص نمی‌تواند کمتر شود.
عمق کاشت

تغییر در عمق کاشت می‌تواند باعث تغییر اندازه مخروط تنش شود که در طراحی اثر گذار خواهد بود.
میلگردهای مسلح کننده بتن

وجود میلگردهای مسلح کننده بتن می‌تواند کاهش اثر تداخل مخروط تنش‌ها کمک کند.
بتن ترک دار

هنگامی که بتن به عنوان ماده پایه در اثر اعمال نیرو تحت کشش قرار می‌گیرد، ترک‌های ریزی روی آن ایجاد می‌شود که اغلب با چشم قابل رویت نیستند و اندازه آن‌ها از ۰/۳ میلیمتر تجاوز نمی‌کند. هنگامی که انکر در این نواحی نصب می‌شوند و در زمانی که بار‌های وارده از نوع دینامیکی هستند، وجود این ترک‌ها گیرایی انکر با بتن را به دلیل باز و بسته شدن ترک کاهش می‌دهند و باعث از بین رفتن یکپارچگی مخروط تنش تشکیل شده می‌شود. در نتیجه باربری انکر بین ۳۰ تا ۳۵ درصد می‌شود که روی طراحی انکر اثر گذار خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *