پیچ و مهره . خودروسازی و پالایشگاهی و صنعتی

پیچ و مهره . خودروسازی و پالایشگاهی و صنعتیReviewed by پيچ و مهره کیمیاصنعت on Apr 18Rating: 5.0پیچ و مهره . خودروسازی و پالایشگاهی و صنعتیپیچ و مهره . خودروسازی و پالایشگاهی و صنعتی

پیچ و مهره . خودروسازی و پالایشگاهی و صنعتی
پیچ و مهره کیمیاصنعت تولید و توزیع ووارد کننده انواع پیچ ومهره جهت مصارف صنعت کشور اعم از : صنایع نفت گاز پتروشیمی نیروگاهی برق ومخابرات راهسازی و اب وفاضلاب تولید انبوه پیچ های سرشش گوش و استد بولت ومتریک در سایز ها وگرید های مختلف :

پیچ و مهره (BOLT & NUT)

اطلاعات تخصصی پیچ و مهره
پیچ و مهره کیمیاصنعت تامين كننده و توليد كننده انواع پیچ و مهره و واشر آلات فلزي با كاربرد در صنایع

مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی می باشد . پیچ و مهره

بررسی و مقایسه استاندارد ها ی پیچ و مهره

استانداردهای پیچ و مهره و واشر به دودسته کلی استاندارد مکانیکی و هندسی تقسیم
می شوند . از نظرعملکرد در اتصال ها نیز دوگونه استاندارد هندسی قابل پیش تنیدگی
(قابل استفاده در اتصال های اصطکاکی) و غیر قابل پیش تنیدگی (معمولی) برای پیچ ،
مهره و واشر وجود دارد ، که در ادامه به توضیح کامل آن می پردازیم .

برای شناخت پیچها و تعریف پیچها به 4 مشخصه نیازمندیم:

1- قطر پیچ 2- طول پیچ 3- نوع کله پیچ 4- نوع دنده و گام پیچ

اهمیت به کار گیری پیچ و مهره منطبق بر ظوابط طراحی و ساخت
یکی ازپراهمیت ترین فاکتور ها در مقاومت اتصال های اصطکاکی نیروی پیش تنیدگی
ایجاد شده توسط پیچ ومهره می باشد،به همین دلیل پیچ ، مهره و واشر از نظر هندسی
و مکانیکی باید توانایی تحمل نیروی پیش تنیدگی را داشته باشند وعلاوه برآن مقاومت
نیروی کششی خارجی اعمالی به اتصال را نیز داشته باشد.آیین نامه ها و استاندارد های
معتبر بین المللی پیچ ها را به دودسته اصلی پیچهای پرمقاومت با قابلیـت پیشتنیدگی
و پیچهای معمولی غیرقابل پیش تنیدگی تقسیم می کند ؛ از اینرو لازم است با شناخت

مناسب رفتار اتصـال و بارهای وارده به آن عملکردی مناسب برای آن تعبیه گردد و به

تبع آن پیچ ، مهره و واشرمناسب با عملکردآن انتخاب شده و در نقشه های اجرایی ارائه

گردد ؛ به همین دلیل لازم است با بررسی آیین نامه های مربوطـه به اتصالهای سازه های

فـولادی و استاندارد های مورد پذیرش آن ها انواع اتصال ها و استاندارد های مرتبط

شناخته شود.

رفتار اتصال های پیـچ و مهره ای بر اساس مکـانیزم انتقال نیرو در آن به صورت زیر
دسته بندی می شوند :

1- اتصال اتکایی : دراین نوع اتصال ورق های اتصال می توانند بروی یک دیگر بلغزند ،
در این اتصال ها نیرو از طریق اتکای دیواره سـوراخ به بدنه پیچ انتقال می یابد مطابق
آیین نـامـه های طراحی سازه و طـرح لرزه ای این اتصال ها منـاسب بارهای لرزه ای و
دینامیکی نمی باشد.
2- اتصال اصطکاکی : در ایـن نوع از اتصال ورق های به وسیله نیـروی پیش تنیدگی
پیج بر روی یکدیگر فشرده و این نیرو باعث می شود زبری سطحی ورق ها درهم درگیر

شده و بین ورق ها اصطکـاک ایجـاد شود ، نیروی اصطکـاک با نیروی پیش تنیـدگی
و ضریب اصطکاک رابطه خطـی داشتـه و با بیشتـر شدن نیروی پیش تنیدگی مقاومت
اصطکاکی بین ورق ها نیز بیشتر می شود .
در این نوع اتصال دیواره سوراخ و بدنه پیچ هیچگونه تماسی ندارد.
رزوه یا دنده:

رزوه یا دنده به دودسته تقسیم می شود
الف)دنده درشت(coarse)
ب)دنده ریز(fine)
انواع دنده ها ( رزوه ها):
1-پیچ دنده مثلثی 60 درجه
2-پیچ دنده تخت
3-پیچ دنده یونیفاید
4-پیچ دنده مربعی
5- پیچ دنده ذوزنقه ای
6- پیچ دنده ویت ورث
7- پیچ دنده مارپیچ
8- پیچ دنده گرد
9- پیچ دنده اره ای
رده‌ی مقاومتی پیچ:
رده‌ ی مقاومتی در پـیچ‌ ها براسـاس DIN با اعـداد : 4.6 ، 5.6 ، 8.8 ، 10.9 ، 12.9 ، 14.9
55377092-55377093

55378039

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *