انواع بافت در طنابهای فولادی

انتخاب سيم بكسل جرثقیلها

انتخاب سيم بكسل جرثقیلهاReviewed by پیچ ومهره کیمیا صنعت on Oct 17Rating: 5.0انتخاب سيم بكسل جرثقیلهاانتخاب سيم بكسل جرثقیلها

.

انتخاب سيم بكسل جرثقیلها:

سيم بكسل هنگام كار تحت تاثير خستگي‌هاي كششي ، خمشي ، پيچش ، وهمزمان با آن سايش و فشردگي قرار مي‌گيرد . ضمناً سيم بكسل روي استوانه سيم جمع كن يا قرقره‌هاي متحرك و ثابت دچار سائيدگي مي‌شود.

عوامل اصلي كه جهت انتخاب سيم بكسل بايد مورد توجه قرار گيرند عبارتند از :

1. مقاومت در مقابل سايش

2. مقاومت در مقابل فرسودگي

3. مقاومت در مقابل لهيدگي

4. مقاومت در مقابل پارگي

5. هرچه قطر سيم‌ها كمتر باشد ، انعطاف آن زيادتر و مقاومت فرسودگي آن بيشتر است .

6. هرچه قطر سيم‌ها بيشتر و تعداد كمتر باشد ، مقاومت سايشي زياد و انعطاف آن كم است.

ساير عواملي كه در انتخاب سيم بكسل‌ها مورد توجه است عبارتند از:

1. محاسبه سطح فلزي سيم بكسل‌ها

2. ضريب اطمينان

ضريب اطمينان عبارتست از نسبت نيروي برشي سيم بكسل به بار استاتيك كه سيم بكسل تحت آن بار قرار مي‌گيرد.

تعریف نهایت استقامت سیم بکسل:

نهایت استقامت سیم بکسل یک ذخیره نیروی اضافی دارد که به نام ضریب ذخیره استقامت می باشد، نهایت استقامت فولاد در هر میلیمتر مربع در حدود 130-250 KG می باشد.

علت انتخاب این ضریب عبارت است از :

1. وجود ضربه های ناشی از بار

2. خراب شدن تدریجی بکسل ها ضمن کارکردن

3. اطمینان بیشتر در مقابل سایش و سایر خستگی ها

4. جلوگیری از پارگی در صورت وارد آمدن بار زیاد ( تا 25% بیشتر از بار مجاز)

انتخاب طول سيم بكسل:

سيم بكسل‌هاي بلند كننده بار از دو نظر انتخاب مي‌شوند :

ü نسبت به طول بار، طول سيم بكسل انتخاب مي‌گردد.

ü نسبت به وزن بار طول سيم بكسل از نظر ظرفيت انتخاب مي‌شود.

طول سيم بكسل بلندكننده بار طوري بايد انتخاب گردد كه زاويه دو حلقه يا چهار حلقه سيم در زير شاخه قلاب جراثقال از 90 درجه تجاوز ننمايد . چون وزن بار هنگامي بين دو يا چهار رشته سيم بكسل تقسيم مي‌شود كه زاويه آنها در زير قلاب از 90 درجه كمتر باشد . چنانچه در موقع بستن باري زاويه سيم بكسل از 90 درجه تجاوز نمود بايد از سيم بكسلي استفاده كنيم كه هر كدام از سيم بكسل‌ها به تنهايي قدرت تحمل تمام بار را داشته باشد.

نكات زير هنگام انتخاب سيم بكسل بار بلند كن رعايت گردد :

1. قطر سيم متناسب با تناژ بار باشد.

2. بخاطر رعايت زاويه در داخل قلاب طول سيم متناسب با بار باشد.

3. حلقه‌هاي سيم بكسل كوچك انتخاب نگردد ، بخاطر اينكه حلقه سيم بكسل بار بلند كن بايد كاملاً كف حلقه قلاب قرار گيرد.

خرابي سيم بكسل‌هاي بلند كننده بار:

WireRopex

در هنگام کار وظیفه اپراتور جرثقیل و ریگر این است که از چگونگی وضع سیم بکسل بلند کننده بار و همچنین سیم اصلی قلاب باخبر باشد . اول هر شیفت سیم بکسل باید کنترل و بازرسی گردد، چون سیم تحت شرایط مختلف در هنگام کار معایبی پیدا می کند که اغلب باعث حوادث و سوانح ناگوار و غیر قابل جبران می گردد که با هیچ قیمتی جبران پذیر نخواهد بود ، این خسارت ممکن است مالی و یا جانی باشد و مسئولیت آن به عهده راننده جراثقال و ریگر می باشد.

1. پارگي : در اثر كشش بيش از حد يا سائيدگي ، رشته‌هاي سيم پاره مي‌شود. اگر در طول يك گام سيم پارگي بيش از 10% باشد سيم بكسل ديگر قابل استفاده نيست.بطور مثال سيم بكسل 6* 19+1F.C كه تعداد رشته هاي آن 114 عدد مي‌باشد ، اگر 12 عدد سيم در طول يك گام پاره شده باشد ، سيم بكسل بايد تعويض گردد.

2. سائيدگي‌: در اثر اصطكاك سيم با قرقره‌ها و استوانه سيم جمع كن و ديگر عوامل بوجود مي‌آيد . اگر از 40% قطر سيم بكسل بيشتر باشد سيم بايد تعويض گردد.

3. زنگ زدگي : سيم بكسل اگر در هواي مرطوب كار كند يا با آب تماس داشته باشد دچار زنگ زدگي مي‌گردد. در اين صورت بايد محل زنگ زدگي را تميز نمود و قطر سيم را اندازه گرفت ، در صورتي كه در اثر زنگ زدگي 40% از قطر سيم خورده شده باشد سيم بايد تعويض گردد . ضمناً پارگي هم بايد كنترل گردد.

4. برق زدگي‌: در اثر اتصال با كابل برق يا كابل جوشكاري يا نداشتن ارت جراثقال ، مقاومت سيم از بين مي‌رود كه بايد سيم بكسل تعويض گردد.

5. در مورد لهیدگی ، دفرمه شدن ، چکش خوردگی در موقع تعویض سیم و یا در موقع تعمیرات ، گره داشتن سیم که منجر به باز شدن پیچ سیم می گردد باید توجه داشت اگر بریدگی یا شکستگی داشته باشد دیگر قابل استفاده نیست.

وسایل بارگیری:

وسایل بارگیری که شامل سیم بکسل ها، طناب ها و زنجیرها می گردد ، جهت بارگیری باید دارای خصوصیات زیر باشد :

1. کار مطمئن و سالم

2. سرعت و سهولت بستن بار

3. بازکردن سریع بار

زنجیرهای بارگیری:

در روی جرثقیل ها از زنجیرهای معمولی جوش داده شده یا حلقه ها و قلاب ها برای آویزان کردن و باراندازی بارها استفاد ه میشود . وسایل بارگیری و بار اندازی نوع زنجیری به دو دسته تقسیم می شوند:

1. جوش داده شده: که کلیه حلقه ها را جوش می دهند.

2. حلقه های جوش داده شده را بوسیله رابطه هایی توسط میخ پرچ های قطور به یکدیگر متصل می نمایند.

در صورتیکه بار سبک باشد باید از نوع زنجیری استفاده نمود که سر میخ پرچ ها بدون برآمدگی و قپه باشد.و در صورتیکه برای بارهای سنگین استفاده می شود از نوع دیگر زنجیر باید استفاده نمود . ضریب قدرت زنجیرهای جوش داده شده که به وسایل بارگیری شده در انتهاء متصل می شوند نباید از 5 کمتر باشد و آنهایی که به بار بسته می شوند نباید از 6 کمتر باشد.

حداکثر سائیدگی زنجیر ها 10% ضخامت اولیه می باشد ، زنجیرهخا نباید هیچگونه سائیدگی ، شکستگی و ترک داشته باشند.

برای بارگیری از زنجیر نسبت به سیم بکسل ها کمتر استفاده می شود زیرا نه تنها سنگین تر می باشند بلکه از نظر ایمنی مطمئن نیستند و زود تاب برمی دارند. از وسایل بارگیری زنجیری در مواردی استفاده می شود که بار گرم و حرارت دیده باشد ، معمولاً از دو حلقه زنجیر یا چهار حلقه زنجیر همراه با قلاب جهت بارگیری استفاده می شود که آنهاداخل حلقه زنجیر بزرگتر می باشند و آن حلقه بزرگتر در شاخه قلاب قرار می گیرد.

حلقه كردن دوسر سيم بكسل بار بلند كن :

سيم بكسل‌ها را در كارگاه سيم بكسل بافي با طولهاي مختلف مطابق سفارش به سه طريق به سيم بكسل بار بلند كن تبديل مي‌كنند ( يعني دو سر آنرا به صورت حلقه در مي‌آورند.) :

1. بافتن

2. پرس كردن با بوش

3. كرپي بستن

طریقه بافتن سیم بکسل:

سیم بکسل ها در کارگاه سیم بکسل بافی با طول های مختلف مطابق سفارش کارگاه مصرف کننده قطع شده و سر آنها را بصورت مشبک از هم باز نموده و سپس دم گیره بسته می شود. سرهای مشبک شده پس از بصورت حلقه در آمدن ، سر سیم رشته به رشته توسط سمبه و چکش و گاز انبر در سیم اصلی می بافند. هر رشته از سیم بکسل باید حتماً سه مرتبه بافته شود . طول بافت سیم بکسل باربلند کن نباید از 25-20 برابر قطر سیم بکسل کمتر باشد . طول بافت سیم بکسل با قطر 15 ملیلمتر باید 375-300 میلیمتر باشد و هر 5 میلیمتر اضافه بافت لازم است از 28 به بالا 5 مرتبه هر رشته باید بافته شود.

نتیجه اینکه: سیم بکسل از نقطه گلوی حلقه آن تا آخرین نقطه بافت کمتر از 50 سانتیمتر نباشد . از قطر 27 میلیمتر به بالا 75 سانتیمتر طول بافت لازم است.

طریقه پرس نمودن:

سیم بکسل در کارگاه مربوطه به اندازه سفارش داده شده قطع می شود و سر سیم بکسل داخل بوش متناسب با ظرفیت سیم و مناسب با قطر سیم قرار می گیرد ،

سپس سر سیم را بصورت حلقه در آورده و سر کوتاه سیم را داخل بوش کنار سر اصلی قرار می دهند و آنرا پرس می نمایند. روی پرس باید ظرفیت سیم توسط شماره حک شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *